Pengikut

Selasa, 24 Januari 2012

Kenapa Kita Perlukan Kawan??



Assalamualaikum


Masih belum terlambat nak ucapkan Selamat Tahun Baru Cina untuk seluruh rakyat Malaysia. Happy Chinese New Year to all Malaysian. 中国新年快乐所有马来西亚人.அனைத்து மலேசியர்களும் இனிய சீன புத்தாண்டு.Gong Xi Fa Cai Ang pau Lai Lai... ^__^ wah gitulah katakan 1 Malaysia... Semangat nie setelah bercuti bersama-masa di 4 negeri ...memang teruja + penat hehehe .

Dah senyum belum nie ??? sorrylah beberapa hari nie tak update blog ,memang x sempat . Hari nie acik persoalan yang acik terima di e-mail acik .. Dia bertanyakan kenapa kita perlu & pentingnya kawan dalam dunia nie ???so acik menjawab dengan cara acik yer :)


Sebelum tu kawan, rakan atau sahabat adalah orang yang paling kita rapat,percaya dan orang yang selalu ada untuk kita.


Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinari



Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan



Sahabat sejati menjadi pendorong impian



Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah SWT


UNTUK KAWAN-KAWAN TERSAYANG.........
Hari ni kita merenung sejenak tali persahabatan kita semua ekkkk....
F.R.I.E.N.D. - Few Relations in Earth Never Die


Mesti dah banyak kali dah dengar cerita nie ... so fikir-fikirlah


Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung... Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga... Kenapa?? Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga... Kenapa?? Kerana... KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !! Di dalam telaga CINTA hilang... Kenapa?? Kerana... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap...Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu.. Kenapa?? Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia...kan ?? so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI.... Walau kita punya couple, teman still paling setia. Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga.

cerita yang simple tapi mempunyai maksud yang ,mendalam dan acik akan senaraikan beberapa kenapa pentingnya kawan tu ..

1) Jadi tempat luahan perasaan

Dalam hidup kita,kita tak akan lari dengan pelbagai dugaan suka duka. Kadang kala kita akan cari tempat untuk meluahkan perasan kita dan kita akan cari kawan baik dengan kita dan kita luahkan segalanya yang terbuku. Tapi masalahnya orang sekarang susah sikit bila masa susah jer dengan kawan tapi bila senang ..ada ingat kawan ??? so fikirlah


2) Tempat Pinjaman

Alamak PTPTN , PAMA x dapat lagi la.. so kepada siapa kita akan cari ??? ibu bapa memang tak akan lah ..so pada kawanlah tempat kita meminjam wang.. tapi malangnye time pinjam wow ayat kemain lembut tapi time memulang dekat 1 tahun pon belum tentu bayar..

3) Tempat Kauseling

Kadanglah jadi pakar cinta,pakar kecantikan,pakar kesihatan dan segala pakar yang diperlukan. Sebab mereka suka bertanyakan pendapat dan bertanyakan pelbagai persoalan kepada kawan.Walaupon secara x offical kauseling yang dilakukan tapi ini yang selalunya terjadi..

4) Kawan Tempat Hilang Bosan

Kadang kala time kita bosan , kawanlah tempat yang kita cari dengan ajak shoopingla, tengok wayang, makan-makan ,jalan-jalan dan bermacam aktiviti lagi ..tapi time kita x bosan ada ingat kawan ???

5) Kawan Mengumpat

Tak kisahnya jantinanya lelaki @ Perempuan tapi kalau mengumpat tu mesti cari kawan yang sama otak bahase mudah senang boleh masuk .. wow mengumpat dan terus mengumpat ..adehhh

6) Jadi role Model

Kawan juga boleh jadi contoh yang terbaik untuk kita,bila masa kita malas nak belajar ,kawan akan bagi semangat dan bila kita gagal dalam ujian kawan akan jadi contoh kita dia berjaya..kawan akan berikan motivasi dan kata-kata semangat untuk kita :)

7) Kawan Jadi Pedoman

Kawan jugalah orang selalu memberi nasihat dan membetulkan kita kalau kita melakukan kesalahan tapi dengan cara yang bersesuaian dan cuba sedaya upaya membawa kita ke jalan ALLAH ...kalau kita kawan dengan orang yang baik ..insya ALLAH kita akan tergolong orang baik..kalau kita kawan dengan orang jahat orang akan beranggapan kita pon jahat


wokey sikit jer la acik senaraikan dulu .... kawan itu bagai embun pagi tatkala matahari akan menyinari bumi ini. Merasakan ketika kebahagiaan datang menghampirinya, kita juga akan loncat kegirangan. Ketika dia bersedih dan luka, kita mampu mengeluarkan air mata dan merasakan bahwa betapa kita tidak ingin ia tersakiti. Merasakan ‘kehangatan’ dan kenyamanan ketika bersama saling berbagi cerita. Merasakan bahawa di setiap langkah ia ada dalam ingatan dan selalu ingin menyenangkan hatinya di mana pun ia berada. wokey adios :)



Share This!


23 ulasan:

  1. salam achik... hehe... kwn tpt mengumpat tu syok... hehe... tak baiknyer akak ni... siapa pun kawan kita, baik buruk kita terima seadanya... tanpa kwn hilang seri idup kita kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah suka dye ...btl tu ..terima seadanya

      Padam
  2. tanpa kawan kita tiada apa....



    http://nighberkz.blogspot.com

    BalasPadam
  3. sahabat yg terbaik adalah sahabat yang sering mengajak kita ke jalan kebaikan dan meninggalkan keburukan...
    kadang2 kita sendri x sedar yg kawan adalah org yg sgt penting dalam kehidupan selepas keluarga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm btl tu ...kawan terbaik akan selalu ada untuk kita selain dari family

      Padam
  4. tiada kawan kehidupan terasa sepi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah sunyi gitu .,.,hehe tapi memang pon

      Padam
  5. kawan lah tempat melepaskan kesunyian..ecewah..haha

    BalasPadam
  6. setuju dgn no 2 dgn 5..kan3..hihih..mmg susah nk bayar..teruk3x

    BalasPadam
  7. orang giler jer yg xperlu kawan...uhuhuh

    BalasPadam
  8. Agreed so much with this entry :)

    BalasPadam
  9. kawan untuk bergosip tentang lelaki belakang rumah sgtlah pnting

    LEGGING DAN SKIRT SENDAT....VINTAGE KAH?
    hewhewhew..
    http://pulsowanie.blogspot.com/2012/01/nama-vintage-muslimah-tapi-baju-macam.html

    BalasPadam
  10. Saya sayang kawan saya... :D

    BalasPadam
  11. tanpa kawan, siapa lah kita. sunyilah dunia tanpa kawan :)

    BalasPadam
  12. kawan?? errkkk, banyak kenangan pahit dari manis -.-

    BalasPadam
  13. friends are part of our life..

    BalasPadam
  14. emmm ade kawan baru hidup kite happy

    BalasPadam
  15. Aku forever alone. :)

    Hahaha. Jokes je. :p

    Kawan tempat aku lawan DotA. Tempat berkongsi idea.

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails