Ticker

6/recent/ticker-posts

Tips : Cara Mengawal Aliran Wang PTPTN




Assalamualaikum

Hai semua hari nie sungguh happy kerana keluar bersama kawan-kawan yang sangat sporting, budak broadcasting memang happening. Dan sekarang acik bosan dengan agenda pemansuhan ptptn, fikir tu bukan hanya untuk kesenagan kita. Fikir untuk masa jangka panjang ,apa yang terjadi. Benda nie semua banyak di politikkan ,so lupakan sajelah...Dan sekarang nie hampir beribu-ribu pelajar uitm dan sewaktu denganya sudah dapat duit ptptn.. wah ramailah berjimba-jimba yer ..

wokey disini acik nak kongsikan sedikit tips untuk mengawal kewangan kamu semua..

1) Membuat pelaburan

Ahh bagi mereka yang sem 1 nie mesti dapat banyakkan, so sila asingkan duit anda.Sebagai contoh rm 500 diasingkan untuk di simpan ke dalam ASB, ishh kalau biarkan kita dapt juga faedahnya. Dan kita boleh gunakan pada masa akan datang .

2) Simpanan di masa kecemasan

Kadang-kadang bukan duit tu selalu ada,masa kecemasan nielah boleh di gunakan,so simpanlah Rm 200 or Rm 300 di bank lain..kalau ada kecemasan ada jugak nak digunakan.So kena buat perancangan yang betul untuk duit kita.



3) Beli apa yang perlu sahaja..

Tahulah dapat tu banyak juga tapi gunakan untuk beli benda-benda yang bermanfaat.. nak beli baju tu satu cukup nie sampai beli 7 helai... mase nielah boleh buat perbandingan harga mane yang lebih murah so dapat jimat. Jangan kononnya belagak okb(orang kaya baru) sekarang.. nanti duit tak de jual balik barju tu hahaha

4) Gunakan perkhidmatan awam

Ahh kalau kita tengok pelajar sekarang malu nak gunakan perkhidmatan awam seperti bas.Katanya tak ada standard. Ala selami nie acik pon naik bas boleh jer walaupon dalam bas tu acik sorang je lelaki selebihnya kaum hawa. So nak pergi KL tu boleh naik train ,,,kan lebih jimat dari naik kereta dengan minyak dan duit tol dan parking...ahh ada kemudahan gunakan :)


5) Jangan beli yang brand

Selami nie kita banyak bayar pada brand berbanding dengan kualiti barang itu, yelah nak beli baju yang polo, nak beli bag vinci..ahhh mampu kew ?? nak bergaya tu bertempatlah, pilih ikut kesesuaikan dan cantik. Asalkan nampak menarik dan jenama biase-biase pon boleh saje. Nak beli yang mahal-mahal pon tak guna nak tayang pada sape ?? orang pon meluat tengok.

6) Beli makan yang berpada

Ahh mentang-mentang dapat PTPTN ,ahh tiap-tiap hari beli MCD, KFC dan sewaktunya dengannya. Ahh makan biase2 saje sudah ,,jangan nak berjimba tak melulu.... aah makan ala kadar jer yer ..jaga kesihatan dan pemakanan.

Okey kerajaan bagi kita untuk kegunaan tunjuan pembelajaran, kalau semua free susahlah, meninggalkan dunia pon kena bayarlah .... PTPTN nie untuk kegunaan semua, so sila-sila bayar yer .. dan acik sangat setuju jika kadar bungga itu di hapuskan .oklah sampai di sini dulu .adios :)

Catat Ulasan

4 Ulasan

Unknown berkata…
setuju jugak. kalau betul lah nak mansuh, mansuhkan bunga tu. takperlu nak mansuhkan terus ptptn. nak harap semua free, hmm susah laaa.
Hazimuddin Aiem berkata…
PTPTN ada pemotongan bayar balik ke? Siapa tahu?? kalu result baik bayar sikit ke ha...?
Akupenghibur.com berkata…
thu tak de...kalau kaum melayu nk ptptn di hapuskan ...kaum lain nnti nk jugak
Akupenghibur.com berkata…
PTPTN ada jika result kita 3.5 or kelas pertama tak payah bayar jadi biasiswa