Pengikut

Rabu, 31 Julai 2013

Cara Membuat Popia Serunding Yang Paling Senang Dan lazat


Assalamualaikum

popia - www.akupenghibur.com


Alhamdulilah, tinggal beberapa hari seluruh orang islam alam menyambut hari kemenangan. Jadi acik pon ambillah kesempatan untuk mengisi masa lapang untuk membuat kuih raya. Ala senang saja untuk buat popiah serundung ini.

Pastinya mesti ada serunding, serundingn itu boleh buat sendiri atau pon boleh beli yang dah siap punye. Mula-mula sekali ambil kulit popia tu , lepas tu potong seperti di bawah ini

Kemudian ceraikan satu persatu, seperti di bawah

popia - www.akupenghibur.com

ambil sedikit serunding dan letak di tengah-tengah dan gulungkan

popia - www.akupenghibur.com

ahh nie contoh lagi dan gulungkan atau simpul ,ikut jenis yang mana, acik suka yang gulung saja.



popia - www.akupenghibur.com

Ini dah siap gulung dan gambar serunding.

popia - www.akupenghibur.com

Ahh ini dah siap sepenuhnya , masa untuk mengoreng

popia - www.akupenghibur.com

Ini dia dah siap mengoreng tinggal untuk makan saje, nyum nyum


popia - www.akupenghibur.com

Share This!


60 ulasan:

  1. Alahai.. akak langsung taktau buat popia gulung nih, kalau yang simpul tu mmg akak teror! Hehe.. rasa lagi senang mengikat dari menggulung kot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeke ke kak ? pada acik lagi senang bergulung :)

      Padam
  2. popia tu kerat je pakai gunting dik..hihi...
    cik akak dah penuh satu kontener

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe :) betul tu ..pakai pisau senang jgk

      Padam
  3. halamak ai, rajinnye acik nih!.. mama dua-dua tak reti, gulung dan simpul. makan mama reti... hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehhehe ala mama suka-suka saje :)

      Padam
  4. assalamualaikum..:)

    antara hidangan yg suka dimakan sbb ranggup...selalunya beli jer..tapi mana tau teringin nk buat sendiri ke kan..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumusalam.. yup acik pon suka nyum nyum

      Padam
  5. Wah!! ranjinnya buat..klu buat sendiri ni bleh letak banyak2 serunding tu..sedappppnya..terasa mcm nak buat je..tpi serunding tu kna buat malam2 sbb lmbat nak keringkn..=D

    BalasPadam
    Balasan
    1. aahh memang :) nak senang beli yang dah siap saje hehee

      Padam
  6. Sedapnya tengok gmbar close up yg dh goreng tu. Selera je. Mmg salah satu jenis kuih yg akan disambar dulu klu dihidang semasa beraya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup :) kalau makan tu sekejap je je habis nyum nyum

      Padam
  7. rajin nya bro..:D mintak sikit..haha

    BalasPadam
  8. ni kalau kt rmah bt time ni..alamatnya xsempat raya la he3..mmg sedap mkan smbil bersantai popia ni..confirm semalam je dh boleh habis =)

    BalasPadam
  9. errr..tukang buat tu seksi sangat.. elok buat atas meja je kot.. hehe.. pandai rupanya buat kuih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaa kak .buat duk depan TV :) sambil-sambil je nie

      Padam
  10. Balasan
    1. heheehhe x delah ..ini saje-saje jer :)

      Padam
  11. Balasan
    1. heheheehhe :) alamak buat sikit je BM

      Padam
  12. wahh rajinnya...saya suka makan jer yang ni...nak membuat tu aduiii

    BalasPadam
  13. tgk cm senang jew nk buat popia serunding nieyh ,,biasa mak beli jw..xpernah lgi nk buat

    BalasPadam
    Balasan
    1. cubalah buat :) senang tapi penat sikitlah

      Padam
  14. Balasan
    1. aahhh :) kalau banyak nanti jadi lembik tak ranggup

      Padam
  15. simple , mudah dan mesti ada kerajinan mcm acik kita nih..haha kan. bagus2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahah lagi pon buat gn adik beradik jadi tak terasa :)

      Padam
  16. lepas tu boleh berniaga kat bazar ramadhan bro. hehehe :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe ala saje-saje je nie :) tak ampai nak meniaga kat bazar lagi :)

      Padam
  17. sedap nie sebab buat sendiri. puas hati hehe

    BalasPadam
  18. wah popia serunding...my pebret tu...terbaiklah bro acik...pasni bule lg kongsi resepi2 masakan simple ni...mana tau dapat bantu orang bujang khususnya lelaki yang berada diluar sana kan~

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah boleh nanti acik kongsikan :)

      Padam
  19. wah...sedap2...cayalah acik ^_^

    BalasPadam
  20. Dah jadi chef ke? huhuhu... ada juga yang buat simpul kan. Rasanya simpul tu lagi senang kot.

    BalasPadam
  21. aku banyak2x kuih yang aku pandai buat, kuih batik je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohh yeke ??? bukan susah ke buat kuih tu ?

      Padam
  22. adik den baru yo buek minggu lopeh :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohh yeke ??? wahhh pandai buat :)

      Padam
  23. sedapnya la..zaza n sis dah lama xbuat kuih raya..hehe...

    BalasPadam
  24. Baru teringat serunding ada dlm peti..mujur Acikk buat entry pasal ni..dapat idea nak buat popia serunding..yeaaa

    BalasPadam
  25. acik gambar kaki tu kena croplah . dah interframe ... heheheee ... selamat menjalani ibadah puasa ...

    BalasPadam
  26. my favourite dah lama tak buat.....tak sempat rasanya lagi nak buat....sikit boleh....hehe

    BalasPadam
  27. fav ni.. kalau sehari makan mesti habis sebungkus. dpt beli jelah

    BalasPadam
  28. mmg nampak mudah ni acik hee

    BalasPadam
  29. pandai acik...anak bunda baru beli semalam..

    BalasPadam
  30. yum..yum..yum...mcm sedap jer...boleh lah test..^^

    BalasPadam
  31. Popia serunding ek namanya? Hehe kite panggil popia goreng je Acik. Ni memang yang wajib ada masa raya nanti. Rajin Acik menggulung. Hehe!

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails