Pengikut

Selasa, 30 Ogos 2011

Jom Share Dan Bersyukur




Assalamualaikum

Hai semua acik kembali lagi,wah cepatnya masa hari kemenangan kita telah tiba.Wah semua orang excited beraya dan saling kunjung mengunjung.Best sangat bila time raya nie semua orang bergembira dan merasakan nikmat yang ALLAH berikan. But bukan semua orang beruntung dan mempunyai nasib seperti kita dapatkan.

Kita sekarang nie dalam keadaan selesa dengan apa yang kita ada sehingga membazir makanan dan pembelian barang-barang.Memang tak salah sebab itu hak kita dan kita nak dapatkan apa yang kita mahukan . tetapi ingatlah sedikit harta kita adalah milik orang lain ...kalau fikirkan ishhh tak akan la but apa salahnya kita berkongsi kebahgiaan sesama kita. Time raya nielah kita dapat sedekahkan sikit untuk dikongsikan.hehehehehe but now memang bestkan raya dapat wet banyak(jelous nie) eheheh


Masa Bulan Ramadhan & Syawal nie la kita dapat tengok nasib anak yatim ,fakir miskin dan orang tua mereka terbela. Mulalah semua orang buat sane sini majlis, tapi lagi best kalau kita teruskan amalan kita nie pada bulan-bulan seterusnya .Tapi takpayah lah sampai panggil media orang TV nak bagithu yang kita bersedekah.


Kita kena bersyukur dengan apa yang kita dapatkan kerana semuanya adalah milik pencipta dan bila-bila Dia boleh tarik segala yang kita ada.Nikmat yang ALLAH berikan nie pelbagai seperti nikmat angota badan,nikmat ilmu dan sebagainye

Di antara kandungan hadits Rasulullah saw dalam kitab Arba'in Nawawiyyah yang ke-26 ini adalah pelajaran kepada manusia untuk mensyukuri nikmat Allah swt yang sangat melimpah dan tidak dapat dihitung.

Sebab, hadits Arba'in ini boleh dimaknai atau dipahami, “diciptakan oleh Allah terdiri dari banyak ruas, semuanya ada tiga ratus enam puluh (360) ruas. Setiap ruas ini mencerminkan kenikmatan yang Allah berikan kepada manusia. Oleh karena itu, setiap ruas ini diperintahkan untuk bersedekah, sebab atas nama setiap ruas ini merupakan ekspresi dan bentuk syukur manusia kepada Allah.” (lihat Ibn Rajab al-Hanbali dalam Jami' al-Ulum wa al-Hikam saat menjelaskan hadits ini).


Kewajiban manusia untuk mensyukuri nikmat penciptaan manusia yang terdiri dari susunan ruas-ruas dan organ-organ ini telah diisyaratkan dalam QS Al-Infithar: 6-8, QS Al-Mulk: 23, QS An-Nahl: 78, QS Al-Balad: 8-9.

Diceritakan bahwa pada suatu malam seorang ulama bernama al-Fudhail bin 'Iyadh membaca Al-Qur'an surat Al-Balad ayat 8 sampai 9 ini, lalu ia menangis. Maka orang-orang yang melihatnya menanyakan apa yang membuatnya menangis? Ia menjelaskan, "Tidakkah engkau memasuki malam harimu dalam keadaan bersyukur kepada Allah swt yang telah memberikan dua mata kepadamu dan dengan dua mata ini engkau dapat melihat? Tidakkah engkau memasuki malam harimu dalam keadaan bersyukur kepada Allah swt yang telah menjadikan untukmu satu lidah yang dengannya engkau dapat berbicara?" Fudhail terus menerus menyebutkan organ-organ seperti ini dengan mengajukan pertanyaan retoris yang sama.


Orang yang tidak pandai bersyukur dan menyalahgunakan nikmat Allah memang banyak terdapat di dunia ini. Gambaran tentang manusia jenis ini banyak disebut di dalam Al-Quran. Antaranya firman Allah :

Yang bermaksud : " Dan apabila kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri dari bersyukur ; dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka dia berdoa merayu dengan panjang lebar "

Share This!


5 ulasan:

C i k P i p i T e m b a m berkata...

selamat hari raya acikk ! :D

Aku Penghibur berkata...

slmt hri rye

Cik Siti Aziz berkata...

nice sharing izahar ^_^

Aku Penghibur berkata...

thank u:)

Zul Fattah berkata...

satu pengajaran yg berguna..
kita kenalah sentiasa bemuhasah diri kita ni..
haha..
slamat hari raya bro.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails