Pengikut

Khamis, 17 Julai 2014

Allah Temukan Jodoh Kita Pada Keadaan Dan Masa Yang Tepat

jodoh yang baik

Assalamualikum

Alhamdulilah sangat seronok berada di kampung halaman bersama keluarga yang tercinta. Hati ini sangat tenang apabila dekat dengan orang yang kita suka dan sayang. Begitu jugalah acik selalu di tanyakan oleh sedara mahupun orang yang lebih tua, bila nak kawin ? tak ada calon lagi ?

Sehinggakan kadang kala malas untuk menjawab soalan yang sama. Kadang kita percaya dia jodoh kita, kita "couple" dari sekolah dan setia dengannya tetapi di akhirnya dia bukan untuk kita. Dia kawin dengan orang lain. Kita merancang , Allah juga merancang untuk kita dan Dia jugalah sebaik perancangan untuk kita.







Single tak semestinya tak laku. Umur 14, 15, 17 dah pandai bercinta, hebat.. tapi..Umur dah 21,22 sehingga 30 belum ada teman istimewa ? 

Kita dah berusaha tetapi belum lagi bertemu dengan orang yang sesuai dengan kita. Kita akan terus di uji dan di uji lagi-lagi soal jodoh. Jadi kita haruslah terus berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah. Ketika kita bersedih soal cinta, kecewa kerana cinta dalam kita tak tahu mungkin Dia sedang rancangkan sesuatu yang Maha Hebat yang kita tak pernah fikirkannya.  

Dalam hidup ini kita memang ada hak untuk bercinta dengan siapa yang kita suka dan dia juga sukakan kita, kita punya hak untuk setia sehingga hujung nyawa untuk orang yang kita sayang, tak salah.Kita merancang dan Allah yang menentukan. Jodoh itu memang rahsia Allah semua orang katakan macam tu , tapi berapa ramai antara mereka yang percaya dan yakin dengan jodoh Allah ?

Jodoh itu Allah berikan bertepatan dengan keadaan dan masa yang bersesuaian dengan kita. Kadang kita berharap sangat dia jodoh kita, tapi dia bukan jodoh kita.Ada pula kita harap sangat di bukan jodoh kita ,kita benci dia tapi akhirnya kita tersuka dengannya dan ternyata dia memang jodoh kita bersamanya hingga hujung nyawa. Ramai yang sanggup berkorban apa saje untuk pastikan dia adalah jodohnya ,sanggup abaikan ibu bapa, nasihat dari kawan-kawan untuk mendapatkan cinta sejati dan cinta mutlak dua insan yang bercinta. Padahal cinta sejati adalah cinta yang berlandaskan cinta semata-mata kerana Allah.

Jodoh kita mungkin sebenarnya dekat dengan kita, tapi kita tak sedar. Mungkin ada beberapa halangan lagi untuk kita berjumpa dengan jodoh kita. Saat kita nak berjumpa dengannya ada sahaja halangan dan dugaan yang tidak di duga. Ketika kita rasa kita dah bersedia dari segi mental dan fizikal tetapi dugaan datang bertimpa-timpa. Nak kawin kena berhenti kerja, kereta rosak, kemalangan dan sebagainya.Kita merungut apa yang berlaku.Bayangkan kalau ketika itu juga nak kawin ? nak beri makan apa anak orang ? 



 

Jadi Allah telah tetapkan kita bertemu dengan jodoh kita bertetapan dengan keadaan dan masa yang bersesuai dengan kita. Ketika Allah rasa kita sudah sedia sepenuhnya untuk melayari bahtera ke alam perkahwinan maka dia temukan dengan seseorang yang selayaknya untuk kita.


Jadi kenapa perlu takut ? 

Dia tahu yang terbaik untuk kita, mulut orang kita tak dapat nak tutup, cepat atau lambat jodoh kita itu Dia juga yang telah uruskan. Kita jalani dan baiki diri agar kita jadi jodoh yang baik untuk seseorang yang akan menjadi penghiasi hidup kita.Inilah suatu kaji kehidupan secara terperinci untuk membuka akal dan hati kita melalui firman ALLAH Subhana wa Ta’ala yang berbunyi :


Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah. Adz-Zaariyat : 049.

Tak perlu sangsi dengan ketertuanNya, kerana Dia tahu yang terbaik untuk kita. Paling penting kita jalani kehidupan kita sebagai muslim sejati. Kita berusaha, bertawakal dan berserah pada Allah soal jodoh kita.

Sentiasa memperbaiki diri.


Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.


“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)


Kaum hawa yang acik hormati sekalian, boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka idaman karena persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.


Senantiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.


Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.



Perbanyak membaca buku-buku tentang pernikahan dan keluarga.


Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang duniaalam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri, dosa-dosa seorang isteri dan dan sebagainya.





Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita. 
- See more at: http://www.akupenghibur.com/2013/11/jodoh-itu-allah-pertemukan-pada-waktu.html#sthash.RjrO362w.dpuf
Sentiasa memperbaiki diri.


Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.


“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)


Kaum hawa yang acik hormati sekalian, boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka idaman karena persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.


Senantiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.


Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.



Perbanyak membaca buku-buku tentang pernikahan dan keluarga.


Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang duniaalam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri, dosa-dosa seorang isteri dan dan sebagainya.





Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita. 
- See more at: http://www.akupenghibur.com/2013/11/jodoh-itu-allah-pertemukan-pada-waktu.html#sthash.RjrO362w.dpuf


Sentiasa memperbaiki diri.


Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.


“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)


Kaum hawa yang acik hormati sekalian, boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka idaman karena persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.


Senantiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.


Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.



Perbanyak membaca buku-buku tentang pernikahan dan keluarga.


Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang duniaalam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri, dosa-dosa seorang isteri dan dan sebagainya.





Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita. 
- See more at: http://www.akupenghibur.com/2013/11/jodoh-itu-allah-pertemukan-pada-waktu.html#sthash.RjrO362Sentiasa memperbaiki diri.
Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.

“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)

Boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka/gadis idaman kerana persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.

Sentiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.

Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.

Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang dunia alam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri ,tugas seorang suami, dosa-dosa seorang suami ister dan dan sebagainya.

Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita.
-
Sentiasa memperbaiki diri.


Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.


“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)


Kaum hawa yang acik hormati sekalian, boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka idaman karena persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.


Senantiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.


Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.



Perbanyak membaca buku-buku tentang pernikahan dan keluarga.


Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang duniaalam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri, dosa-dosa seorang isteri dan dan sebagainya.





Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita. 
- See more at: http://www.akupenghibur.com/2013/11/jodoh-itu-allah-pertemukan-pada-waktu.html#sthash.RjrO362w.dpuf


Sentiasa memperbaiki diri.


Bukankah Allah sudah menjanjikan kepada hamba-hambaNya bahwa lelaki yang baik akan mendapatkan wanita yang baik pula? Kecuali sebagian kecil diantaranya untuk dijadikan pembelajaran bagi hambaNya.


“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)


Kaum hawa yang acik hormati sekalian, boleh jadi Allah menunda waktu kamu untuk bertemu dengan jejaka idaman karena persiapan kita yang belum matang untuk memasuki dunia tersebut, boleh jadi dari diri kita masih banyak hal yang harus kita perbaiki terlebih dahulu. Maka perbaikilah dirimu menjadi lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi.


Senantiasa berdoa khususnya di waktu-waktu mustajab.


Jangan malu atau malas untuk berdoa kepada Allah agar memudahkan jalan kita menuju . Jika kamu meletakkan kriteria khusus mengenai pasangan kamu nanti, maka sampaikanlah kepada Allah.Sebagai contoh , nak muka orang yang tinggi ,kulit itam manis dan sebagainya. Maka pilih waktu-waktu utama agar doa kita lebih mustajab, seperti saat hujan turun, ketika kita sedang melakukan perjalanan, atau sebagainya.



Perbanyak membaca buku-buku tentang pernikahan dan keluarga.




Jika kita sudah merasa siap dan nak segera untuk menikah, maka tambah pengetahuan kamu tentang duniaalam perkahiwnan, sebagai contoh apa tugas sebagai seorang isteri, dosa-dosa seorang isteri dan dan sebagainya.





Jika ikhtiar sudah dilakukan, doa sudah dipanjatkan, maka lengkapilah dengan sabar dan tawakkal. Kuatkan keyakinan kita bahwa jodoh itu akan Allah pertemukan pada waktu yang tepat, Insya Allah.Allah itu sebaik perancangan yang kita ketahui dan dia akan hantarkan selayaknya seseorang itu untuk kita. 
- See more at: http://www.akupenghibur.com/2013/11/jodoh-itu-allah-pertemukan-pada-waktu.html#sthash.RjrO362w.dpuf

Share This!


46 ulasan:

Farah Waheda Wahid berkata...

jodoh tu Allah dah tentukan, siapa kita nak melawan ketentuan Allah kann???

Asha Lya berkata...

Insyallah ada juga jodoh cuma bila itu kita tak pasti

Sal Bee Yah berkata...

Betul tu acik..ni pun pengalaman saya jugak.kadang-kadang terfikir, mungkin Mr. Right belum tiba kerana saya sendiri masih gagal membentuk diri menjadi Mrs. Right.Allah maha mengetahui.Teruskan berdoa..

paridah berkata...

BERDOA BANYAK2 MOGA DITEMUKAN DGN JODOH PILIHAN TERBAIK...SIAPA PUN DIA TERIMA DGN REDHA...

Normi Nieza berkata...

sentiasa berdoa moga Allah percepatkan jodoh cik nor...aamiin

yana yani berkata...

acik bukan muda lagi ke? lelaki lambat kahwin tak mengapalah
macam adik akak lagilah kesian sebab dia perempuan
dah nak masuk 3 series, tapi belum berjodoh
orang dok kata dia memilih, tapi orang tak sedar semuanya tu ketentuan ALLAH
kita kahwin cepat, sebab jodoh kita cepat
bukan sebab kita pandai pilih

Sally Samsaiman berkata...

Jodoh tu rahsia Allah.. :)

Haslinda Hassan Ali berkata...

insyaallah,
Allah Swt tahu yg mana terbaik...kan

RDZ Z berkata...

In Shaa Allah..jodoh kita pasti ada Acik. kalu tak didunia pasi diakhirat..semuanya rahsia Allah kan...Jangan berhenti berdoa k..

Lonely Scorpio Girl berkata...

Yakin dengan ketentuan Ilahi ^__^

✿AINAA ROSEBERRY✿ berkata...

Yeahhh, suatu hari akan bertemu juga jodoh yang diredhai oleh Allah.. tak perlu takut tak perlu malu kalau tiada kekasih hati

Nurul Atiqah Ahmed berkata...

setuju. :)

Cik Itah@RRP berkata...

salam. sy setuju kata acik :)

Bin Muhammad berkata...

Jodoh itu ketentuan Allah SWT dan hak Allah SWT... sudah pastinya perancangan Allah SWT itu adalah terbaik bagi hambanya yang beriman dan bertaqwa...

Dyan The Quickers berkata...

entry ni bnyak sngat manfaat. :) kita merancang Allah juga merancang tapi sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah. Allah tidak akan lakukan sesuatu tanpa sebab :)

ctfand berkata...

sangat setuju dengan entri ni. yakin dengan ketentuan Allah..dalam masa yg sama..usaha pada kadar yang tidak keterlaluan, doa minta dicepatkan dan ditemukan jodoh yang baik-baik dan...tawakkal... insyaAllah.. ada la tu (pengalaman.. he he)

Ismi Ana berkata...

Ana share link ni kat kawan. Hehe. Dia terharu ngat baca blog achik. :) smoge bermanfaat.

Khir Khalid berkata...

Setiap ketentuan Allah swt pasti ada kebaikan buat kita... sememangnya apa yg penting ialah kita perlu yakin & tabah menerima segala ketentuanNya.. hikmah & kebaikan pasti akan hadir... subhanallah...

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

Allah yang tentukan..

ain diyana berkata...

Salam Acik.. dulu,,, ain risau sgt napelah jodoh x sampai2..
tp bila lately ni, kawan2 ain ramai yg bercerai berai padahal masing2 berusia 25-27 tahun.. baru kawen 3-5 tahun..
jadi risau plak n xnak tergesa2 dlm urusan jodoh ni...
biar lambat asal selamat.. sesungguhnya Allah lebih mengetahui

Anizz Annisa berkata...

jodoh tu kan rahsia Allah.. doa dan doa..inshaAllah kita akan dapat jodoh yang baik.. anis doakan acik dapat jodoh yang baik dan solehah..aminn.. :)

Kathy R'bain berkata...

Percaturan Allah yang terbaik..sabar tau?

Jari Manis berkata...

Acik acik, jgn peduli ckp org, klau x kawin lg mesti tanya bila nk kawin, bila dh kawin bila nk dpt anak jg jgn ambil endah dgn ckp2 org. Sabar adalah senjata org beriman percayalah setiap org ada jodoh cuma lambat dgn cepat je x de jodoh d dunia maybe d akhirat. Sentiasalah dekatkan diri kpd allah

mish rovelette berkata...

One day he'll answered soon :)

powerofmotivationblog berkata...

InsayALLAH, setiap orang ade jodoh masing2 cuma lambat or cepat. Acik muda lagi.Orang laki tak kisah kawin lambat. Umo 40 thn pon boleh kawin lain.

fatin wawa berkata...

mungkin sebab skrg ni ramai yg kahwin muda jadi yg masih single terasa plk impaknya risua pasl jodoh. pernah satu ketika dulu ada jgk rasa mcm tu.. tp bila fikir2 balik, ye.. Allah sudah punya perancangan utk kita. pny jodoh yg terbaik utk kita. mgkin belum tiba waktunya. lagipun kalau kehidupan pun belum stabil mcm mana nak kahwin kan.. :)

Mazni Munawar berkata...

kawan kakak saya pun ramai yg dah kawen. ramai yg kawen muda sekarang ni. ada jodoh tk kemana ^^

Iha Zaliza berkata...

Alhamdulillah, acik sentiasa menghasilkan entri-entri yang baik dan sangat sesuai sebagai rujukan perjalanan hidup saya. Maaf, kerap singgah sini cuma tak berkesempatan nak komen. :)

Maria Firdz berkata...

Jodoh tu kerja Allah...

Nadirah Noryatimi berkata...

Assalammuaikum, saya terpaut membaca blog ni. Ada pengajaran yang dapat saya pelajari di dalamnya. Terima kasih 🌸

Nur Farahuda berkata...

Kan...Insyallah one day, kita pasti akan bertemu jodoh kita. Tidak perlu risau dan gusar kerana itu semua adalah ketentuan dariNya. Mohon pada Allah yang terbaik, Insyallah, Allah akan makbulkan...

Nadirah Noryatimi berkata...

Insyaallah. Allah Maha berkuasa 😊

Amy J berkata...

betul ke memang jodoh tu depan mata je? kadang2 saya x percaya benda tu.. entah la. hmmmm...

pasal jodoh ni, rasa macam menurun sikit self esteem kita. rasa macam xkan ada. tapi itu semua rahsia ALLAH. bagus betul acik wat entri. macam mana nak lawan acik ni. sobsss..

shamiera osment berkata...

terbaik..jodoh rahsia agung.. :)

farr iizz berkata...

Doa..usaha..tp x mncul gak..Xde jodoh kat dunia mybe jodoh kat akhirat kelak..realiti bkn fantasi..chill

Xiang Nan berkata...

Much advanced of Louis Vuitton handbags amid actuality your trend involving accustomed a new backpack starts aback to fourteenth century.amid actuality your trend involving accustomed a new backpack starts aback to fourteenth century.As the beat of fashion,?Hermes Handbags absolutely fabricated abundant accession for avant-garde travelling culture. All of Christian Dior affluence covering appurtenances and accessories are abounding with acceptable superior adroitness and broadly celebrated all over the globe.In addition, Cindy Crawford invests 100% in all its projects. Therefore it is true to Swiss Watches. It not only participates in advertising campaigns for the Omega Watches brand, but it has a say in the development and communication products.

Local Host berkata...

Mantep Min Artikelnya Oh iya buat cari jodoh online bisa gabung disini sob ^_^
https://kontakjodohgratis.blogspot.com

Abg Nasrul berkata...

Siapa kita untuk menentukan siapa jodoh kita..hanya mampu berserah dan tawakal kepada ketentuanNy..Subhanallah...

Abg Nasrul berkata...

Siapa kita untuk menentukan siapa jodoh kita..hanya mampu berserah dan tawakal kepada ketentuanNy..Subhanallah...

Sirra Waakhfa berkata...

Aaminnn

Sirra Waakhfa berkata...

Aaminnn

Sakura Azalea berkata...

Tq acik..entri acik sgt memotivasikan bila sy baca..dari negatif terus ke positif..

suhaimi166 berkata...

allah uji kita supaya sabar dengan ujian

suhaimi166 berkata...

allah uji kita supaya sabar dengan ujian

miss maspura berkata...

Sekurang2nya, masih ada yg memahami.. Tq encik blogger...

flawless victory berkata...

Dah kahwin ke belum ? Kalu belum saya nak masuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails