Ticker

6/recent/ticker-posts

Bila Lelaki Sukar Minta Maaf ??



Assalamualaikum

Hari nie mungkin hari yang penuh mendebarkan kerana acik berharap pada sesuatu yang acik sendiri tak pasti akan dapatkannya. Ini akanlah secara permulaan hidup acik sama ada berakhir atau bermula dan acik akan terimanya. Ishhh dah lari tajuk nie ..sebenarnya acik menjawab soalan dari sahabat perempuan yang bertanyakan di page acik ini dia Aku Penghibur .Kenapa lelaki susah minta maaf ??

Ini adalah hal yang sering dikatakan perempuan kepada lelaki
Hanya Kerana Ego

Seorang lelaki dengan ego tinggi, kononnya mengalami kesulitan dalam meminta maaf. Sebenarnya jauh di lubuk hatinya, dia tahu dan rasa bersalah. Ini adalah contoh dari ego seorang lelaki yang tersembunyi. Lelaki akan dikatakan mengikut ego dan bagaikan di pijak-pijak maruah diri apabila mengunkapkan perkataan maaf.
 
Memperlihatkan kelemahan 

Serupa dengan alasan pertama yang berkaitan dengan gambaran persepsi,Takut nampak lemah di depan lawan jenis adalah sesuatu yang kebanyakan lelaki harus hindari. Ada juga lelaki menganggap, meminta maaf adalah tanda kelemahan. Mereka percaya bahwa meminta maaf menurunkan harga diri.

Lelaki Tak Suka Mengakui Kesalahan

Segelintir lelaki yang suka rasakan dirninya selalu betul. Bagi mereka, itu adalah tanda ketidakmampuan. Jika wanita mengakui kesalahan pada anda dengan meminta maaf, dan anda akan rasakan gah kerana perempuan minta maaf, segelintir lelaki suka bersikap kasar dan tidak merasa seperti mengakui mereka salah.
Tindakan Vs Kata-Kata
Lelaki meminta maaf dengan cara yang berbezaa yang biasa dilakukan oleh perempuan. Bagi mereka, hal tersebut jauh lebih sulit untuk dibentuk ke dalam kata-kata. Sehingga ia lebih memilih untuk menunjukkan dalam perbuatan.
Pemberian bunga, perhiasan, cokelat atau hadiah lainnya yang cukup dilakukan luka sebagai menunjukkan betapa mereka menyesal. Kadang-kadang lelaki menjadi lebih perhatian terhadap pasangan mereka saat mencuba mengakui kesalahan. Mereka berharap untuk diperhatikan.Kadang-kadang lelaki hilang kata-kata untuk mengungkapnye.
 
Takut Permintaan Maaf Di tolak

Ada juga lelaki tidak meminta maaf kerana takut permintaan maaf di tolak. Minta maaf menjadi dilema bagi sebagian besar lelaki yang berpikiran negatif. Lelaki rasakan jika permintaan maafnya tidak di terima amat memalukan untuknya .Dan sebenarnya jika kita dah minta maaf bukan lagi jadi tangungan kita dan menjadi kepada mereka untuk memaafkan :)


Dan sebenarnya lelaki kurang menggunakan emosi yang berada di tengah-tengah otak kita.Lelaki lebih gunakan ego yang telah diberikan oleh ALLAH.Jila lelaki beremosi abezlah dunia nie kucar kacir penuh dengan perbalahan dan ada sahaja tiap-tiap ada sahaje perceraiaan.

EGO? Bila EGO je mesti dituju kan kat lelaki?hmm...
Setiap orang tu ada EGO nya, tapi lelaki juga dikatakan terlebih EGO.. Sejak azali lagi lelaki telah diketahui dengan ego nya, tapi dengan arus kemajuan sekarang ni, EGO perempuan pun dah sama tinggi dengan lelaki. Kalau la perempuan tu kurang EGO nya, penceraian takkan berlaku dgn banyak sekarang.. cuba rujuk zaman dulu dan sekarang..penceraian dulu memang ketara kurangnya dan amat berbeza dgn sekarang. Dulu mungkin perempuan tak banyak berfikir atau menurut saje kata lelaki sebab hormat dengan lelaki.. tetapi pada hari ini, perempuan juga mmpunyai idea sendiri..ada pandangan sendiri.. Jadi pemikiran mereka juga menuntut mereka utk freedom dan tidak mengikut kehendak lelaki je.. dan bila EGO bertemu EGO.. maka....

Lelaki perlu EGO kerana sifat kepimpinan yg ada dalam diri dia.
Firman Allah di dalam Al-Quran bermaksud: “Kaum lelaki adalah pemimpin kaum wanita”. Ayat ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa kepimpinan adalah diterajui oleh kaum lelaki; manakala kaum perempuan adalah golongan yang dipimpin. Inilah fitrah atau sunnatullah yang berkuatkuasa dalam kehidupan manusia di dunia ini sepanjang zaman.

Dalam ayat lain pula Allah berfirman, bermaksud “Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka.” Perintah ini ditujukan kepada kaum lelaki yang menjadi ketua sesebuah keluarga.
Kadang-kadang EGO nya melampaui batas,sbb tu ppuan kne main peranan.. bkn mempersoalkan keegoannya tapi menggunakan pemikiran yg positif (psyko) untuk lelaki sedar akan kesalahannya. BIasala,lelaki dan perempuan ni saling melengkapi.. mana yang kurang kita cuba perbetulkan..mane yg bagus,kita kekalkan..

apapun,EGO tu ada penawar nya andai kita saling bertolak ansur dan saling memahami..

Catat Ulasan

14 Ulasan

Unknown berkata…
kalau lelaki yang senang mntak maaf pulak macam mana?
AISYA@AISHA berkata…
jgn terlalu ego.. nnti akan memakan diri sendri...
Akupenghibur.com berkata…
itu fikir-fikir la ...setakat mne mintak maafnye
Akupenghibur.com berkata…
yup btl tu ..jgn terlalu ego ... nnti merana sendri ..setuju !!!!
Balqis Hanani berkata…
tapi kalau dia betul2 syg akn wifey dia, akn turun x ego tue? :))

btw, i'm balqis! selamat kenal. :)
Akupenghibur.com berkata…
akan turun percayalah ..hai balkis saye acik :)
Tanpa Nama berkata…
lagi memang wajib ada perangai ego..kenapa la tak boleh lenyapkan je perasaan tu?huhu
Akupenghibur.com berkata…
kalau lenyap perasaan tu maka x delah manusia di dunia nie
Kyra berkata…
kenapa laki ni ego dia tggi sgt? pdhal tahu yg last2 akn makan diri sdiri jgk -.- my opinion lah, laki yg mntk maaf tu tk smestinya dia nmpk lemah but mnunjukkan yg dia tahu tk semua bnda perlu letakkan ego yg tggi stp mse. mostly, laki yg mntk maaf dkt prmpuan sbb prmpuan tu ssorang yg istimewa dlm life dia. btw, hiii ^^ first time visit here :)
Akupenghibur.com berkata…
thank ur opinion dan thank dtg kesini
indranesia berkata…
menarik sekali.. ini sih termasuk saya pribadi yang sukar minta maaf... tapi saya baik2 saja dengan pasangan saya... nice info... keep respect.. oiya..follback nya ditunggu yaah..saya sudah jad bagian blog ini.. check indra antara..thanks
Unknown berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata…
mcm sma je ayt awk guna dgn blogger lain..copy paste ke or mmg suma idea n pengisian tu sma je n n prlu guna ayt yg sma? hurm