Pengikut

Selasa, 4 September 2012

Sebab-Sebab Kenapa Berat Badan Tidak Turun Walaupun Sudah Bersenam Dan Menjaga Pemakanan


 Assalamualaikum

Hai semua, ada seseorang minta pandangan kepada acik, kenapa yer segala tindakan dan latihan telah dilakukan untuk mengawal berat badan dan senaman yang kita lakukan bukan membuatkan kita kurus tapi malah mengemukkan.  So meh acik kongsikan sikit kenapa berat badan kamu tak menurun

Kamu memberikan ganjaran selepas bersenam

Ramai antara kita yang silap langkah dengan memberikan ganjaran kepada senaman yang kita lakukan. Sebagai motivasi kepada diri ,kita menghadiahkan diri sendiri kerana telah bersenam. Lepas senam maka makanlah macam-macam seperti snek,burger dan makanan yang berminyak. Bukankah kamu baru sahaja  lepas bersenam ?? Aaaah tu maknanya kamu silap lanngkah bukan mengurangkan jumlah kalori tetapi menambahnya. Dengan itu hasilnya tentukan tidak memberi kesan apa-apa kepada kamu..GAGAL!!



Kamu tidak mendapat tidur yang cukup

Kamu mungkin berfikir bahawa singkatkan masa tidur untuk membuat melakukan senaman tambahan, niat hati kamu bahawa melakukan senaman adalah baik untuk kesihatan dan kecergasan kamu. Bagaimanapun tidak mendapat tidur yang cukup sebenarnya boleh mengurangkan faedah senaman dan menyebabkan kamu akan  menambahkan berat badan. Bukan sahaja kurang tidur menjejaskan prestasi senaman dan ketahanan, tetapi ia melambatkan metabolisme kamu, meningkatkan selera makan dan membuatkan kamu lebih cenderung tunduk kepada keinginan kamu. Tambahan pula, kekurangan tidur boleh meningkatkan tahap tekanan, yang boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.

Kamu minum terlalu banyak minuman manis

Kamu menjaga apa yang kamu makan, mengurangkan makanan berlemak dan tidak mengambil snek antara waktu makan, tetapi pernahkah kamu kira jumlah kalori yang kamu boleh minum setiap hari? Walaupun kita semua tahu punca kalori yang utama apabila ia datang kepada minuman yang bergas tapi kamu masih juga meminumnya.Kamu juga perlu mempertimbangkan kalori dalam jus buah-buahan, smoothie, minuman ringan dan banyak minuman panas. Setiap hari kamu kena mengawal pengambilan minuman manis ..jangan tergoda dengan minuman manis lagi-lagi waktu panas.

 

Kamu makan dengan jumlah (saiz hidangan) yang banyak

Jika kamu mengawal makanan dan hanya makan makanan rendah lemak, makanan yang sihat tetapi masih tidak kehilangan berat badan,aah so kena tengok juga jumlah makanan yang kamu ambil dalam satu masa. Walaupun anda mungkin berfikir bahawa anda hanya makan tiga kali sehari, dengan saiz hidangan yang berat dan pelbagai seperti untuk 3 orang makan.Aaah cuba fikir ,walaupon diet tapi makan  tak kawal cekik kedarah jer macam mane nak kurus. Kamu jaga makan kerana inginkan badan yang sihat dan  kamu mesti makan secara sederhana.Jangan berlebihan makan berat badan tak akan turun malah makin naiklah

Kamu makan terlalu sedikit

 Kamu berfikir bahawa makan makanan yang terlalu banyak boleh menyebabkan kamu untuk mendapatkan berat badan,?

So tindakan kamu mengurangkan jumlah makanan dengan makan terlalu sedikit.Makan terlalu sedikit juga boleh membuat badan kamu rasa tak stabil kerana badan tak sehat. Bila kita tahan nafsu makan kita , kamu mempunyai naluri semula jadi untuk mengawal pengambilan makan tetapi apabila ia tidak diberi jumlah yang mencukupi, ia secara automatik akan merasakan lapar yang teramat dan akan jadi macam orang kebuluran, jadi ia menyebabkan metabolisme perlahan dan badan kita akan menyimpan lemak dan kalori. Sebagai hasil daripada ini, ia akan menjadi lebih sukar bagi kamu untuk mengurangkan berat badan.



Kamu tidak konsisten
 
Kamu tak konsisten dalam pemakanan dan senaman, kejap senam kejap tidak, kejap senam dalam tempoh yang lama dan tak langsung tak bersenam. Masa bulan pertama kemain semangat jaga makan ,lepas 2 bulan makan pon tak jaga. Makan apa saje yang suka.So macam mane ??

 Kamu rasa tidak perlu untuk mengurangkan berat badan

Dengan masalah obesiti yang semakin meningkat di banyak bahagian dunia, ia kelihatan seolah-olah semua orang mahu mengurangkan berat badan. Walau bagaimanapun, walaupun ia adalah satu hakikat bahawa ramai orang tidak perlu untuk mengawal berat badan. Dan merasakan gemuk itu tidak lagi jadi isu.

Makan berulam dengan air

Ahh setiap kali makan mesti minum air, tak lepas air kat tangan. Sekali suap makanan sekali teguk juga air . Aahhh maka kenyang airlah jawabnya memang akan memudaratkan tubuh badan dan menjadikan badan gemuk air. Sepatutnya lepas makan makanan berat perlu ambil masa selama 20-30 minit rileks kan badan dan barulah minum air

Anda mempunyai masalah kesihatan/perubatan

Banyak keadaan perubatan seperti sindrom ovari polisistik (PCOS), masalah tiroid dan ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan kamu untuk mendapatkan berat badan dan membuat ia amat sukar untuk kehilangan  kg berlebihan. Juga, alahan makanan yang tersembunyi atau intolerances boleh membuat ia sukar untuk mengurangkan berat badan. Tambahan pula, manakala keadaan perubatan kamu sendiri mungkin tidak menyebabkan pertambahan berat badan, kesan sampingan ubat-ubatan tertentu boleh tumpukan pada kg, jadi pastikan mendapatkan nasihat dari pakar tentang kesihatan kamu.

Share This!


2 ulasan:

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails