Pengikut

Khamis, 11 Julai 2013

Hukum Seorang Lelaki Berjanji Untuk Menikahi Si Perempuan ?



Berjanji Untuk Menikahi


Assalamualaikum

Alhamdulilah ,masih lagi kita dapat menghirup oxygen kurnia Allah, hari ini acik nak berkongsi satu ilmu penting yang acik kepada kamu. Jangan mudah melafazkan janji dengan seseorang, janji mesti di tepati. Yelah masa bercinta semua kata kata indah, berjanji sumpah setia. Yelah orang sedang asyik bercinta kadang tak fikir apa yang di katakan. Janji pada lelaki/perempuan untuk di nikahi dan di kawini, yelah dah sayang. Tapi bila jumpa lelaki/perempuan lebih baik? tinggalkan yang dulu. bagaimana dengan janji untuk menikahi pasanga yang dulu ?  tak di tunaikan.

Sebagai contoh " bedah aku cinta kau, aku sayang kau ,aku janji aku akan kawin dengan kau,aku nak nikahi kau sebagai yang halal bagiku, i promise "

Tahukah kamu bahawa apakah hukum bejanji dan saling berjanji untuk menikahi ?

Lalu janji yang bagaimanakah yang wajib kita tepati? Tentunya janji-janji yang berkenaan dengan hal-hal yang mubah, yang halal dan makruf. Sebaliknya bila janji itu adalah sesuatu yang mungkar, haram, maksiat atau hal-hal yang bertentangan dengan ketentuan syariat Islam, maka janji itu adalah janji yang batil. Hukumnya menjadi haram untuk dilaksanakan.


Allah SWT telah memerintahkan kepada setiap muslim untuk melaksanakan janji-janji yang pernah diucapkan.
 
Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah sumpah itu, sesudah meneguhkannya, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu . Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.(QS. An-Nahl : 91)

Dan janganlah kamu jadikan sumpah-sumpahmu sebagai alat penipu di antaramu, yang menyebabkan tergelincir kaki sesudah kukuh tegaknya, dan kamu rasakan kemelaratan karena kamu menghalangi dari jalan Allah; dan bagimu azab yang besar.(An-Nal : 94) 

Janji yang diucapkan oleh seorang lelaki yang bukan mahram dan juga bukan dalam status mengkhitbah itu sebenarnya tidak mengikat seorang perempuan untuk menikah dengan orang lain atau menerima khitbah dari orang lain. Karena itu baru sekedar janji dan bukan khitbah.

Janji tersebut tidak mengikat seorang perempuan, kecuali jika sudah meng-khitbahnya.


Jadi saat ditengah jalan, kemudian ada lelaki lain yang datang untuk melamar (khitbah) si perempuan, maka perempuan tersebut dibolehkan untuk menerima lamarannya dan menikah dengan lelaki tersebut dengan atau tanpa alasan apapun, Kecuali bila lelaki yang berjanji tadi sudah atau telah mengkhitbahnya/melamarnya (perempuan) secara syar`i. Karena khitbah memiliki kekuatan hukum yang mengikat calon pengantin wanita.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam melarang seseorang membeli barang yang sedang ditawar (untuk dibeli) oleh saudaranya, dan melarang seseorang meminang wanita yang telah dipinang sampai orang yang meminangnya itu meninggalkannya atau mengizinkannya”. (Hadits shahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 5142) dan Muslim (no. 1412)

Dengan kata lain Seorang lelaki muslim yang akan menikahi seorang muslimah, hendaklah ia meminang terlebih dahulu karena dimungkinkan ia sedang dipinang oleh orang lain. Dalam hal ini Islam melarang seorang lelaki muslim meminang wanita yang sedang dipinang oleh orang lain.

Jadi, acik ingin katakan janji-janji yang terjadi sebelum atau pra-nikah pada dasarnya itu tidak ada dalam hukum islam, yang disyariatkan adalah khitbah itu sendiri. Janji-janji yang terjadi itu tidak ubahnya seperti kekasih dan janji-janji sepasang kekasih yang kedudukannya tidak jelas, dan tidak memiliki kekuatan hukum. Maka alangkah lebih baiknya bagi para pemuda-pemudi yang sedang dilema asmara, segeralah untuk menikah dan jangan ditunda-tunda lagi, sebab semakin lama kita menunda, semakin besar kesempatan syaitan untuk menjerumuskan kedalam kemaksiatan.



Share This!


47 ulasan:

Asyik Izas berkata...

terima kasih utk perkongsiannya..:)

Tetamu Istimewa berkata...

Oh, begitu. Binatang berpegang pada tali, manusia berpegang pada janji. Kalau janji itu memudaratkan tidak usahlah berjanji kan.

||aLeaSaRa|| berkata...

kak lea pun selalu pesan kat officemate yang dah lama couple,cepat2lah pinang anak dara orang.tok sah ke hulu ke hilir.tak manis dan godaan syaitan ni kuat ^^

selamat berbuka puasa selepas bunyi azan maghrib he3...

harumankasehvee berkata...

yg pasti , janji sprt itu tak kekal . sekadar menanam tebu dibibir . lelaki yg bertggjwb akan trus kpd keluarga si gadis ...

Nabel berkata...

Assalamualaikum, saya pernah baca status ustaz azhar idrus, bila empunya badan menyatakan hasrat untuk menikahi wanita yg menjadi pilihannya, dan perempuan tersebut atau bapanya bersetuju, maka mereka sudah bertunang mengikut islam.. Pergi meminang hanya lah adat semata2..

dan perempuan itu pun sedar akan hukum menerima lamaran :)

Contohnya, Saya berhasrat untuk jadikan awk sebagai isteri, Sudi tak awk menjadi isteri saya? then yang perempuan setuju :)

So kira bertunang dah..

Mieza Jhaa K berkata...

Teringat cinta muda mudi.. janji tak lekang di mulut.. 'kalau tak ada jodoh antara kita, tak nak kawin sampai bila-bila'..hahha..dashat! Sekarang masing2 dah kawin dah bahagia.

Bin Muhammad berkata...

Jangan berjanji jika tidak mampu tunaikan...

boni kacak berkata...

thanks bro untuk perkongsian ni :)

Nao Mei berkata...

Berjanji boleh...tapi janganlah melebih-lebih pula....apapun ketentuanNYA kita terima dengan hati yang redha....Tak perlu berjanji...Andai telah tersurat dia jodoh kita....pasti akan bersatu akhirnya.....

Kathy Rbain berkata...

ye...lebih baik berjanji dengn pasangan yang sudah halal statusnya..hehehehe...

Fizi Zaidi berkata...

wah..entri ini sesuai btol kalau "cauple seminggu" baca..moga menjadi peringatan bt semua sebelum melafazkan janji...:D

nil pina berkata...

terima kasih acik sob sob feeling ni

Eimah Shahrir berkata...

hahaha dashatnye bercinta...masa tu zaman bile?

Hatimi Tahirruddin berkata...

hehe tu lah kalau boleh jgn lah suka sgt menabur janji...kalau betul berminat utk berumahtangga buat lah dgn cara yg sah....

PS: janji mesti ditepati jgn setakat belanja makan capati...hehehe....

♥ Mrs. Secretary ♥ berkata...

Gud sharing..;p

Cendol berkata...

wahhh nice sharing here.thanks.ilmu berguna ni :)

Mizz Aiza berkata...

setuju sangat dengan entri acik ni.. :D

Remy hazza berkata...

setuju achik...berjanji biarlah iukt kemampuan dan diterima akal...jgn berjanji bagai sebelum kawen...dah kawin janji tinggal janji.....

Aku Penghibur berkata...

sama sama, thanks sudi bce :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu cikgu :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu kak , kita kena kawal diri kita, dh mampu terus kawin :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu , ahh terus masuk meminang :)

Aku Penghibur berkata...

terima kasih infonye tapi dik ini bukan soal bertunang tapi soal berjanji dik :)

Aku Penghibur berkata...

hihihi :) apa peredaran masa, sekarang dasyat :)

Aku Penghibur berkata...

betul BM :)

Aku Penghibur berkata...

:) itulah janji ikut kemampuan la kan , jangan nak berjanji sesuka hati

Aku Penghibur berkata...

ahhh :) yang halal kalau tak tepati ,majuk nanti :)

Aku Penghibur berkata...

hihihihi :) acik tak tuju pada sesiapa hanya sekadar peringatan :)

Aku Penghibur berkata...

:) hanya peringatan saje :)

Aku Penghibur berkata...

hihihi tepat sekali :)

Aku Penghibur berkata...

alhamdulilah :)

Aku Penghibur berkata...

thanks setuju :)

Aku Penghibur berkata...

hehehehe jangan bagaikan melukut di tepi gantang :)

Amirul Ramli berkata...

Thanks acik.. ramai kawan2 sy yang macam ni. hahaha.. bercinta bukan main lagi. tp last2 awek dipinang orang lain. kesimpulannya tak yah tunggu lama-lama, kalau suka.. masuk la merisik. hehehe...

ANNA MARIANA berkata...

nice sharing..
moga2 sape2nak berjanji yang bukan2 2 pikir2 la 2-3 kali ye..

Jie Susanos berkata...

info yg bgus bro..

Nur Aqilah berkata...

nice sharing. tq. :)

cik yaya berkata...

betul tu acik :)
yang hala itu lebih baik :)

Norain Yusoff berkata...

owh..ok..dahpaham..
kawin cepat2 oi.. ekeke..jgn tggu lama2

S.K.A berkata...

teringat kisah dlu2..hu3 pnh juga berjanji..last2 jnji ntah kemana..lps tu sma2 mntak maaf dn lupakan jnji =) kalau kita rela dn sama2 minta maaf..xpe rsanya..

heirizalieyana berkata...

bf yana selalu jnji nnti nk kwin, ,yana ckp jodoh pertemuan semuanya di tangan tuhan,,kita hanya menetukan

Aida Ismail berkata...

Nice sharing acik. :) Oleh itu, jangan mudah berjanji. Takut tak boleh nak ditepati. Jodoh pertemuan ajal & maut semua di tangan Allah SWT.

Vee Lea berkata...

V ngan dia pun tak pernah main janji2 ni. Kesannya dalam andai tak mampu tunaikan. Kalau tak mampu tunaikan, lebih baik jgn. Lgpun tak payah nak janji2 kan. Kalau itu takdir kita, we go with the flow. Right? Hihi.

norfadzilah s berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
norfadzilah s berkata...

bagaimana pula sekiranya lelaki tersebut sudah mengkhitbah wanita pilihan keluarga dan dalam masa yang sama dia ingin menikah dengan wanita pilihannya sendiri. boleh kah perkara itu terjadi? -

Shanis berkata...

Assalamualaikum.. Perkongsian yg sgt menarik.. Sy ign bertnya sdkt pndpt kpd en. Tpi sy ign personal email, jika sudi. krna hal ini agak peribadi. Trima kasih...

Shanis berkata...

Assalamualaikum.. Perkongsian yg sgt menarik.. Sy ign bertnya sdkt pndpt kpd en. Tpi sy ign personal email, jika sudi. krna hal ini agak peribadi. Trima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails