Cara Membuat Popia Serunding Yang Paling Senang Dan lazat | Best Lifestyle Blog Malaysia

Pengikut

Rabu, 31 Julai 2013

Cara Membuat Popia Serunding Yang Paling Senang Dan lazat


Assalamualaikum

popia - www.akupenghibur.com


Alhamdulilah, tinggal beberapa hari seluruh orang islam alam menyambut hari kemenangan. Jadi acik pon ambillah kesempatan untuk mengisi masa lapang untuk membuat kuih raya. Ala senang saja untuk buat popiah serundung ini.

Pastinya mesti ada serunding, serundingn itu boleh buat sendiri atau pon boleh beli yang dah siap punye. Mula-mula sekali ambil kulit popia tu , lepas tu potong seperti di bawah ini

Kemudian ceraikan satu persatu, seperti di bawah

popia - www.akupenghibur.com

ambil sedikit serunding dan letak di tengah-tengah dan gulungkan

popia - www.akupenghibur.com

ahh nie contoh lagi dan gulungkan atau simpul ,ikut jenis yang mana, acik suka yang gulung saja.



popia - www.akupenghibur.com

Ini dah siap gulung dan gambar serunding.

popia - www.akupenghibur.com

Ahh ini dah siap sepenuhnya , masa untuk mengoreng

popia - www.akupenghibur.com

Ini dia dah siap mengoreng tinggal untuk makan saje, nyum nyum


popia - www.akupenghibur.com

Share This!


60 ulasan:

Unknown berkata...

Alahai.. akak langsung taktau buat popia gulung nih, kalau yang simpul tu mmg akak teror! Hehe.. rasa lagi senang mengikat dari menggulung kot.

naomei berkata...

popia tu kerat je pakai gunting dik..hihi...
cik akak dah penuh satu kontener

Unknown berkata...

halamak ai, rajinnye acik nih!.. mama dua-dua tak reti, gulung dan simpul. makan mama reti... hihi

Unknown berkata...

assalamualaikum..:)

antara hidangan yg suka dimakan sbb ranggup...selalunya beli jer..tapi mana tau teringin nk buat sendiri ke kan..:)

Unknown berkata...

Wah!! ranjinnya buat..klu buat sendiri ni bleh letak banyak2 serunding tu..sedappppnya..terasa mcm nak buat je..tpi serunding tu kna buat malam2 sbb lmbat nak keringkn..=D

Khir Khalid berkata...

Sedapnya tengok gmbar close up yg dh goreng tu. Selera je. Mmg salah satu jenis kuih yg akan disambar dulu klu dihidang semasa beraya.

Unknown berkata...

rajin nya bro..:D mintak sikit..haha

Fais-SKA berkata...

ni kalau kt rmah bt time ni..alamatnya xsempat raya la he3..mmg sedap mkan smbil bersantai popia ni..confirm semalam je dh boleh habis =)

Rozita Ceritaita berkata...

errr..tukang buat tu seksi sangat.. elok buat atas meja je kot.. hehe.. pandai rupanya buat kuih..

Unknown berkata...

Boleh pegi jauh nie . Huhu :D

BinMuhammad berkata...

Acik! Pos satu balang...hehe

Adhie berkata...

wahh rajinnya...saya suka makan jer yang ni...nak membuat tu aduiii

Mizz Aiza berkata...

wah.. sedap tu acik.. :D

✿Cik Cappuccino Latte ✿ berkata...

tgk cm senang jew nk buat popia serunding nieyh ,,biasa mak beli jw..xpernah lgi nk buat

Sayidah Napisah berkata...

sikitnya isi dia.hehe

Farah Waheda Wahid berkata...

ini salah satu favourite ni...

PCL berkata...

simple , mudah dan mesti ada kerajinan mcm acik kita nih..haha kan. bagus2..

Unknown berkata...

lepas tu boleh berniaga kat bazar ramadhan bro. hehehe :)

Unknown berkata...

sedap nie sebab buat sendiri. puas hati hehe

krole berkata...

wah popia serunding...my pebret tu...terbaiklah bro acik...pasni bule lg kongsi resepi2 masakan simple ni...mana tau dapat bantu orang bujang khususnya lelaki yang berada diluar sana kan~

Adilah Asari berkata...

wah...sedap2...cayalah acik ^_^

Tetamu Istimewa berkata...

Dah jadi chef ke? huhuhu... ada juga yang buat simpul kan. Rasanya simpul tu lagi senang kot.

adarain berkata...

aku banyak2x kuih yang aku pandai buat, kuih batik je.

Awanama berkata...

sedapnyer..pandai acik buat..

Akupenghibur.com berkata...

yeke ke kak ? pada acik lagi senang bergulung :)

Akupenghibur.com berkata...

hehehehe :) betul tu ..pakai pisau senang jgk

Akupenghibur.com berkata...

hehehhehe ala mama suka-suka saje :)

Akupenghibur.com berkata...

walaikumusalam.. yup acik pon suka nyum nyum

Akupenghibur.com berkata...

aahh memang :) nak senang beli yang dah siap saje hehee

Akupenghibur.com berkata...

yup :) kalau makan tu sekejap je je habis nyum nyum

Akupenghibur.com berkata...

jom raya datang rumah :)

Akupenghibur.com berkata...

hahhaha itulah ..kawal nafsu :)

Akupenghibur.com berkata...

alaa kak .buat duk depan TV :) sambil-sambil je nie

Akupenghibur.com berkata...

heheehhe x delah ..ini saje-saje jer :)

Akupenghibur.com berkata...

heheheehhe :) alamak buat sikit je BM

Akupenghibur.com berkata...

heheheehhee itulah kena rajin :)

Akupenghibur.com berkata...

hehehe memang sedap :)

Akupenghibur.com berkata...

cubalah buat :) senang tapi penat sikitlah

Akupenghibur.com berkata...

aahhh :) kalau banyak nanti jadi lembik tak ranggup

Akupenghibur.com berkata...

samelah ..fav jugak

Akupenghibur.com berkata...

hahahah lagi pon buat gn adik beradik jadi tak terasa :)

Unknown berkata...

adik den baru yo buek minggu lopeh :D

Akupenghibur.com berkata...

hehehehe ala saje-saje je nie :) tak ampai nak meniaga kat bazar lagi :)

Akupenghibur.com berkata...

yup mmg puas hati :)

Akupenghibur.com berkata...

insyaAllah boleh nanti acik kongsikan :)

Akupenghibur.com berkata...

:) nak rasa tak ?

Akupenghibur.com berkata...

x de lah cikgu :) saje je nie :)

Akupenghibur.com berkata...

ohh yeke ??? bukan susah ke buat kuih tu ?

Akupenghibur.com berkata...

boleh la kak :)

Akupenghibur.com berkata...

ohh yeke ??? wahhh pandai buat :)

Zaza Iman berkata...

sedapnya la..zaza n sis dah lama xbuat kuih raya..hehe...

Unknown berkata...

Baru teringat serunding ada dlm peti..mujur Acikk buat entry pasal ni..dapat idea nak buat popia serunding..yeaaa

Awanama berkata...

acik gambar kaki tu kena croplah . dah interframe ... heheheee ... selamat menjalani ibadah puasa ...

Sukma berkata...

my favourite dah lama tak buat.....tak sempat rasanya lagi nak buat....sikit boleh....hehe

Unknown berkata...

ouchhh..yummy.peberet tuh

Nina Mads berkata...

fav ni.. kalau sehari makan mesti habis sebungkus. dpt beli jelah

Unknown berkata...

mmg nampak mudah ni acik hee

Bunda_nora berkata...

pandai acik...anak bunda baru beli semalam..

shazillahsani.com berkata...

yum..yum..yum...mcm sedap jer...boleh lah test..^^

Aida Ismail berkata...

Popia serunding ek namanya? Hehe kite panggil popia goreng je Acik. Ni memang yang wajib ada masa raya nanti. Rajin Acik menggulung. Hehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails