Pengikut

Selasa, 24 September 2013

Perempuan Merokok Menyebabkan Keguguran Dan Anak Cacat ?


Assalamualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernafas di bumi pinjaman Allah ini dan ucapkan syukur ya Allah, sebelum itu jom berselawat ke atas Nabi Muhammad Saw. Semalam malam acik dapat mesej dari seorang akak yang sedih kerana beberapa kali keguguran kerana merokok.

Sekarang ini kita dapat lihat peratus peningkatan perempuan yang menghisap rokok menaik dengan drastik. Dulunya perempuan merokok tersembunyi dan kini tanpa segan dan silu mereka menghisap rokok di tempat umum. Yang paling menyedihkan adalah perempuan yang bertudung juga jumlahnya meningkat menghisap rokok di tempat-tempat awam.

Nak salahkan siapa ? mak ayah ? pak cik cleaner ? cikgu ? tukang kebun ?

Pucuk pangkalnya adalah diri kita sendiri, kalau beli rokok itu kita dapat lihat gambar yang tertera di kotak rokok tersebut tentang bahawanya merokok dan kesan serta penyakit yang akan di dapatkan. Tapi kita masih anggap itu hanya sekadar gambar sahaja tanpa ada kesedaran. Tak kesian ke kepada orang sekeliling kamu ? 

" Dokter mengatakan kepada ibu-ibu hamil agar berhenti merokok saat kehamilan kerana dapat membuat bayi mengalami cacat antara lain kehilangan kaki atau cacat tubuh. Demikian dilansir The Guardian, Kamis (12/7/2011).
 
Menurut hasil penelitian ketika seorang perempuan mengandung dan merokok namun calon bayi mereka kemungkinann akan mengalami masalah serius hingga 50 persen kelainan fizikal.Hal ini diungkap dan membuat sejumlah peneliti agar menciptakan aturan untuk mengurangi ketergantungan perempuan kepada rokok saat sedang hamil. Perempuan merokok yang sedang mengandung sering dikaitkan dengan risiko keguguran atau bayi lahir prematur atau berat badan di bawah normal.Sedikitnya 45 persen perempuan di bawah 20 tahun masih merokok saat mengandung tujuh bulan hingga ia melahirkan. Para peneliti ini berasal dari College London dan mengatakan ini merupakan pendekatan komprehensif untuk mengidentifikasi cacat tubuh terkait dengan merokok.Para peneliti ini meneliti hasil penelitian yang dipublikasikan dalam kurun waktu 51 tahun yang mencakup 14 ribu cacat lahir. Mereka mencatat bahwa perempuan yang merokok risikonya sekitar 26 persen yang mengalami cacat kaki atau kehilangan anggota tubuh, 28 persen mengalami bentuk kaki tak normal, 27 persen cacat pencernaan, 33 persen cacat tulang, dan 25 persen alami cacat mata."Sejumlah orang berpikir bahwa perempuan masih boleh merokok saat hamil. Namun, dalam kenyataannya dan pada khususnya perempuan di bawah umur 20, kemungkinan cacat bayi lahir sangat tinggi," kata Professor Allan Hackshaw, yang mengepalai tim peneliti ini."

Fikirlah wahai sahabatku sekian, fikirkan masa depan kamu dan kesihatan anak-anak kamu . Jangan pentingkan diri sendiri. Jaga perilaku dan jangan sampai hilang nilai kesopanan seorang perempuan hilang dan kononnya kata dunia moden perempuan bebas lakukan apa sahaja.Fikir-fikirlah, maaf ye acik menaip seringkas yang mungkin kerana acik sedang ada event di fakulti .


Share This!


33 ulasan:

ejulz berkata...

semoga wanita2 yg bakal jadi ibu ambik pngajaran dari entry ni..

ain diyana berkata...

duly noted.

Maria Firdz berkata...

Bkn bhya je,, tpi tgk pun nmpk x elok...

Maria Firdz berkata...

Bkn x elok dr segi kesihatan... tgk pun dh x elok...

izan mama mia berkata...

pompuan kalau merokok br nampak ganas...hahahah...

eeee...xelok tau !!

Asha Lya berkata...

kesian baby kan

Kisah Si Dairy berkata...

jarang tengok wanita mengandung merokok...

Carlos Santiago berkata...

nowadays memang ramai pompuan yg suka merokok.

S.K.A berkata...

xsggup nk dpt baby cacat sbb kecuaian sndri..bnda yg bahaya dan xelok ptt dijauhi..elak sblum dpat/kena..

SecretOfShaila berkata...

shaila pelik lar...setengah pasangan mengambil masa bertahun-tahun untuk dapat anak..tetapi pada pasangan yang mudah dapat anak ini mereka langsung tidak menghargai cth buang atau mengamalkan permakanan yang membahaya kandungan..

Cik Itah@RRP berkata...

tak suka dengan asap rokok..wanita mengandung tu jarang tengok tapi kalau remaja pompuan memang ramai..

Shark Kay berkata...

bukan wanita je..
lelaki pun kalau bleh kene kurangkn merokok kalau isteri mngandung,
asap rokok tu mmg power dengan bahan kimia katanyer.

Syazana Zainn berkata...

busuk la asap rokok
-_-
pening

Khir Khalid berkata...

Ada juga kenalan2 perempuan yg merokok ni.. bila perempuan berbau rokok pun mmg x menyenangkan. Mengalahkan lelaki pulak. Apa pun merokok mmg x elok utk kesihatan sendiri & juga org lain.. Thanks sharing Acik :)

Khairunnisa' berkata...

Tak berapa berkenan kalau ada orang (tak kira lelaki/perempuan) merokok. Ambillah iktibar daripada entri ni.

Nisa'

Aniq Bukhary berkata...

Renung2 kan buat wanita di luar sana.. hehe . Hr tu saya pernah dengar dalam radio, mengikut kajian perokok wanita di malaysia adlah antara perokok yg terbanyak di dunia.. :(

Sylarius Yusof berkata...

Mungkin wanita yang merokok ni mengikut jejak langkah nenek mereka barangkali. Pada zaman 50'an dan 60'an, wanita merokok adalah perkara biasa. Bila berlaku peralihan zaman dan kesedaran tentang bahaya merokok tersebar, bilangan perokok dikalangan wanita semakin berkurang.

Cuma pada akhir-akhir ini sahaja trend merokok di kalangan wanita semakin meningkat.

Wanita yang sudah berkahwin tidak digalakkan merokok kerana bau mulut yang kuat boleh mematikan mood suami ketika di ranjang.

Norhasniza Khalid berkata...

baca ni wahai perempuan yang suka merokok.. kesian si kecil... :(

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

rokok membunuh insan....dah menabung utk anda.

Bin Muhammad berkata...

Peringatan buat semua...semoga jadi ingatan.

Hatimi Tahirruddin berkata...

kena puasa rokok la kalau dah mengandung tu...tapi mmg pernah jumpa dgn wanita yg merokok dalam masa yg sama masih dapat melahirkan anak2 yg normal....apa2 pun terpulang pada ketentuan dan rezeki masing2....cuma lebih elok kalau dapat berhenti terus...hehe

Mieza Jhaa K berkata...

Hmm..macam2 hal..mengandung pun merokok lagi..tak senonoh la orang perempuan merokok..mcm orang tua pulak..

BUNDA a.k.a KN berkata...

teringat bunda kat arwah opah bunda dulu memang perokok...tapi rokok daun..

Kathy Rbain berkata...

sila ambik perhatian para kaum ibu...nice sharing acik..

Fizi Zaidi berkata...

kan..mereka kian berani merokok pada khalayak ramai...nie kawan2 punya pengaruh la nie..

veesandy berkata...

kpd perokok tegar , sayangilah org disekeliling anda ...

Lynn Munir berkata...

Harga rokok semakin mahal - RM 10.50 sekotak tapi mereka tetap hisap juga. Haraplah mereka kesiankan janin yang ada dalam kandungan yang menerima kesan buruk akibat tabiat merokok ini.

Ija Rased berkata...

nice entry..

anamizu berkata...

aku ni jns kalo terhidu bau rokok mmg otomatik rase lemas mcm nk pengsan.. dulu abah aku merokok gak tp lps detect ada athma teros dia stop.. since then kat umah aku mmg takdela asap rokok.

tp bile abg long aku balik mmg naya la aku kena tutup hidong sbb dia perokok tegar =.=

ade gak kenalan gerls yg merokok.tak rasa cool langsung pon tgk deme merokok. hiksss

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

memang tak bersopan apabila wanita merokok.. tambahan pula ianya terang-terangan tidak baik untuk kesihatan..

Tetamu Istimewa berkata...

Jangan salahkan cikgu! Hehehhe... cikgu datang ni nak bagi respon. Minggu lepas baru saja ajar tajuk merokok ni pada murid tahun 4. Dah terang serba sedikit kesan merokok. Baru mereka faham, ada perokok pasif dan ada perokok aktif. Jangan fikir yang merokok saja yang kena bahananya, yang tidak merokok juga kalau terdedah dan berkawan dengan perokok aktif.

Tetamu Istimewa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Norniwanie Nasarudin berkata...

Nice sharing acik..dalam hal ni, sebenarnya lelaki dan perempuan kena mainkan peranan..sudah tentulah perempuan nampak sangat-sangatlah tak sesuai dan sopan jika merokok...tapi kalau isteri tengah preggy, lelaki pun kena paham, pasive smoker pun bahaya sebenarnya kan..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails