Pengikut

Selasa, 28 Januari 2014

Belajar Setia Dalam Perhubungan Dari Burung Merpati

merpati putih

Assalamualaikum


Ramai yang tanya acik bagaimana untuk setia ? ada cara yang terbaik untuk setia ? Kehidupan ini kita perlu saling menghargai sesama jantina, belajar untuk menghargai pasangan mahupun saling melengkapi satu sama lain. Hari ini acik belajar sesuatu melihat keindahan penciptaan alam. Belajar daripada filosofi burung merpati.

1.Merpati adalah burung yg tidak pernah mendua hati. Cuba perhatikan, apakah ada merpati yang suka berganti pasangan ? Jawabannya adalah : TIDAK Pasangannya cukup satu seumur hidupnya.

2. Merpati adalah burung yang tahu ke mana dia harus pulang. Betapapun merpati terbang jauh, dia tidak pernah tersesat untuk pulang. Pernahkah ada merpati yang pulang ke rumah lain ? Jawaban
nya adalah : TIDAK

merpati terbang

3. Merpati adalah burung yang romantis. Cuba perhatikan ketika sang jantan bertalu-talu memberikan pujian, sementara sang betina tertunduk malu. Pernahkah kita melihat mereka saling mencaci ? Jawabannya adalah : TIDAK

4. Burung merpati tahu bagaimana pentingnya bekerja sama. Cuba perhatikan ketika mereka bekerja sama membuat sarang. Sang jantan & betina saling silih berganti membawa ranting untuk sarang anak-anak mereka. Apabila sang betina mengerami, sang jantan berjaga di luar kandang. Dan apabila sang betina kelelahan, sang jantan gantian mengerami. Pernahkah kita melihat mereka saling melempar pekerjaannya ?
Jawabannya adalah : TIDAK

5. Merpati adalah burung yang tidak mempunyai hempedu, ia tidak menyimpan "kepahitan" sehingga tidak menyimpan  "dendam"

Subhanallah,sahabat, jika seekor burung merpati boleh melakukan hal-hal di atas, mengapa manusia tidak boleh ? Hidup itu indah jika kita saling mengerti,berbahagi, dan menghargai.

Share This!


33 ulasan:

Norhasniza Khalid berkata...

jadilah seperti merpati.....

Normi Nieza berkata...

jinak2 merpati..bla dekat terbang tinggi..:)

ika zulkefli berkata...

betul, kalau burung merpati boleh kenapa manusia tidak boleh, perkongsian yg baik.:)

Bahrain Ramlan berkata...

Baru tahu sebenarnya pasal Merpati.

Farah Waheda Wahid berkata...

satu perkongsian yang menarik serta entri yang menarik acik... merpati adalah satu simbol yang bagus dan simbolik sebab itu merpati simbolik dengan lambang cinta, tapi kita manusia kena pandai mentafsirkan kenapa ia dijadikan sebagai simbol...

Mohd Selim Zainal berkata...

Assalammualaikum... achik,

peh... best entry nie bagus .. macam nak tanam sikap macam burung merpati nie.. insaallah manusia pun boleh.. kan. Janji buang semua ego dalam diri dan merendah diri dengan pasangan dan lawan agar disenangi selalu.. insaallah.

mselim3

pls: walaupun tak ada burung merpati.. sebb tu peribahasa "jinak-jinak merpati' ada maksud sebenarnya..

CiK IjAU berkata...

MERPATI?? betul ke sifat merpati ni? SUBHANAALLAH,, indah sekali ciptaan ALLAH

Abak Lorong Cinta berkata...

Allahu Akbar...makhluk ciptaan Allah yg bnyak mngjarkan kita ummat manusia.. btapa agungnya Allah...Puji-pujian kepada Allah.. sama2 mncontohinya

Kesuma Angsana berkata...

hanya orng2 yg benar2 cinta tau harga sebuah setia ... !

Wafi Remli berkata...

Banyak pengajaran yang kita boleh ambil daripada setiap ciptaan Tuhan...

Hafiza AizZawa berkata...

patut la org umpamakan merpati dua sejoli kan..

Vee Sandi berkata...

abg ipar sis ada membela merpati nih . siang keluar drp sangkar , lewat petang baru balik ... mrk mmg binatang yg setia .

PeRdU cINta berkata...

Assalammualaikum acik..maka indahlah ungkapan ♥♥merpati dua sejoli♥♥ setia tiada diragui..moga sebagai insan..kita aplikasikan dalam kwhidupan seharian..sama ada sesama insan mahupun bersama si Pencipta...Allah SWT..amin..

Muhammad Taufiq berkata...

Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

bestnya menjadi burung merpati.

ain diyana berkata...

ohh.. baru tau.. selama ni ingatkan "swan" je burung yg setia n hnya ada 1 pasangan.. :)

atien zuraidah berkata...

Kalau boleh nk jd mcm merpati,tu.hihi

atien zuraidah berkata...

Kalau boleh nk jd mcm merpati,tu.hihi

paridah berkata...

ramai peminat merpati yg sedang menanti merpati dua sejoli terbang tinggi...camana acik..

Cik Tieka berkata...

dari merpati kta belajar sesuatu...malulah kat merpati kalau kta lebih teruk walhal kta ni khalifah..emmmmm

Nadya Dyana berkata...

mencuba untuk menjadi seperti merpati :)

yana yani berkata...

akak teringat pula lagu headwind, cinta si camar putih
eh sama ke merpati dengan camar...hehe
tetiba jadi jiwang pula

sendiri terbang di langit terbentang
menyapa lembut mega yang kelabu
kemana kah pergi kekasih hati
tak terjawab pertanyaan itu

ditanya puncak gelombang di laut
ke mana hilang janji yang tercipta
tetap hampa laut membisu
kekasih nya entah ke mana

sendiri terbang menyongsong siang
sendiri sepi melihat bulan
kata cinta tak bermakna
sumpah suci tak bererti
terpaku hiba mencari erti

begitu suci, begitu setia
cinta seekor camar putih
mungkinkah kita juga begitu
terus bercinta tanpa akhirnya

Ainim Suju berkata...

Akak nak cari husband seperti merpati la acik

Khir Khalid berkata...

Betul tu Acik.. sbt tu dulu2 ada lagu.. merpati dua sejoli.. merpati mmg setia & jujur dgn pasangannya.. :)

Sobri Yaacob berkata...

wow puitis..simbolik kepada asam garam pcintaan...terima kasih acik..

Asha Lya berkata...

Insyallah begitula hendaknya setia dlm prhubungan..nak jadi mcm merpati..kat umah kita pun merpati selalu bertandang :)

Raudzah Z berkata...

Salam rabu acik..kena jadi merpati ya...hmmm!!!

Anizz Annisa berkata...

nice entry acik.. yup terpikir jugak knape kite xbole jd seperti merpati tu..hurmm..

Ai Syah berkata...

yeke ni..?fact ea?hehe..sy xtaw..baru tau merpati se begini rupanye..hehe..nice sharing..=)

Nory Zoulkefle berkata...

selain merpati...kucing pon haiwan yang setia jugak...saaayangg kucingg...meooowwww...

Maria Firdz berkata...

Jadikan merpati sbg contoh .. Sbb Allah ciptakan makhluk tu bersebab dan utk org2 berfikir..

Cheq Eem berkata...

baru tau sifat merpati macam tuu.... setia rupenya... rasa macam baca artikel Animal Planet pula.... Ekekeke... jangan marah arrr... :D

Kathy R'bain berkata...

cubalah untuk setia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails