Ticker

6/recent/ticker-posts

Hai jodoh, semoga kamu dan aku segera dipertemukan


gambar hiasan

Assalamualaikum

Hidup kita adalah sebuah perjalanan untuk mencari cintaaNya demi syurga yang dambakan. Setiap perjalanan terselit ujian-ujian yang menduga dan terbitnya sebagai kifarah dosa-dosa kita.Jadikan pengalaman lepas untuk pengajaran berguna untuk masa kini.

Orang kata untuk mendapatkan jodoh kita perlu berusaha. Berusaha yang bagaimana ?

Berusaha untuk menjemput jodoh itu dengan cara.

1. Jaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia.

Jaga hubungan itu melalui solat, cukupkan solat 5 waktu. Mulakan dengan pekara kecil tetapi berterusan contohnya melakukan sesuatu dengan bismillah dan berzikir kepadaNya. Bangun solat Subuh dan jaga juga hubungan dengan mak ayah kita mahupun dengan adik beradik dan sahabat.


2. Belajar untuk setia 

Kadang kita ini tak sabar, terlalu terburu-buru, terlalu mengucap sayang. Sehingga satu persatu kita berjanji sumpah setia. Kita mudah meluah rasa sayang dan tukar pasangan. Belajarlah jadi seseorang yang terbaik untuk di miliki. Belajarlah untuk setia pada yang satu, setia pada cinta Allah. InshaAllah di permudahkan.

3. Persiapi dari segi kewangan dan kebendaan.

Mulai dari sekarang kumpullah sedikit demi sedikit duit tabungan tak kira lelaki mahupun perempuan. Zaman sekarang untuk berkahwin kosnya tinggi walaupun majlis yang sederhana. Jika jodohnya sudah tiba maka saat itu semua telah di siapi maka binalah masjidmu.

4. Kekuatan kita adalah doa.

Kita akui kekuatan kita adalah doa, tapi kenapa tak berdoa ?

Hanya berserah semata tanpa ceritakan padaNya. Jangan sombong dan sangsi. Allah Maha mendengar. Mungkin dari 1000 doa kita , doa yang ke 1001 di makbulkan Allah. Doalah yang baik-baik.

5. Selalu buat solat taubat dan solat hajat

Allah mahu lihat sejauh mana keseriusan kita dalam mencari cintanya. Buatlah solat taubat untuk kita dekatkan diri dan serah hati padanya. Sesudah itu lakukan solat hajat dan nyatakan hajat kita padanNya.

6. Istisyarah adalah seperti kita meminta pendapat dan pandangan dari orang lain.

Selain kita melakukan istikharah, istisyarah dapatkan pandangan orang dan mintalah pertolongan pada ustaz mahupun kawan-kawan untuk mencarikan. Taaruflah mana tahu ada jodoh.

Hai jodoh, semoga kamu dan aku segera dipertemukan. Dipersatukan dalam cinta-Nya dengan jalan yang indah sesuai dengan sekenario-Nya. Sekarang, cukuplah kau ada hanya dalam doaku. Tak harus tahu  sepertimana dirimu sekarang,  jika kau belum siap untuk menggenapkan diri yang aku miliki. Cukuplah kita hanya terhubung dalam doa, berusaha saling setia dengan tidak mengumbar cinta kepada dia yang belum halal.

Kadang ada sesuatu dalam hati yang dinamakan rindu. Dia terus menanyakan dirimu seperti apa, dan  bila kita bertemu ?.Ia adalah salah satu alasanku untuk terus muhasabah diri untukmu. Tidak hanya itu, rindu aku titipkan kepada penciptanya dengan penuh keimanan. 

Jodohku, tau kah kalau aku disini menunggumu. Menantimu datang membawa rindu yang telah aku titipkan padaNya. Menyempurnakan iman yang akan membuat cinta ini kukuh. Cepatlah datang, aku disini masih menunggu.


Catat Ulasan

15 Ulasan

cute c berkata…
Solat dhuha mmg bole menjemput rezeki tak terduga disamping usaha kita sendiri. Alhamdulillah. Cuba lakukan dengan penuh keyakinan. I.allah rezeki mudah dtg kpd kita.
Unknown berkata…
semoga dipertemukan jodoh yang terbaik.
Semoga Acik cepat bertemu jodoh...
Mummy MM berkata…
Lambat or cepat bertemu jodoh semuanya ada manfaatnya tersendiri. Contohnya lambat bertemu jodoh sebenarnya Allah nak bagi kewangan kita stabil dulu sebelum hidup berpasangan.

Jom exchange bloglist, http://lynk.my/w1cm
Hanis Amanina berkata…
Allah will give the right person at the right time :) InsyAllah

hanisamanina.com
jodoh tu dah ada,
cuma yg terbaik dan lebih baik belum jumpa
lagi kot...
Mrs naz berkata…
Setia menanti mu wahai Mr jodoh....
Meskipun xpna jumpa, tp doa sentiasa
Mengiringi mu....
Unknown berkata…
hotmail.com entrar
Click here if you are in need of help
Thùy Liên berkata…
Thanks for sharing, very useful information. You can visit my site for more information. Metal gear survive

paydoth berkata…
Sentiasa ada namanya didalam setiap doa ku.
azlina ina berkata…
kadang-kadang jodoh ni dah depan mata,tetapi allah tak temukan lagi.Mungkin allah tunggu masa yang tepat!
Hanahamis berkata…
Jodoh adalah rahsia yang allah simpan rapi seperti ajal, dan rezeki..x ada seorang pun yg dpt tahu siapa jodohnya selepas di lahirkan..namun untuk mendapat cinta yang sebenar benar cinta, raihlah cinta allah..in shaa Allah allah akan berikan cinta yg terbaik pada kita..
Rendi Febriandi berkata…
Artikel yang menarik. Memang mencari jodoh tidak semudah membalikkan telapak tangan. Ada juga yang tidak menikah di dunia ini, mungkin karena jodohnya ada di akhirat. Mudah-mudahan kita dapat segera dipertemukan dengan jodoh yang sudah tertulis di Lauh Mahfudz. Amiin... Lowongan Kerja
Unknown berkata…
Jodoh itu uniq,terkadang yg sudah pacaran bertahun" tak jodoh,malah yg baru mengenal berjodoh.kita tak tahu siapa jodoh kita.itu semua menjadi rahasia Allah,kalau nak ketemu dgn jodoh yg terbaik perbaiki diri terlebih dahulu.insyaa Allah,Allah akan pertemukan.🙏🏼