Pengikut

Rabu, 10 Julai 2013

Pandangan Orang Bukan Islam Terhadap Puasa


Assalamualaikum

Alhamdulilah dapat kita berpuasa di hari pertama di bulan ramadhan ini, semoga puasa kita di terima Allah. Semalam petang ,acik lepak dengan seorang kenalan yang baru pulang dari Thailand , nama dia Kriss penunut di universiti di thailand, ahh dia nie indian dan beragama kristian dan dalam perbualan kami banyak pekara yang kami bincangkan tetapi yang paling menariknye adalah dia amat tertarik tentang puasa. Baca sikit dialog kami di bawah.

puasa


Sekali lagi gambar lelaki hindustani itu bukan wajah sebenar kawan acik tu , hehehe itu artis hindustan  :)

Dan banyak lagi kawan kawan acik yang bukan islam berminat nak tahu tentang puase, pernah dulu tempat yang acik kerja dulu ada yang sama sama puasa untuk merasa bagaimana puasa itu. Paling kelakar ada yang katakan " i ingatkan kalau tak makan satu hari boleh mati " . 

Dan mereka sangat menghormati orang yang  berpuasa, dan kadang dia mereka lebih excited dari kita.

Kadang fikirkan malu kalau orang islam sendiri tak puasa , kita bersangka baik saje , hari ini semua orang berpuasa Sebagai orang islam kita kena tunjukkan contoh yang baik kepada mereka agar mereka minat untuk ambil tahu apa yang kita lakukan.

"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

ahhh pada acik beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, kerana puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita sentiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan. Dan banyak lagi hikmahnya lain waktu acik kongsikan.

Kamu ada pengalaman tentang orang bukan islam tanya tentang puasa ? kalau ada boleh la kongsikan 

Share This!


49 ulasan:

heirizalieyana berkata...

muka mcm iras-irasa shah rukh khan pown ada sikit,,btw selamat berpuasa yer acik

Asyik Izas berkata...

selamat menyambut ramadhan dan selamat berpuasa :)

Fizi Zaidi berkata...

salam bro acik,,fizi ade jg member non-muslim nie..pempuan la..pasal dye nie tiap kali ramadhan dye suka sngat p bazar..katanya meriah banyak makanan..hehe

iu-hazirah berkata...

ingatkan acik jumpa plako hindustan tadi...

liana sulaiman berkata...

whoaa..ingat kanss retis tadi

Tetamu Istimewa berkata...

Baguslah. Setidak-tidaknya mereka merasai bagaimana orang Islam yang berpuasa.

Ya, kadang-kadang tu malu juga kalau ada orang Islam yang tak berpuasa dan makan pula di kedai-kedai "hantu".

Kesuma Angsana berkata...

tq n3 menarik ni !

Amirul Ramli berkata...

Hensem giler kawan acik... hehehe. terbaaek~. betul tu bulan puasa ni lah masa sistem penghadaman tu dpt berehat.

Nory Zoulkefle berkata...

betul tu, nory pon ada kawan bukan islam yang berminat nak berpuasa ni...

Mieza Jhaa K berkata...

Shahid Kapoor..my exboyfriend.. bulan puasa juga masa utk turunkan berat badan.. Acikk.. 10kg ok..

Mieza Jhaa K berkata...

Shahid Kapoor..my exboyfriend.. bulan puasa juga masa utk turunkan berat badan.. Acikk.. 10kg ok..

Siti Rohaida Yusof berkata...

amboi..tak agak-agak..eplaok bollywood gitu..selamat berpuasa acik

Norhasniza Khalid berkata...

pada budak-budak juga patut diberitahu kenapa pentingnya berpuasa, supaya dalaman kita dapat rilek... kan kan? hihi

Nao Mei berkata...

Alhamdulillah....walaupun non-muslim...mereka masih menghormati kita yang Islam tau...kita puasa memang tak nak tunjuk makan kat kita...hihi..sebab kak cik pon ramai juga rakan non muslim..hihi...

Selain itu...puasa nie melatih seseorang individu agar sentiasa sabar :)

Jacky Juing berkata...

aku ada pengalaman kena suruh kawan aku tolong die gi tapau makan kat kedai .. sebab aku non muslim.. aku tanya nape tak nak posa.. dia cakap uzur.. tapi die laki.. aku buat tak kisah je lah.. ini realiti dan pengalaman i.

Nur Irdina berkata...

Selama ni tak pernah berkawan dengan orang bukan Islam . Dari kecik duduk sekolah Islam dan jiran pun tak pernah tegur bab puasa .

#Selamat berpuasa ye :D

Aqim Razali berkata...

Selamat berpuasa acik. Pengalaman berpuasa dekat Sabah mmg menyeronokan dan rakan-rakan non-muslim sangat memahami akan puasa dan mereka menghormati rakan yang sedang berpuasa. Ada juga yang ikut berpuasa dan berbuka bersama-sama kami. :)

boni kacak berkata...

hehehe. puasa juga sebenarnya boleh dijadikan kesempatan untuk turunkan berat badan :)

Bin Muhammad berkata...

Biasanya tiada masalah dgn non muslim. Ditempat kerja pun mereka beri kita kelonggaran untuk mengubah waktu kerja, malah mereka juga menjaga adap dalam berpakaian sepanjang bulan puasa ini.

Elih J berkata...

Betul kata boni kacak, nak turunkan berat badan puasa nilah masanya..lepas hari raya? ehehe..taulah jawapnya

Jacky Juing berkata...

jom berkawan..

Zaza berkata...

wah, ensem tu hehe..zaza pun ada jg kwn non muslim tya ttg puasa..dulu la, zmn study dulu.. =)

Dzureen Darwis berkata...

"bukan gambar sebenar" baru nak minta contact number tadi. Hehehe

Kathy Rbain berkata...

selamat berpuasa ye acik..bila nak balik kota?

Aku Penghibur berkata...

iras tpi bukan :) shahir khan

Aku Penghibur berkata...

selamat menyambut ramadhan dan selamat berpuasa juga :)

Aku Penghibur berkata...

wslm :) mmg pon itu paling meriah :)

Aku Penghibur berkata...

hihihihi tidaklah

Aku Penghibur berkata...

betul tu cikgu , kita kena tunjukkan contoh yg baik

Aku Penghibur berkata...

hihihi betul tu , bagilah rehat perut tu

Aku Penghibur berkata...

itulh kawan acik siap puasa sama sama

Aku Penghibur berkata...

betul tu , jom turunkan berat badan :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu mama :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu kak , kita belajar untuk jadi sabar

Aku Penghibur berkata...

ohh yeke ,lelaki uzur, dah tua ke ?

Aku Penghibur berkata...

wahh :) itu yang kita mahukan ,bersama sama :)

Aku Penghibur berkata...

yup :) jom turunkan berat badan

Aku Penghibur berkata...

kalau ada bos yang faham alhamdulilah

Aku Penghibur berkata...

hehehe x pe nnti di fikirkan

Aku Penghibur berkata...

:) kan mereka mmg nk thu sgt , semoga mereka dpt hidayah

Aku Penghibur berkata...

hehehe :) bukanlh x ada kwn retis cm tu

Aku Penghibur berkata...

emmm tak tahu lagi kak , tgk keadaan

S.K.A berkata...

he3 kwn non muslim ramai..tp xbrapa nk rapat sgt =) tp bguslh kwn acik 2..nk try berpuasa..mn thu kot2 1hr nnti dia nk msuk islam :)

krole berkata...

bgusnya acik...mana tahu kwn2 acik tu...dari berminat berpuasa beralih kepada minat agama islam pula kan~

tarmizi berkata...

betul tu saya sokong

Mizz Aiza berkata...

ada seorang kawan masa akak belajar dulu non muslim.. setiap kali bulan ramadhan dia pun puasa juga.. sebab katanya dia rasa lebih segar dan bertenaga selepas berpuasa..

Hatimi Tahirruddin berkata...

betul tu bro...puasa ni mcm maintenance mode utk organ2 dalaman kita...hehe

Remy hazza berkata...

bila baca entry nie...remy teringat kisah student indonesia yg practical tahun lepas kat tempat remy...hampir sebulan juga dia berpuasa...... walaupun beragama kristian..... sampai kiteorg nak sunatkan dia suruh masuk islam....he3

Aida Ismail berkata...

Kadang2 diorang ni excited juga bila bulan puasa sebab dapat pergi bazar. Macam2 makanan ada. Hee~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails