Ticker

6/recent/ticker-posts

Lelaki Pandang Perempuan Kerana Apa??




Assalamualaikum

Hai semua rasa rendu plak jari jemari nie nak menaip untuk update cerita seterusnya. Hari nie acik dapat pertanyaandari seorang rakan kerja yang bukan beragama islam. Dye bertanya kamu nak cari girlfriend or future wife tengok pada apa yer ????

rasa terkejut juga dengan pertanyaan tu, tapi kita orang islam lain care dengan mereka. so hari nie tajuknye Kamu pandang perempuan kerana Apa???


Dari Abu Hurairah Radliyallaahu ‘anhu bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Perempuan itu dinikahi karena empat hal, yaitu: harta, keturunan, kecantikan, dan agamanya. Dapatkanlah wanita yang taat beragama, engkau akan berbahagia.” Muttafaq Alaihi dan Imam Lima.

Pilih adalah di tangan kita macam mane ciri-ciri perempuan yang kita idamkan sama ada yang menjaga aurat dan adabnye ataupon yang hanya beragama islam sahaja tapi tak mengamalkannye.

yup memang betul bila kamu tanye lelaki jahat manepon mesti nak dengan perempuan yang baik-baik dengan harapan semoga anak mereka tak jadi seperti mereka. So ada perempuan kerana apa ???

1. Kerana Harta

maybe bila dapat awek yang cun lepas tu kaya memang syok yelah boleh tumpang sekaki atas kekayaan tu ...but adakah kita mampu beli kebahgiaan dengan wang ringgit. Dalam dunia duit memang segalanya tapi untuk cinta yang bertahan lama wang bukan jadi sandaran.

2. Kecantikan

Yup ini adalah pasti ..orang sekarang nie tengok pada rupa paras .Asalkan cantik sikit memang la letak harga tinggi melambung . Dan adakah kamu memilih dye kerana rupanye dan bangga bila dapat calon yang cantik.Kecantikan bukan kekal abadi dan bukan untuk selamanya. Dan bila dye dah tua .. nak cari yang lain lebih cantik gitu ???? fikir la sendiri ...trima la pasangan seadanya.

3. Kerana tubuh badan seksi

Lelaki sekarang pantang tengok yang pingan ramping lalu macam Nasha Aziz mula la mata semua terbeliak .... ok kalau dapat memang bertuah but nak ke kamu kongsi awek kamu dengan orang lain memadang auratnye ???


4. Kerana Kedudukan

Kerana perempuan tu ada kedudukan yang tinggi dan berjawatan so dapat la tanggung kamu sekali ..but memang tak gentlemen langsung. yelah perempuan berpangkat mesti punya semua kelengkapan dan kamu hadir dala, hidup mereka dan guna kan dengan sewenang-wenangnye.


5. Kerana Pilihan Keluarga.

Dengan harapan keluarga telah pilih jodoh dan terima begitu sahaja tanpa menyelidik latarbelakang dan selepas tu jika buruk peragainya maka keluarga plak jadi mangsa amukan . SO fikir-fikir la ...but kebanyakkan keluarga akan carikan yang terbaik untuk kita so yakin pada ibu bapa :)

6. Kerana Famous

Cari perempuan yang hot stuff like model dan artis dan nanti boleh femes dan kuar sane sini muka terpampang dan tanpa memikirkan apa effectnye di kemudian hari.


7. kerana Agamanya

Kalau kerana agamanya adalah sebaik yang mungkin kerana agamanya kamu akan dapat cinta yang sejati yang diturunkan oleh ALLAH bagi kekasih yang halal :)


yang paling penting adalah terima seadanya pasangan kita siapa pon mereka ..asalkan cinta itu berlandas islam dan menjaga adab-adab :)

Sekarang nie terpulang kepada kita
..Nafsu mengatakan perempuan cantik atas dasar rupanya, Akal mengatakan perempuan cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya, Hati mengatakan perempuan cantik atas dasar akhlaknya... tepuk dada tanya iman .....




Catat Ulasan

14 Ulasan

nurul syafaah berkata…
LIKE THIS STATEMENT...VERY NICE...^_^..THANKS ACIK
Nisa Ahmad berkata…
bapak sye slalu jugak psan mcm ayat kat ats,,,,mmg btol,,,jika cinta kerana agama,,insyaallah bhgia dunia akhirat,,,tpi skrang mmg ssh nak cri seseorg yg cinta kerana agma,,,,kbnykn cinta berlndaskn nafsu semata2,,,
Akupenghibur.com berkata…
ermmm itu la .... so pilih btl2
Jaiho berkata…
suka post ni :)
That girl ~ berkata…
post kali neiyh sgtsgtsgt interesting ! Cik Hijau setuju dgn pendapat kamu ~
Tanpa Nama berkata…
suka suka suka!
yaya_flanella berkata…
itulah hakikatnya yang dikehendaki oleh semua lelaki. jangan kata tak. sikit mesti nak jugak. hihi.
Akupenghibur.com berkata…
itu lumrah sebagia seorang lelaki ...but pilihan tntg agamae adalah terbaik
Ku Azhar berkata…
bagus!!!! harap2 dpt la yg ke 7 tu :)
Aqu Kew berkata…
majo sume laki pandang & cari sume tu..huhuhu
Lieza Nordin berkata…
agama pilihan pertama.. tapi rmai jugak y pilih sbgai pilihan terakhir.. smga kita menperoleh redhaNya dlm mbina baitul muslim.. :')