Pengikut

Jumaat, 31 Mac 2017

Bersedekah atas nama orang yang sudah meninggal dunia


Assalamualaikum

Salam jumaat seperti biasa hari jumaat ada sedikit perkongsian untuk bersama.Sedekah yang dikeluarkan seorang anak untuk salah satu atau untuk kedua orang tuanya yang telah meninggal dunia, maka pahalanya akan sampai kepada keduanya. Selain itu segala amal shalih yang diamalkan anaknya maka pahalanya akan sampai kepada kedua orang tuanya tanpa mengurangi pahala si anak tersebut, sebab si anak merupakan hasil usaha kedua orang tuanya.
Sahih al-Bukhori: 1299

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: 

إِنَّ أُمِّي افْتُلِتَتْ نَفْسُهَا وَأَظُنُّهَا لَوْ تَكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ فَهَلْ لَهَا أَجْرٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا قَالَ: نَعَمْ.

Dari Aisyah ra: Bahwa ada seorang laki-laki yang berkata kepada Nabi saw: 

Ibuku meninggal dunia dengan mendadak, dan aku menduga seandainya dia sempat berbicara dia akan bersedekah. Apakah dia akan memperoleh pahala jika aku bersedekah atas namanya? Beliau menjawab: Ya.


Dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu anhuma :
أَنَّ سَعْـدَ بْنَ عُـبَـادَةَ -أَخَا بَـنِـيْ سَاعِدَةِ- تُـوُفّـِيَتْ أُمُّـهُ وَهُـوَ غَـائِـبٌ عَنْهَا، فَـقَالَ: يَـا رَسُوْلَ اللّٰـهِ! إِنَّ أُمّـِيْ تُـوُفّـِيَتْ، وَأَنَا غَائِبٌ عَنْهَا، فَهَلْ يَنْـفَعُهَا إِنْ تَصَدَّقْتُ بِـشَـيْءٍ عَنْهَا؟ قَـالَ: نَـعَمْ، قَالَ: فَـإِنّـِيْ أُشْهِـدُكَ أَنَّ حَائِـطَ الْـمِخْـرَافِ صَدَقَـةٌ عَلَـيْـهَا.
Bahwasanya Sa’ad bin ‘Ubadah –saudara Bani Sa’idah– ditinggal mati oleh ibunya, sedangkan ia tidak berada bersamanya, maka ia bertanya, “Wahai Rasûlullâh! Sesungguhnya ibuku meninggal dunia, dan aku sedang tidak bersamanya. Apakah bermanfaat baginya apabila aku menyedekahkan sesuatu atas namanya?” Beliau menjawab, “Ya.” Dia berkata, “Sesungguhnya aku menjadikan engkau saksi bahwa kebun(ku) yang berbuah itu menjadi sedekah atas nama ibuku.”[4]

Pesanan :
Bersedekah atas nama orang yang sudah meninggal dunia dibolehkan dalam Islam, dengan harapan pahala untuk orang yang sudah meninggal dunia itu terus mengalir. Meski pun orang itu tidak boleh melakukan apa-apa di dunia, namun ahli warisnya yang solehlah yang terus mendoakannya dan bersedekah atas namanya sehingga menjadi amal jariyah yang tidak terputus baginya.

Share This!


8 ulasan:

aswaleyla berkata...

oow. harap boleh amalkan untuk ibupaba dan keluarga yg dah pergi. semoga pahala mereka semakin bertambah walaupun sudah pergi

HeNRieTTa JoSe berkata...

nice sharing....

salam perkenalan...bertandang kerana berkenan dengan tajuk entry...

paridah berkata...

Rajin2lh berbuat kebajikan yg dihadiahkn pahalanya kpd ibu bapa yg tlh tiada.

Dedaun Comel berkata...

Boleh rupanya bersedekah atas nama orang yang sudah meninggal..Terima kasih.. Banyak saya belajar dari entri ni..

Semoga kita menjadi anak yang soleh

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

nice sharing

Anisa Anuar berkata...

memang pernah dengar...thanks for clarify this..

Akif Imtiyaz berkata...

Sama2 kita ingat mengingatkan sampai dan menyampaikan apa yang patut..aamin

Cerita Ita berkata...

bagus entri ni acik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails