Ticker

6/recent/ticker-posts

Perjuangan Hari Raya Merdeka



Assalamualaikum

Hai kamu semua, aah jom senyum dulu baru best . Tinggal beberapa hari je lagi nak kita nak menyambut Hari Raya Aidilfitri. Semua orang excited nak berapa. Dah beli baju raya ??? dah buat persiapan ?? Kuih Muih ?? ermm rasanya semua dah siap sedia. so hari nie acik nak kongsikan tentangkan Hari Raya Aidilfitri.Tajuk hari nie Perjuangan Hari Raya Merdeka , kenapa tajuk nie kerana kita masih perlukan teruskan perjuangan yang lebih getir selepas ramadhan pergi Serta Menyambut Hari Kemerdekaan negara Kita.

Acik juga mahu ambil kesempatan ini mengucapkan SELAMAT HARI RAYA & SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 54. Tapi berhati-hati di sebalik kita gembira dengan kemerdekaan & hari raya nie kita lupakan satu pekara penting iaitu KEMERDEKAAN SYAITAN yang dibelenggu ,mereka menunggu saat nie,... lagi excited mereka .. so beware kita aka tinggalka ramadhan bulan yang pernuh berkat ...


SEDIH kah?
" Bulan keberkatan, rahmat, keampunan sudah hampir menutup tirainya. Syaitan-syaitan hampir

dilepaskan belenggunya, pintu neraka hampir dibuka."
GEMBIRA kah?
" Bulan puasa 1 tahun.. Maksudnya ialah puasa 6 hari di bulan Syawal, pahalanya seumpama berpuasa selama setahun."

" Takbir bergema memuji Yang Maha Esa. Kumandang takbir merupakan ungkapan rasa syukur dan kemenangan ats kejayaan umat islam beribadah sebulan di bulan Ramadhan."

" Silaturahim dieratkan. Yang jauh berkirim salam, yang dekat kunjung-kunjungan! Cinta dan kasih sayang tersemai subur, Alhamdulillah."

so kita sambung kembali tentang Hari Raya

Hari Raya Aidil Fitri berasal daripada bahasa Arab iaitu yang berulang-ulang. Hari raya disambut berulang-ulang pada tiap-tiap tahun. Hari Raya Aidil Fitri yang juga terkenal dengan "Hari Raya Puasa" disyarikatkan oleh Allah s.w.t. untuk Umat Islam merayakannya. Ianya disambut menandakan kesyukuran Umat Islam di atas kejayaan mereka melaksanakan fardhu puasa sepanjang bulan Ramadhan dan menandakan kemenangan mereka dalam perjuangan menahan hawa nafsu dari perkara-perkara yang ditegah di dalam bulan puasa.

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan, pertama kegembiraan ketika mereka berbuka dan kedua kegembiraan mereka ketika bertemu dengan Tuhannya yang Maha Pemurah.

Kemuliaan Hari Raya juga diterangkan di dalam Hadis seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Daripada Umamah r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda barangsiapa mengerjakan amal ibadah pada malam Hari Raya Aidilfitri dengan mengharapkan keredaan Allah semata-mata hatinya tidak akan mati pada hari kiamat sebagai matinya hati orang-orang yang kafir ingkar pada hari kiamat.

Terdapat Panduan Menyambut Hari Raya Cara Sunnah

1. Menghidupka Malam Hari Raya

2. Melaungkan Takbir

3 .Mandi Di pagi raya

4. Makan sebelum Solat Hari Raya

5.Memakai pakaian cantik

6. Berjalan kaki ke Masjid

7. Makmum datang lebih awal dari imam

8.Mengikut jalan yang berbeza pergi da balik dari menunaikan solat hari raya

9.Mengerjakan Solat Aidilfitri

10.Lafaz ucapan hari raya pada hari raya

11. Megerjaka Puasa Sunat Enam pada Bula Syawal

12. Bergimbira pada hari raya

Sampai di sini dahulu just berkongsi sikit-sikit sahaja .SELAMAT HARI RAYA pada hari kemenagan kamu semua terutama yang puasa penuh dan perempuan takpe ada alasan,yang lelaki tu nape dtg bula jugak adehh so kumpul duit raya yer :) adios


Catat Ulasan

7 Ulasan

FARHA (^_^) berkata…
selamat hari raya ..maaf zahir batin ..salam kemerdekaan juga .. ^_^
Akupenghibur.com berkata…
selamat hari raya & merdeka ..merdeka !!!!!! hahahaha
adeq-yOe berkata…
salam merdeka raya!
Zul fattah berkata…
salam raya merdeka bro.. huhu..thanks 4 the nice info..sngat berguna utk aku..
kindergartenlibrary berkata…
selamat hari raya !!
hari untuk kita bersuka ria !
:)
Akupenghibur.com berkata…
selamat hari raya :)