Pengikut

Sabtu, 31 Januari 2015

Manusia Dan Jin Tidak Boleh Berteman & Berdamping


Assalamualaikum


Alhamdulilah masih lagi bernafas lagi di muka bumi ini.Marilah berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Hidup ini bukan hanya kita manusia sahaja yang tinggal di dunia ini, malah ada makhluk yang tidak kita nampak tinggal bersama kita.

Ianya adalah jin dan syaitan. Jin juga terdiri jin islam dan jin kafir.Seiring berkembangnya zaman, manusia dihadapkan pada berbagai persoalan kompleks yang menuntut adanya jalan keluar atau penyelesaian. Ketika mencapai tahapan ini, pengaruh manusia pada jin yang lebih besar, terkadang malah digunakan sebagai jalur alternatif dalam menyelesaikan masalah secara cepat, kerana adanya bantuan jasa jin. Maka bukanlah itu hal yang aneh, jika seseorang sebelum hidupnya miskin, tiba-tiba menjadi jutawan karena bantuan jin. 

Ketahuilah, Jin kafir yang bersifat sangat jahat, akan bertambah jahat ketika kemampuannya dieksploitasi oleh manusia, terutama untuk tujuan yang tidak baik, seperti buat orang, tuju-tuju telur, santau dan mencelakakan orang lain.Tugasnya adalah menyesatkan kita ajar jauh dari Allah. Masih ramai lagi menggamalkan ilmu hitam dan mempergunakan untuk binasakan sesama manusia.Kata mereka,ianya hanya untuk keselamatan diri, jaga rumah , untuk bantu orang dan sebagainya.


Lupakan kita, kita ada Allah. Seharusnya kita meminta padaNya bukan makluk lain sebagai penjaga hidup kita.


“Maka janganlah kamu membuat sekutu untuk Allah padahal kamu mengetahui (bahawa Allah adalah maha Esa)” Surah Al Baqarah : Ayat 22
Ibnu Abbas r.a. dalam menafsirkan ayat tersebut mengatakan: “membuat sekutu untuk Allah adalah perbuatan syirik, suatu perbuatan dosa yang lebih sulit untuk dikenali dari pada semut kecil yang merayap di atas batu hitam, pada malam hari yang gelap gulita.
Hati-hati, takut dalam tak sedar kita melakukan syirik. Kita kena yakin seyakin bahawa tiada tempat kebergantungan lain selain pada Allah. Hanya Dia bukan pada yang lain.
Ye, kadang kita di uji dengan ganguan contohnya di rumah seperti bunyi orang main guli tengah malam, berlari-lari, tak boleh tidur malam,kesan lebam-lebam, seperti ada bisikan dan sebagainya. Ianya adalah salah satu contoh ganguan dari makhluk tersebut.
Nasihat acik, jaga solat,selalu zikir dan betulkan juga bacaan kita. Kadang ada bacaan kita  yang tak betul, acik sering betul bacaan , salah baca salah maknanya. 


Kalau mahu pergi berubat, nasihat acik lebih elok berjumpa dengan ustaz atau ustazah yang mempunyai ilmu perubatan islam.Elakkan berjumpa dengan bomoh dan mereka yang kata pandai mengenai pekara ini. Menggunakan alat sebagai pengantaraan seperti batu, keris, koin lama dan sebagainya.Maknanya ianya juga menggunakan makhluk untuk mengubatinya ianya tentu jin. Jadi jauhkanlah.

Kesannya bukan pada kita sahaja, malah ianya melibatkan ahli keluarga kita dan keturunan kita. Sebagai contoh saka, ianya perlukan waris untuk di turunkan , bukan ianya melibatkan orang lain yang tak bersalah ?

Jadi fikir-fikirkanlah, Allah ada pada kita di segenap waktu untuk kita.Hanya kita yang selalu nak mudah dan jalan singkat untuk segala hal. Jaga diri kita, keluarga kita.Jauhi dari perbuatan syirik dan khurafat. Manusia dan jin tidak boleh berteman .Alam hidup jin berbeza dengan alam manusia. Hubungan jin dan manusia ini kalau pun boleh ia adalah amat sukar kerana manusia dan jin tidak serasi. Manusia diciptakan daripada tanah sedangkan jin daripada api. Malah tabiat dan amalannya juga jauh berbeza. 



Share This!


11 ulasan:

  1. Assalammualaikum acik..akak suka entry ini..info sangat berguna untuk kita semua..antara nafsu dan fikiran yang matang dan waras..menjadi benteng untuk menolak jauh bantuan makhluk lain..iman..iman perlu terus dipagari dengan istiqhomah keyakinan pada Allah..

    BalasPadam
  2. cara orang kita yang berfikiran singkat..suka ambil jalan mudah..bila nak berbisnes mesti nak ada hasad dengki..bila tengok pesaing lebih mula nak guan bomoh bagai

    BalasPadam
  3. hubungan kita dgn manusia yg dikenalipun menimbulkan pelbgai masalh apalagi mahu berhubungn dgn makhluk Allah yg ternyata berbeza sifat n segalanya tntu lbh merumitkn baiklh usah dibuat...

    BalasPadam
  4. Setuju dengan kata kata achik.. ramai ena perati suka berminta sesuatu pertolongan dari bomoh2 ni.. sedangkan mereka tahu benda tu tak elok. Nauzubillah, supaya kita dijauhkan dari semua ni.. mintalah pertolongan pada Allah

    BalasPadam
  5. jin hulur bantuan pasti minta balasan ... mintalah pd Allah krn DIA yg maha memberi . malah jin juga DIA yg menciptakannya ... jgn jadi syirik dah hilang akidah kerana nak bantuan yg lbh cepat .

    BalasPadam
  6. Btul tu.. Spatutnya mntk kat tuhan.. Takut2 mintak kt jin.. Nnt makan diri plak.. Huhu

    BalasPadam
  7. saya pernah alami di rumah gangguan macam tu..ustaz kata sebab tempat tinggal dia memang dah lama kat area rumah kami tu..

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum acik.. betul tu.. khurafat semua jangan didekati.. tak baik kita menduakan Allah.. thanks acik untuk perkongsian berguna ini...

    BalasPadam
  9. betul tu Acik..lagipun jin dan syaitan dah bersumpah nak menyesatkan manusia...

    BalasPadam
  10. Betul sgt2 tu... memohon dgn jin hanya menjadikan jin semakin riak dan memudaratkan diri kita sendiri. Semoga dijauhkanlah kita semua dari kesasatan dan kemungkaran. Peringatan yg sgt berguna buat kita semua...

    BalasPadam
  11. Betul tu... kita makhluk Allah.. tapi di pisahkan oleh dua jirim yg berbeza..

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails