Amalkan Doa ini kalau nak tebalkan dompet kamu | Best Lifestyle Blog Malaysia

Pengikut

Jumaat, 10 Mei 2019

Amalkan Doa ini kalau nak tebalkan dompet kamu



Assalamualaikum

Sebut pasal duit, semua orang pasti gelisah saat tiada duit.

Duit bukan segalanya,tetapi segalanya perlukan duit.Betulkan ?

Untuk mendapatkan duit , kita harus berusaha untuk mencari yang halal. Penting halal duit kerana akan diberikan kepada anak-anak, isteri dan mak ayah.

Salah satu usaha yang harus kita lakukan adalah berdoa. 

https://bukulali.onpay.my/order/form/tsspl/Akupenghibur

Berdoa agar allah memberikan kira rezeki untuk kita. Senangkan kata biar rezeki kita cukup jangan sampai kita buat pekara-pekara yang Allah tak suka.

Amalkan Doa ini kalau nak tebalkan dompet kamu.Ada beberapa surat yang boleh di amalkan seharian kita, antaranya :

1. Surah Sad Ayat 54


“Inna haza larizquna maalahu minnafad”. - Surah Sad Ayat 54.
.
Maksudnya, “Sesungguhnya ini ialah pemberian Kami kepada kamu, pemberian yang tidak akan habis-habis”.

2. Surah Al Waqiah

Di dalam Al-Quran ada surat yang terletak pada juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat, termasuk golongan-golongan surat-surat makkiyah, diturunkan sesudah suraat Thaa Haa. Dinamai “Al-Waqiah”(hari kiamat).

Surat Al-Waqiah adalah salah satu yang dikenal sebagai surat penuh berkah.
Keberkahannya mampu melenyapkan kemiskinan dan mendatangkan rezeki bagi siapa saja yang membacanya dengan rutin.

disini kami akan memberikan beberapa fadilah surat Al-Waqiah yang telah diperoleh dari berbagai sumber. Antara lain sebagai berikut:

1. Ubay bin Ka’b berkata bahwa Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Waqiah, ia akan dicatat tidak tergolong pada orang-orang yang lalai.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/203).

2. Abdullah bin Mas’ud berkata bahwa Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Waqi’ah, ia tidak akan tertimpa oleh kefakiran selamanya.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/203).

3. Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Waqi’ah pada malam Jum’at, ia akan dicintai oleh Allah, dicintai oleh manusia, tidak melihat kesengsaraan, kefakiran, kebutuhan, dan penyakit dunia; surat ini adalah bagian dari sahabat Amirul Mukimin (sa) yang bagi beliau memiliki keistimewaan yang tidak tertandingi oleh yang lain.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/203).

4. Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang merindukan surga dan sifatnya, maka bacalah surat Al-Waqi’ah; dan barangsiapa yang ingin melihat sifat neraka, maka bacalah surat As-Sajadah.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

5. Ibn Mardawaih daripada Anas: Kasyf al-Khafa, bahwa Rasulullah saw bersabda “Surah al-Waqiah adalah surah kekayaan. Hendaklah kamu membacanya dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu.”

3. Surah Al-Inshirah

Surah Al-Inshirah atau Surat Alam Nasyrah (سورة الشرح) adalah surat ke-94 dalam Al Quran. Surat ini terdiri atas 8 ayat dan termasuk golongan surat-surat Makkiyah serta diturunkan sesudah Surah Adh-Dhuha. Nama Alam Nasyrah diambil dari kata Alam Nasyrah yang terdapat pada ayat pertama, yang bererti: bukankah Kami telah melapangkan.


“Bukankah Kami telah melapangkan bagimu; dadamu? Dan Kami telah meringankan daripadamu; bebanmu, Yang memberatkan punggungmu. Dan Kami telah memasyhurkan sebutanmu. Maka sesungguhnya di setiap masalah pasti disertai jalan keluar, sesungguhnya di setiap masalah disertai jalan keluar, Kemudian apabila engkau bertekad, maka berusahalah, Dan kepada Tuhanmu saja hendaklah kamu menaruh harapan.”

Semoga membantu dan di bulan ramadhan ini perbanyakan sedekah dan beri makan pada mereka yang memerlukan.

Share This!


2 ulasan:

Umi Nazrah berkata...

terima kasih sharing, sangat berguna. kak akan amalkan la pasni ^_^

hasliynda umairah beauty berkata...

terima kasih acik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails