Pengikut

Khamis, 11 Julai 2013

Hukum Seorang Lelaki Berjanji Untuk Menikahi Si Perempuan ?



Berjanji Untuk Menikahi


Assalamualaikum

Alhamdulilah ,masih lagi kita dapat menghirup oxygen kurnia Allah, hari ini acik nak berkongsi satu ilmu penting yang acik kepada kamu. Jangan mudah melafazkan janji dengan seseorang, janji mesti di tepati. Yelah masa bercinta semua kata kata indah, berjanji sumpah setia. Yelah orang sedang asyik bercinta kadang tak fikir apa yang di katakan. Janji pada lelaki/perempuan untuk di nikahi dan di kawini, yelah dah sayang. Tapi bila jumpa lelaki/perempuan lebih baik? tinggalkan yang dulu. bagaimana dengan janji untuk menikahi pasanga yang dulu ?  tak di tunaikan.

Sebagai contoh " bedah aku cinta kau, aku sayang kau ,aku janji aku akan kawin dengan kau,aku nak nikahi kau sebagai yang halal bagiku, i promise "

Tahukah kamu bahawa apakah hukum bejanji dan saling berjanji untuk menikahi ?

Lalu janji yang bagaimanakah yang wajib kita tepati? Tentunya janji-janji yang berkenaan dengan hal-hal yang mubah, yang halal dan makruf. Sebaliknya bila janji itu adalah sesuatu yang mungkar, haram, maksiat atau hal-hal yang bertentangan dengan ketentuan syariat Islam, maka janji itu adalah janji yang batil. Hukumnya menjadi haram untuk dilaksanakan.


Allah SWT telah memerintahkan kepada setiap muslim untuk melaksanakan janji-janji yang pernah diucapkan.
 
Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah sumpah itu, sesudah meneguhkannya, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu . Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.(QS. An-Nahl : 91)

Dan janganlah kamu jadikan sumpah-sumpahmu sebagai alat penipu di antaramu, yang menyebabkan tergelincir kaki sesudah kukuh tegaknya, dan kamu rasakan kemelaratan karena kamu menghalangi dari jalan Allah; dan bagimu azab yang besar.(An-Nal : 94) 

Janji yang diucapkan oleh seorang lelaki yang bukan mahram dan juga bukan dalam status mengkhitbah itu sebenarnya tidak mengikat seorang perempuan untuk menikah dengan orang lain atau menerima khitbah dari orang lain. Karena itu baru sekedar janji dan bukan khitbah.

Janji tersebut tidak mengikat seorang perempuan, kecuali jika sudah meng-khitbahnya.


Jadi saat ditengah jalan, kemudian ada lelaki lain yang datang untuk melamar (khitbah) si perempuan, maka perempuan tersebut dibolehkan untuk menerima lamarannya dan menikah dengan lelaki tersebut dengan atau tanpa alasan apapun, Kecuali bila lelaki yang berjanji tadi sudah atau telah mengkhitbahnya/melamarnya (perempuan) secara syar`i. Karena khitbah memiliki kekuatan hukum yang mengikat calon pengantin wanita.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam melarang seseorang membeli barang yang sedang ditawar (untuk dibeli) oleh saudaranya, dan melarang seseorang meminang wanita yang telah dipinang sampai orang yang meminangnya itu meninggalkannya atau mengizinkannya”. (Hadits shahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 5142) dan Muslim (no. 1412)

Dengan kata lain Seorang lelaki muslim yang akan menikahi seorang muslimah, hendaklah ia meminang terlebih dahulu karena dimungkinkan ia sedang dipinang oleh orang lain. Dalam hal ini Islam melarang seorang lelaki muslim meminang wanita yang sedang dipinang oleh orang lain.

Jadi, acik ingin katakan janji-janji yang terjadi sebelum atau pra-nikah pada dasarnya itu tidak ada dalam hukum islam, yang disyariatkan adalah khitbah itu sendiri. Janji-janji yang terjadi itu tidak ubahnya seperti kekasih dan janji-janji sepasang kekasih yang kedudukannya tidak jelas, dan tidak memiliki kekuatan hukum. Maka alangkah lebih baiknya bagi para pemuda-pemudi yang sedang dilema asmara, segeralah untuk menikah dan jangan ditunda-tunda lagi, sebab semakin lama kita menunda, semakin besar kesempatan syaitan untuk menjerumuskan kedalam kemaksiatan.



Share This!


47 ulasan:

  1. terima kasih utk perkongsiannya..:)

    BalasPadam
  2. Oh, begitu. Binatang berpegang pada tali, manusia berpegang pada janji. Kalau janji itu memudaratkan tidak usahlah berjanji kan.

    BalasPadam
  3. kak lea pun selalu pesan kat officemate yang dah lama couple,cepat2lah pinang anak dara orang.tok sah ke hulu ke hilir.tak manis dan godaan syaitan ni kuat ^^

    selamat berbuka puasa selepas bunyi azan maghrib he3...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak , kita kena kawal diri kita, dh mampu terus kawin :)

      Padam
  4. yg pasti , janji sprt itu tak kekal . sekadar menanam tebu dibibir . lelaki yg bertggjwb akan trus kpd keluarga si gadis ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu , ahh terus masuk meminang :)

      Padam
  5. Assalamualaikum, saya pernah baca status ustaz azhar idrus, bila empunya badan menyatakan hasrat untuk menikahi wanita yg menjadi pilihannya, dan perempuan tersebut atau bapanya bersetuju, maka mereka sudah bertunang mengikut islam.. Pergi meminang hanya lah adat semata2..

    dan perempuan itu pun sedar akan hukum menerima lamaran :)

    Contohnya, Saya berhasrat untuk jadikan awk sebagai isteri, Sudi tak awk menjadi isteri saya? then yang perempuan setuju :)

    So kira bertunang dah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih infonye tapi dik ini bukan soal bertunang tapi soal berjanji dik :)

      Padam
  6. Teringat cinta muda mudi.. janji tak lekang di mulut.. 'kalau tak ada jodoh antara kita, tak nak kawin sampai bila-bila'..hahha..dashat! Sekarang masing2 dah kawin dah bahagia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha dashatnye bercinta...masa tu zaman bile?

      Padam
    2. hihihi :) apa peredaran masa, sekarang dasyat :)

      Padam
  7. Jangan berjanji jika tidak mampu tunaikan...

    BalasPadam
  8. thanks bro untuk perkongsian ni :)

    BalasPadam
  9. Berjanji boleh...tapi janganlah melebih-lebih pula....apapun ketentuanNYA kita terima dengan hati yang redha....Tak perlu berjanji...Andai telah tersurat dia jodoh kita....pasti akan bersatu akhirnya.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. :) itulah janji ikut kemampuan la kan , jangan nak berjanji sesuka hati

      Padam
  10. ye...lebih baik berjanji dengn pasangan yang sudah halal statusnya..hehehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ahhh :) yang halal kalau tak tepati ,majuk nanti :)

      Padam
  11. wah..entri ini sesuai btol kalau "cauple seminggu" baca..moga menjadi peringatan bt semua sebelum melafazkan janji...:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihihi :) acik tak tuju pada sesiapa hanya sekadar peringatan :)

      Padam
  12. terima kasih acik sob sob feeling ni

    BalasPadam
  13. hehe tu lah kalau boleh jgn lah suka sgt menabur janji...kalau betul berminat utk berumahtangga buat lah dgn cara yg sah....

    PS: janji mesti ditepati jgn setakat belanja makan capati...hehehe....

    BalasPadam
  14. wahhh nice sharing here.thanks.ilmu berguna ni :)

    BalasPadam
  15. setuju sangat dengan entri acik ni.. :D

    BalasPadam
  16. setuju achik...berjanji biarlah iukt kemampuan dan diterima akal...jgn berjanji bagai sebelum kawen...dah kawin janji tinggal janji.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe jangan bagaikan melukut di tepi gantang :)

      Padam
  17. Thanks acik.. ramai kawan2 sy yang macam ni. hahaha.. bercinta bukan main lagi. tp last2 awek dipinang orang lain. kesimpulannya tak yah tunggu lama-lama, kalau suka.. masuk la merisik. hehehe...

    BalasPadam
  18. nice sharing..
    moga2 sape2nak berjanji yang bukan2 2 pikir2 la 2-3 kali ye..

    BalasPadam
  19. betul tu acik :)
    yang hala itu lebih baik :)

    BalasPadam
  20. owh..ok..dahpaham..
    kawin cepat2 oi.. ekeke..jgn tggu lama2

    BalasPadam
  21. teringat kisah dlu2..hu3 pnh juga berjanji..last2 jnji ntah kemana..lps tu sma2 mntak maaf dn lupakan jnji =) kalau kita rela dn sama2 minta maaf..xpe rsanya..

    BalasPadam
  22. bf yana selalu jnji nnti nk kwin, ,yana ckp jodoh pertemuan semuanya di tangan tuhan,,kita hanya menetukan

    BalasPadam
  23. Nice sharing acik. :) Oleh itu, jangan mudah berjanji. Takut tak boleh nak ditepati. Jodoh pertemuan ajal & maut semua di tangan Allah SWT.

    BalasPadam
  24. V ngan dia pun tak pernah main janji2 ni. Kesannya dalam andai tak mampu tunaikan. Kalau tak mampu tunaikan, lebih baik jgn. Lgpun tak payah nak janji2 kan. Kalau itu takdir kita, we go with the flow. Right? Hihi.

    BalasPadam
  25. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  26. bagaimana pula sekiranya lelaki tersebut sudah mengkhitbah wanita pilihan keluarga dan dalam masa yang sama dia ingin menikah dengan wanita pilihannya sendiri. boleh kah perkara itu terjadi? -

    BalasPadam
  27. Assalamualaikum.. Perkongsian yg sgt menarik.. Sy ign bertnya sdkt pndpt kpd en. Tpi sy ign personal email, jika sudi. krna hal ini agak peribadi. Trima kasih...

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum.. Perkongsian yg sgt menarik.. Sy ign bertnya sdkt pndpt kpd en. Tpi sy ign personal email, jika sudi. krna hal ini agak peribadi. Trima kasih...

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails