Pengikut

Selasa, 28 Januari 2014

Belajar Setia Dalam Perhubungan Dari Burung Merpati

merpati putih

Assalamualaikum


Ramai yang tanya acik bagaimana untuk setia ? ada cara yang terbaik untuk setia ? Kehidupan ini kita perlu saling menghargai sesama jantina, belajar untuk menghargai pasangan mahupun saling melengkapi satu sama lain. Hari ini acik belajar sesuatu melihat keindahan penciptaan alam. Belajar daripada filosofi burung merpati.

1.Merpati adalah burung yg tidak pernah mendua hati. Cuba perhatikan, apakah ada merpati yang suka berganti pasangan ? Jawabannya adalah : TIDAK Pasangannya cukup satu seumur hidupnya.

2. Merpati adalah burung yang tahu ke mana dia harus pulang. Betapapun merpati terbang jauh, dia tidak pernah tersesat untuk pulang. Pernahkah ada merpati yang pulang ke rumah lain ? Jawaban
nya adalah : TIDAK

merpati terbang

3. Merpati adalah burung yang romantis. Cuba perhatikan ketika sang jantan bertalu-talu memberikan pujian, sementara sang betina tertunduk malu. Pernahkah kita melihat mereka saling mencaci ? Jawabannya adalah : TIDAK

4. Burung merpati tahu bagaimana pentingnya bekerja sama. Cuba perhatikan ketika mereka bekerja sama membuat sarang. Sang jantan & betina saling silih berganti membawa ranting untuk sarang anak-anak mereka. Apabila sang betina mengerami, sang jantan berjaga di luar kandang. Dan apabila sang betina kelelahan, sang jantan gantian mengerami. Pernahkah kita melihat mereka saling melempar pekerjaannya ?
Jawabannya adalah : TIDAK

5. Merpati adalah burung yang tidak mempunyai hempedu, ia tidak menyimpan "kepahitan" sehingga tidak menyimpan  "dendam"

Subhanallah,sahabat, jika seekor burung merpati boleh melakukan hal-hal di atas, mengapa manusia tidak boleh ? Hidup itu indah jika kita saling mengerti,berbahagi, dan menghargai.

Share This!


33 ulasan:

  1. jinak2 merpati..bla dekat terbang tinggi..:)

    BalasPadam
  2. betul, kalau burung merpati boleh kenapa manusia tidak boleh, perkongsian yg baik.:)

    BalasPadam
  3. Baru tahu sebenarnya pasal Merpati.

    BalasPadam
  4. satu perkongsian yang menarik serta entri yang menarik acik... merpati adalah satu simbol yang bagus dan simbolik sebab itu merpati simbolik dengan lambang cinta, tapi kita manusia kena pandai mentafsirkan kenapa ia dijadikan sebagai simbol...

    BalasPadam
  5. Assalammualaikum... achik,

    peh... best entry nie bagus .. macam nak tanam sikap macam burung merpati nie.. insaallah manusia pun boleh.. kan. Janji buang semua ego dalam diri dan merendah diri dengan pasangan dan lawan agar disenangi selalu.. insaallah.

    mselim3

    pls: walaupun tak ada burung merpati.. sebb tu peribahasa "jinak-jinak merpati' ada maksud sebenarnya..

    BalasPadam
  6. MERPATI?? betul ke sifat merpati ni? SUBHANAALLAH,, indah sekali ciptaan ALLAH

    BalasPadam
  7. Allahu Akbar...makhluk ciptaan Allah yg bnyak mngjarkan kita ummat manusia.. btapa agungnya Allah...Puji-pujian kepada Allah.. sama2 mncontohinya

    BalasPadam
  8. hanya orng2 yg benar2 cinta tau harga sebuah setia ... !

    BalasPadam
  9. Banyak pengajaran yang kita boleh ambil daripada setiap ciptaan Tuhan...

    BalasPadam
  10. patut la org umpamakan merpati dua sejoli kan..

    BalasPadam
  11. abg ipar sis ada membela merpati nih . siang keluar drp sangkar , lewat petang baru balik ... mrk mmg binatang yg setia .

    BalasPadam
  12. Assalammualaikum acik..maka indahlah ungkapan ♥♥merpati dua sejoli♥♥ setia tiada diragui..moga sebagai insan..kita aplikasikan dalam kwhidupan seharian..sama ada sesama insan mahupun bersama si Pencipta...Allah SWT..amin..

    BalasPadam
  13. Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  14. ohh.. baru tau.. selama ni ingatkan "swan" je burung yg setia n hnya ada 1 pasangan.. :)

    BalasPadam
  15. Kalau boleh nk jd mcm merpati,tu.hihi

    BalasPadam
  16. Kalau boleh nk jd mcm merpati,tu.hihi

    BalasPadam
  17. ramai peminat merpati yg sedang menanti merpati dua sejoli terbang tinggi...camana acik..

    BalasPadam
  18. dari merpati kta belajar sesuatu...malulah kat merpati kalau kta lebih teruk walhal kta ni khalifah..emmmmm

    BalasPadam
  19. mencuba untuk menjadi seperti merpati :)

    BalasPadam
  20. akak teringat pula lagu headwind, cinta si camar putih
    eh sama ke merpati dengan camar...hehe
    tetiba jadi jiwang pula

    sendiri terbang di langit terbentang
    menyapa lembut mega yang kelabu
    kemana kah pergi kekasih hati
    tak terjawab pertanyaan itu

    ditanya puncak gelombang di laut
    ke mana hilang janji yang tercipta
    tetap hampa laut membisu
    kekasih nya entah ke mana

    sendiri terbang menyongsong siang
    sendiri sepi melihat bulan
    kata cinta tak bermakna
    sumpah suci tak bererti
    terpaku hiba mencari erti

    begitu suci, begitu setia
    cinta seekor camar putih
    mungkinkah kita juga begitu
    terus bercinta tanpa akhirnya

    BalasPadam
  21. Akak nak cari husband seperti merpati la acik

    BalasPadam
  22. Betul tu Acik.. sbt tu dulu2 ada lagu.. merpati dua sejoli.. merpati mmg setia & jujur dgn pasangannya.. :)

    BalasPadam
  23. wow puitis..simbolik kepada asam garam pcintaan...terima kasih acik..

    BalasPadam
  24. Insyallah begitula hendaknya setia dlm prhubungan..nak jadi mcm merpati..kat umah kita pun merpati selalu bertandang :)

    BalasPadam
  25. Salam rabu acik..kena jadi merpati ya...hmmm!!!

    BalasPadam
  26. nice entry acik.. yup terpikir jugak knape kite xbole jd seperti merpati tu..hurmm..

    BalasPadam
  27. yeke ni..?fact ea?hehe..sy xtaw..baru tau merpati se begini rupanye..hehe..nice sharing..=)

    BalasPadam
  28. selain merpati...kucing pon haiwan yang setia jugak...saaayangg kucingg...meooowwww...

    BalasPadam
  29. Jadikan merpati sbg contoh .. Sbb Allah ciptakan makhluk tu bersebab dan utk org2 berfikir..

    BalasPadam
  30. baru tau sifat merpati macam tuu.... setia rupenya... rasa macam baca artikel Animal Planet pula.... Ekekeke... jangan marah arrr... :D

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails