Pengikut

Selasa, 2 April 2013

I've lived, I've loved, I've lost, I've missed, I've hurt, I've trusted, I've made mistakes, but most of all, I've learned.





Assalamualaikum


Alhamdulilah hari nie mampu tersenyum dan mampu bernafas lagi, fuhhh badan nie rasa letih betul, tak hilang lagi. Mengantuk jangan cakap la,nak buat macam mane hidup kena teruskan juga macam mane pon keadaanya.Hari nie acik nak buat entry yang simple saje kerana sekejap lagi kena siap siap untuk forum english plak.

Setiap manusia tak lari dari kesilapan dari sekecil kecil kesilapan sehinggahlah sebesar besar kesilapan. Begitulah juga diri acik nie, mungkin dalam tak sedar ada yang sakit hati dan terluka dengan perbuatan diri ini. Memang kita tak dapat nak puaskan hati semua orang , tapi kita boleh cuba semaksimum yang boleh. Siapalah kita jika asyik kata kita saje betul?

 Acik pon macam kamu semua, pernah jatuh cinta, pernah terluka , pernah menagis , selalu ketawa dan sebagainya.Sama seperti apa yang kamu pernah rasa.. acik juga manusia biasa yang banyak kelemahan. Setiap ujian yang ALLAH turunkan pada kita itu berlainan mengikut kemampuan kita. Jangan asyik duk salah orang lain bila kita di timpa muhasibah. Muhasabah diri , lihat dalam diri kita ada tak perbuatan ,perkataan dan perlakuan yang pernah kita lakukan menyakiti hati orang lain ? bagaimana hubungan kita dengan ALLAH ??

Ada yang berjumpe dengan acik ,dia kata "acik aku ada segalanya, aku ada awek yang cantik, duit, kawan kawan tapi kenapa hati aku tak tenang ? rasa ada yang kurang.

Kadang kala kita kena lihat hubungan kita dengan ALLAH pula, bagaimana ? adakah sehebat kita dengan aweks kita ??

Dengan awek 24 jam mesti nak contact, bertelefon sampai ke pagi, berjumpa dan meluahkan isi hati.

Tapi dengan ALLAH ?? Renungkanlah ?

Tujuan acik tulis entry nie bukan nak menuding jari pada sesiapa tapi lebih kepada muhasabah diri kita nie .. ingatkan diri ini jangan terlalu bermegah dengan apa yang kita ada sekarang nie ... semua boleh hilang sekelip mata jika ALLAH berkehendak. acik pernah rasa apa yang kamu rasa dan sepatutnya kita muhasabah dan pelajari dari hal itu  bukan salah menyalahkan orang lain saje.. kadang perlu cermin diri sendiri jugak

Share This!


26 ulasan:

Alyn Roslan berkata...

muhasabah diri ni penting, sesekali kita patut fikirkannya..baru lah tau mana yang kurang mana yang lebih..:)

Adii Y berkata...

Ya jaga hati dengan ALLAH. ibubapa kita. Itulah sebenar ketenngan hati kita

AyueJean AJ berkata...

Setiap orang pasti akan merasa semuanya......
Kalau tak rasa... Kita tak tau, tak sedar...

Nao Mei berkata...

Rasanya cik akak nak isi ruangan komen nie..hihi...

Manusia makhluk Allah yang paling sempurna sifatnya...kerana kesempurnaan mereka membuatkan mereka bangga diri, lalai, lupa, tak ingat dari mana asal usulnya....Allah memberi kesempurnaan bukan diriak-riakkan....Apa yang paling penting sentiasa beringat dalam hati, guna akal sebaik mungkin....buka minda selapang mungkin...InsyaAllah Keindahan Allah bagi untuk kita...

Ingat apa yang kita perolehi itu cumalah sementara sahaja...umpama penagih hutang akan kutip balik kalau kita tak mampu nak bayar...tak mampu nak jaga...

Ingat apa yang kita miliki itu semuanya Hak ALLAH S.W.T...yang paling penting bersyukur kepadanya...sujud kepadaNYa...InsyaALLAH jiwa dan hati kita pasti tenang...amin...Jangan sesekali menindak atau mengeluh dengan ujian ALLAH...Sambut dengan kelapangan jiwa...ketenangan hati...hasilnya SUBHAALLAH...

Nao Mei berkata...

Maaf komen mengalahkan entri adik acik..hihi

Aku Penghibur berkata...

Betul tu.. Kita,seharusnye muhasabah diri

Aku Penghibur berkata...

Betul tu..so kena cari ketenangan tu

Aku Penghibur berkata...

Hehe... Is okey la suka comment akak.. Seronoknye tgk comment

cik kaki ketawe berkata...

dalam segala hal...kita tak boleh lupa untuk kembali pada Allah...insyaAllah kalau hati selalu berzikir dan mengingati Allah akan datang kemudahan dalam segala hal dan kesenangan...

Mohd Ridzwan Abdullah berkata...

Terbaik acik...dalam luahan ada renungan, dlm renungan ada penafsiran dan dalam penafsiran ada pengajaran. Keep it up acik!!! :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu ... hati akan terisi dengan zikir .. maka hilang rasa kekosongan itu :)

Aku Penghibur berkata...

alhamdulilah :)

Megat Fareto Asnami Suhaimi berkata...

Kadang-kala kita hanya bersyukur masa susah. Cuba bersyukur time senang, Insyaallah kehidupan kita akan bergambar baik :)

hazwan hairy berkata...

pengkogsian yg baik tuk semua org acik...

Yumida Huda berkata...

betul tu acik
sentiasa cermin pd diri kita
agar byk yg kita leh perbaiki
pengalaman merupakan pembelajaran

Aqim Razali berkata...

Yup, kita perlu sentiasa berusaha ke arah kebaikan dan memilih yang baik untuk kita.

KY berkata...

betul tu acik, tanya pada diri kita, masa yg kita punya kemana kita habiskan...kita sanggup bersengkang mata untuk bercakap dengan seseorang tapi kita tak sanggup bangun di tengah malam untuk menunaikan suruhanNYA...Allahhuakbar..

Aku Penghibur berkata...

yup pengalaman itu adalah proses untuk kita kenal diri kita

Aku Penghibur berkata...

alhamdulilah

Aku Penghibur berkata...

yup pilihan di tangan kita.. dan kita menentukan tindakan kita

Aku Penghibur berkata...

itulah KY... banyk agi kelemahan diri kita yang perlu di perbaiki

Bin Muhammad berkata...

Salam Acik,
Lambat kemari...begitulah manusia, yg dirancang tidak selalunya menjadi kenyataan. Sesungguhnya kita ini insan yg lemah...
Bersyukurlah didalam apa jua keadaan dan situasi, dimasa senang atau susah kerana itu semua adalah yg terbaik buat kita.

Hatimi Tahirruddin berkata...

tu la kita manusia mmg cepat lupa dan alpa...bagus entri ni...semoga kita sama2 muhasabah diri....

baby comel berkata...

Miss but pls never missing HIM. thanks acik for this entri yg sgt baik. saling ingat mengingati sesama kita.

Khairul Zamri berkata...

setuju tu, terkadang kita lebih risaukan awek sampai lupa yang hubungan kita dengan Tuhan jugak renggang :)

Nurul Aini berkata...

Kita akan ada segalanya bila kita ada DIA...Allah..baca blog Acik..tersentuh rasa hati..Teruskan menulis. Mungkin sebab Acik menulis dengan hati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails