Pengikut

Rabu, 10 Julai 2013

Pandangan Orang Bukan Islam Terhadap Puasa


Assalamualaikum

Alhamdulilah dapat kita berpuasa di hari pertama di bulan ramadhan ini, semoga puasa kita di terima Allah. Semalam petang ,acik lepak dengan seorang kenalan yang baru pulang dari Thailand , nama dia Kriss penunut di universiti di thailand, ahh dia nie indian dan beragama kristian dan dalam perbualan kami banyak pekara yang kami bincangkan tetapi yang paling menariknye adalah dia amat tertarik tentang puasa. Baca sikit dialog kami di bawah.

puasa


Sekali lagi gambar lelaki hindustani itu bukan wajah sebenar kawan acik tu , hehehe itu artis hindustan  :)

Dan banyak lagi kawan kawan acik yang bukan islam berminat nak tahu tentang puase, pernah dulu tempat yang acik kerja dulu ada yang sama sama puasa untuk merasa bagaimana puasa itu. Paling kelakar ada yang katakan " i ingatkan kalau tak makan satu hari boleh mati " . 

Dan mereka sangat menghormati orang yang  berpuasa, dan kadang dia mereka lebih excited dari kita.

Kadang fikirkan malu kalau orang islam sendiri tak puasa , kita bersangka baik saje , hari ini semua orang berpuasa Sebagai orang islam kita kena tunjukkan contoh yang baik kepada mereka agar mereka minat untuk ambil tahu apa yang kita lakukan.

"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

ahhh pada acik beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, kerana puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita sentiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan. Dan banyak lagi hikmahnya lain waktu acik kongsikan.

Kamu ada pengalaman tentang orang bukan islam tanya tentang puasa ? kalau ada boleh la kongsikan 

Share This!


49 ulasan:

  1. muka mcm iras-irasa shah rukh khan pown ada sikit,,btw selamat berpuasa yer acik

    BalasPadam
  2. selamat menyambut ramadhan dan selamat berpuasa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat menyambut ramadhan dan selamat berpuasa juga :)

      Padam
  3. salam bro acik,,fizi ade jg member non-muslim nie..pempuan la..pasal dye nie tiap kali ramadhan dye suka sngat p bazar..katanya meriah banyak makanan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm :) mmg pon itu paling meriah :)

      Padam
  4. ingatkan acik jumpa plako hindustan tadi...

    BalasPadam
  5. Baguslah. Setidak-tidaknya mereka merasai bagaimana orang Islam yang berpuasa.

    Ya, kadang-kadang tu malu juga kalau ada orang Islam yang tak berpuasa dan makan pula di kedai-kedai "hantu".

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu cikgu , kita kena tunjukkan contoh yg baik

      Padam
  6. Hensem giler kawan acik... hehehe. terbaaek~. betul tu bulan puasa ni lah masa sistem penghadaman tu dpt berehat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi betul tu , bagilah rehat perut tu

      Padam
  7. betul tu, nory pon ada kawan bukan islam yang berminat nak berpuasa ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulh kawan acik siap puasa sama sama

      Padam
  8. Shahid Kapoor..my exboyfriend.. bulan puasa juga masa utk turunkan berat badan.. Acikk.. 10kg ok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu , jom turunkan berat badan :)

      Padam
  9. Shahid Kapoor..my exboyfriend.. bulan puasa juga masa utk turunkan berat badan.. Acikk.. 10kg ok..

    BalasPadam
  10. amboi..tak agak-agak..eplaok bollywood gitu..selamat berpuasa acik

    BalasPadam
  11. pada budak-budak juga patut diberitahu kenapa pentingnya berpuasa, supaya dalaman kita dapat rilek... kan kan? hihi

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah....walaupun non-muslim...mereka masih menghormati kita yang Islam tau...kita puasa memang tak nak tunjuk makan kat kita...hihi..sebab kak cik pon ramai juga rakan non muslim..hihi...

    Selain itu...puasa nie melatih seseorang individu agar sentiasa sabar :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak , kita belajar untuk jadi sabar

      Padam
  13. aku ada pengalaman kena suruh kawan aku tolong die gi tapau makan kat kedai .. sebab aku non muslim.. aku tanya nape tak nak posa.. dia cakap uzur.. tapi die laki.. aku buat tak kisah je lah.. ini realiti dan pengalaman i.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohh yeke ,lelaki uzur, dah tua ke ?

      Padam
  14. Selama ni tak pernah berkawan dengan orang bukan Islam . Dari kecik duduk sekolah Islam dan jiran pun tak pernah tegur bab puasa .

    #Selamat berpuasa ye :D

    BalasPadam
  15. Selamat berpuasa acik. Pengalaman berpuasa dekat Sabah mmg menyeronokan dan rakan-rakan non-muslim sangat memahami akan puasa dan mereka menghormati rakan yang sedang berpuasa. Ada juga yang ikut berpuasa dan berbuka bersama-sama kami. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahh :) itu yang kita mahukan ,bersama sama :)

      Padam
  16. hehehe. puasa juga sebenarnya boleh dijadikan kesempatan untuk turunkan berat badan :)

    BalasPadam
  17. Biasanya tiada masalah dgn non muslim. Ditempat kerja pun mereka beri kita kelonggaran untuk mengubah waktu kerja, malah mereka juga menjaga adap dalam berpakaian sepanjang bulan puasa ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ada bos yang faham alhamdulilah

      Padam
  18. Betul kata boni kacak, nak turunkan berat badan puasa nilah masanya..lepas hari raya? ehehe..taulah jawapnya

    BalasPadam
  19. wah, ensem tu hehe..zaza pun ada jg kwn non muslim tya ttg puasa..dulu la, zmn study dulu.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. :) kan mereka mmg nk thu sgt , semoga mereka dpt hidayah

      Padam
  20. "bukan gambar sebenar" baru nak minta contact number tadi. Hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe :) bukanlh x ada kwn retis cm tu

      Padam
  21. selamat berpuasa ye acik..bila nak balik kota?

    BalasPadam
    Balasan
    1. emmm tak tahu lagi kak , tgk keadaan

      Padam
  22. he3 kwn non muslim ramai..tp xbrapa nk rapat sgt =) tp bguslh kwn acik 2..nk try berpuasa..mn thu kot2 1hr nnti dia nk msuk islam :)

    BalasPadam
  23. bgusnya acik...mana tahu kwn2 acik tu...dari berminat berpuasa beralih kepada minat agama islam pula kan~

    BalasPadam
  24. ada seorang kawan masa akak belajar dulu non muslim.. setiap kali bulan ramadhan dia pun puasa juga.. sebab katanya dia rasa lebih segar dan bertenaga selepas berpuasa..

    BalasPadam
  25. betul tu bro...puasa ni mcm maintenance mode utk organ2 dalaman kita...hehe

    BalasPadam
  26. bila baca entry nie...remy teringat kisah student indonesia yg practical tahun lepas kat tempat remy...hampir sebulan juga dia berpuasa...... walaupun beragama kristian..... sampai kiteorg nak sunatkan dia suruh masuk islam....he3

    BalasPadam
  27. Kadang2 diorang ni excited juga bila bulan puasa sebab dapat pergi bazar. Macam2 makanan ada. Hee~

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails