Kita Di Uji Soal Jodoh Dalam Pelbagai Keadaan | Best Lifestyle Blog Malaysia

Pengikut

Selasa, 10 Mac 2015

Kita Di Uji Soal Jodoh Dalam Pelbagai Keadaan


Assalamualaikum

Bila teringat kembali jadi senyum sendiri semasa pergi usrah yang lepas. Kawan-kawan acik jika bicara soal jodoh paling cepat mereka. Mata menajam memandang, kepala anguk-anguk seperti mengiakan. 

Soalan pertama kawan acik : En Kamal  , kenapa jodoh kita lambat di temukan ?

En Kamal : Allah akan temukan bilamana kita sudah bersedia, pada masa yang tepat dan keadaan yang tepat. Kadang lambat dan kadang cepat ianya adalah ujian untuk kita. 

Kawan no 2 : tapi En Kamal salah ke kena nak cari orang yang kita suka, maksudnya bercinta dengan orang kita suka.



En Kamal : bercinta itu tak salah yang penting adalah niat kita dan pembawakan cinta itu bagaimana ? Semua orang mahu kawin dengan orang yang dia suka, kalau dapat itu adalah bonus. Kadang bercinta dekat 7 & 8 kali tetapi kali ke 9 baru jumpa seseorang yang menghiasai hidupnya.Kalau kamu cinta kerana Allah pastinya Allah akan berikan yang terbaik untuk kamu.

Kawan no 3 : En Kamal , saya pernah tengok lelaki atau perempuan tu baik sangat tapi dapat pasangan yang teruk,macam mana itu , macam tak adil ?

En Kamal : Pada mata kita nampak tak adil, tapi ianya mungkin ada sesuatu yang Allah ingin hamparkan pada kita. Semuanya melalui ujian dan hikmah yang akan di berikan. Boleh jadi di temukan seseorang itu yang kurang baik itu untuk kita menjadi penyebab perubahan dia. Maksudnya kita mampu mengubahnya ke arah kebaikan. Contohnya, sebelum nie dia seorang lelaki yang jarang solat, bila dapat isteri yang baik akhlaknya pada yang sama memberi nasihat dan semanngat dan akhirnya suami menjadi lebih baik. 

Kawan no 4 : Boleh ke orang macam saya ini dapat jodoh yang baik ?

En Kamal : Sudah tentu, baiki diri, muhasabah diri jadi diri kita kearahkan kebaikan , inshaAllah jodoh yang baik untuk kita. Yang paling penting berusaha dan berdoa pada Allah supaya dapat jodoh yang baik.

Acik : En Kamal risaulah bila dah kawin nanti, kalau mak rasa kecil hati sebab katanya kita lebih isteri.

En Kamal : amboi anak mak dia nie, mak kalau adalah lebih utama. Lebihkan dia tapi kena jaga isteri juga kelengkapan dia harus cukup dan jangan buat dia terasa. Buat dia faham tentang tanggungjawab anak lelaki. 

En Kamal ini adalah seorang pakar motivasi yang selalu memberi nasihat kepada kami insan yang banyak kekurangan ini. Acik ingin kongsikan sedikit ilmu kepada kamu semua. 



Follow my blog with Bloglovin

Share This!


14 ulasan:

sha dhira berkata...

sangat2 nice sharing from acik... soalan pertama lagi dah, setepek kena kat muka.. hurm..
Kita hanya mmpu merancang dan perancangan Allah itu yang terbaik buat semua hambanya..
tq share :D

Siti Rohaida Yusof berkata...

nice sharing acik..soal jodoh ni bukan senang..sentiasa berdoa agar dipermudahkan..

Shark Kay berkata...

soalan nombor 2:)
lega dapat tahu jawapan dia.
hehehe...

Hanis Amanina berkata...

fuh, baiki diri, muhasabah diri. insyAllah!

paridah berkata...

berdoa bnyk2 agar ditemukan jodoh yg sesuai di hati...

Athirah Diyana berkata...

tq acik sbb share :) baru je buat entry tentang jodoh semalam.

ehem ehem! follow acikkkk

Hanafi Abdullah berkata...

jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan..memang benar jodoh itu adalah ujiannya

kucha lana berkata...

sola jodoh ni susah nak cakap...macam soal rezeki juga la

✿ Ina Ainaa ✿ berkata...

Thanks sharing achik.. kadang kala, jeles juga tengok kawan sebaya yang dah selamat menjadi suami or isteri orang.. Kekadang bertanya pada diri, bilalah aku dapat merasai semuanya ni.. kekadang tak sabar jadinya.. Tapi fikir positif dengan takdir Allah.. bila baca entri achik, bertambah ena positif dengan semua ini.. akan sampai tiba waktu kita juga.. berdoa

Najib Ariyan berkata...

aduiii... tak suka nak bicara soal jodoh... saya serahkan kepadaNya... belum nak fikir lagi...

puteri airyn berkata...

Soalan bab jodoh lah paling famous amous kepada yang single.. Huhuhu..

anajingga berkata...

jodoh pertemuan urusan Nya jua, dan yakinlah yang baik semua datang dariNya dan yg tidak adalah dari kekerdilan kita sbg hambaNya jua :)

Noriza Abdul Rahman berkata...

Kita perlu merancang yang terbaik dan mendoakan semoga dipermudahkan perjalanan kita, insyaAllah niat yang baik akan diperkenankan oleh Allah

Khir Khalid berkata...

Jodoh pertemuan ditangan yg Maha Kuasa.. dgn doa dan usaha yg diyakini, in shaa Allah pasti akan menjadi kenyataan.. Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails