Ticker

6/recent/ticker-posts

Jom Bace Hilangkan Perasaan Malu (Persiapan diri sendiri)

Assalamualaikum.......

Hai semua i'm back.,rasa tak sabar plak tinggal beberapa hari je lagi nak tiba kedatangan bulan ramdhan yang penuh dengan nikmat & keberkatan.Acik nak cerita sedikit pengalaman selama acik 3 tahun jadi pengacara majlis secara formal or non-formal ,yelah macam mane pon pengalaman yang acik ada masih cetek sangat lagi acik kena timba pengalaman yang baru selama di politeknik acik di dedahkan dengan pelbagai untuk buatkan diri kita more confident dan orang yakin pada kita.


yup perasaan malu perlu ada dalam diri kita tetapi jangan jadikan perasaan malu yang menebal itu dijadikan alsan sebagai kegagalan kita. Kadang-kadang kita nie malu tak bertempat dan sebagai seorang pelajar kita kena membuat pembentang di depan rakan-rakan dan pensyarah, tiba-tiba di suruh berucap di depan orang ramai, macam mana ? macam mane nak hilangkan perasaan malu ??? paling penting ada sendiri yang inginkan perubahan itu bermula dengan ramah bersama rakan-rakan kamu dan senyum bila berjumpa kerana ia akan menyuntik semangat baru kepada diri anda

Sebelum menerangkan mengenai cara menghilangkan perasaan malu, anda perlu tahu terlebih dahulu mengenai faktor yang menyebabkan seseorang menjadi pemalu. Perasaan malu wujud adalah disebabkan terlalu memberi tumpuan terhadap diri sendiri dan terlalu banyak kebimbangan. Berkemungkinan mereka terlalu memikirkan kesempurnaan terhadap sesuatu perkara yang dilakukan. Bagaimanakah cara untuk kamu menghilangkan perasaan malu?

Mentaliti- ok sepatutnya tak payah nak fikirkan sangat tanggapan orang pada kita ...yelah kita nie kadang risau sangat apa yang orang akan perkatakan pada kita . Kita buat apa yang termampu & cara kita sendiri... itu terbaik . yup itu pasti berhasil ... hilangkan mentaliti tu untuk kemajuan diri kita & kita akan berjaya walaupon perasaan malu tu masih ada ... yang penting kita mencuba



Latihan- Untuk menghilangkan perasaan malu juga memerlukan latihan.... memang kena banyak berlatih bercakap ,cara mudah but kurang berkesan ialah berkomunikasi dengan diri sendiri iaitu dengan cermin .... cakap sepuasnya ...but cara yang paling berkesan kamu berkomunikasi dengan kawan-kawan yang paling rapat ...lagi best cuba berkomunikasi dengan orang yang baru anda kenal.. mesti hilang perasaan malu tu ...:)

Fokus- Fokuskan terhadap perbualan yang sedang dilakukan dan bukannya memikirkan mengenai diri sendiri. Orang lain lebih selesa sekiranya anda menjadi diri anda yang sebenar.


Bertanya soalan - ok nie cara yang paling berkesan untuk hilangkan perasaan malu tu ... tanya la apa-apa soalan dalam komunikasi tu ... biarkan komunikasi itu berterusan & kiranya ada modal untuk anda bincangkan ....yang penting jangan malu bertanya & cuba beri soalan yang membuatkan semua orang tertarik untuk teruskan komunikasi tu ...



Imaginasi- Jangan cuba bayangkan apa yang orang lain fikir mengenai setiap kenyataan kamu. Biarla sama ada mereka setuju @ tidak sebab itu masing -masing punye pendapat.

Penampilan- mesti pelik kenapa penampilan penting untuk hilangkan perasaan malu ,...sebab bila anda memakai pakaian yang cantik & kemas anda akan lebih semangat & yakin pada diri tu ,... yang perempuan mase nak present tu make up la ckit ...but jgn over ,..n yang lelaki berbedak ckit & kemas ....

Perwatakan- Cuba lakonkan seperti kamu sebenarnya tidak berasa malu. Pasti lama-kelamaan anda akan terbiasa dengan sesuatu situasi itu.

Pandangan - semasa anda present tu kalau boleh pandang semua audien anda ...yakin berkata-kata .. walaupon salah buat tak tahu jer ,..teruskan ..yang penting jgk gelak ....tengok reaction audien anda ...kalau boleh selitkan sikit jenaka or lawak yang bersesuaian ...

Penafasan- aaah nie penting sebelum buat present tu ..tarik nafas lega-lega ..bagi peluang untuk diri rilekskan diri .... tenang .. bila kita betul-betul dah sedia ... siap dengan text yang kita dah prepare awal mean text tu mesti point yang kita nak cakap .... bila semua ok... dah x de masalah ..dah hilang sikit perasaan malu tu
 

so semoga berjaya & sukses ..hilangkan sikit perasaan malu tu ....yakin pada diri & kemampuan :)


Catat Ulasan

6 Ulasan

eyla nabilla berkata…
den bnyk bercakap jugak tapi knpe still malu erk ? hehe (:
Akupenghibur.com berkata…
emmm yeke ...biase x praktikkan brckp yang berkaitn ilmu senang cakap benda serius... yelah orang nie kalau cakap benda2 yang biasa.... or berbual kosng mmg lancr but bila depan orng ramai ..agk trkedu .hehehehhe so cuba la :)
Tanpa Nama berkata…
da byk kowt ckp kt dpn..siap jd grup leader lg..tp nebes 2 ttp xilg2...tiap kali kna ckp kt dpn, kaki msti longlai nyer...cmne nk ilgkan gemuruh y t'lampau ni..malu 2 da ley cover ckit dgn confident tp gemuruh????
Akupenghibur.com berkata…
ermmm nak hilangkan nervous tu mmg susah nak hilangkan ,....even acik yang dah biase pon masih nebes.... but kita kena control ...yakinkan pd diri kte boleh buat .... ok nak cover gemuruh tu ...misal kte kite kena present .... so bayk barang2 cm pen kew supaya boleh control ckit .... yang pling penting yakin n ckp gn selamba jer :)
Sayidah Napisah berkata…
terima kasih acik for the info :)
Unknown berkata…
Xde modal la nk ckp... ermmmm