Pengikut

Rabu, 31 Julai 2013

Cara Membuat Popia Serunding Yang Paling Senang Dan lazat


Assalamualaikum

popia - www.akupenghibur.com


Alhamdulilah, tinggal beberapa hari seluruh orang islam alam menyambut hari kemenangan. Jadi acik pon ambillah kesempatan untuk mengisi masa lapang untuk membuat kuih raya. Ala senang saja untuk buat popiah serundung ini.

Pastinya mesti ada serunding, serundingn itu boleh buat sendiri atau pon boleh beli yang dah siap punye. Mula-mula sekali ambil kulit popia tu , lepas tu potong seperti di bawah ini

Kemudian ceraikan satu persatu, seperti di bawah

popia - www.akupenghibur.com

ambil sedikit serunding dan letak di tengah-tengah dan gulungkan

popia - www.akupenghibur.com

ahh nie contoh lagi dan gulungkan atau simpul ,ikut jenis yang mana, acik suka yang gulung saja.



popia - www.akupenghibur.com

Ini dah siap gulung dan gambar serunding.

popia - www.akupenghibur.com

Ahh ini dah siap sepenuhnya , masa untuk mengoreng

popia - www.akupenghibur.com

Ini dia dah siap mengoreng tinggal untuk makan saje, nyum nyum


popia - www.akupenghibur.com

Share This!


60 ulasan:

huny madu berkata...

Alahai.. akak langsung taktau buat popia gulung nih, kalau yang simpul tu mmg akak teror! Hehe.. rasa lagi senang mengikat dari menggulung kot.

Nao Mei berkata...

popia tu kerat je pakai gunting dik..hihi...
cik akak dah penuh satu kontener

Norhasniza Khalid berkata...

halamak ai, rajinnye acik nih!.. mama dua-dua tak reti, gulung dan simpul. makan mama reti... hihi

Ayie Abas berkata...

assalamualaikum..:)

antara hidangan yg suka dimakan sbb ranggup...selalunya beli jer..tapi mana tau teringin nk buat sendiri ke kan..:)

siti ZAHARA berkata...

Wah!! ranjinnya buat..klu buat sendiri ni bleh letak banyak2 serunding tu..sedappppnya..terasa mcm nak buat je..tpi serunding tu kna buat malam2 sbb lmbat nak keringkn..=D

Khir Khalid berkata...

Sedapnya tengok gmbar close up yg dh goreng tu. Selera je. Mmg salah satu jenis kuih yg akan disambar dulu klu dihidang semasa beraya.

Fizi Zaidi berkata...

rajin nya bro..:D mintak sikit..haha

S.K.A berkata...

ni kalau kt rmah bt time ni..alamatnya xsempat raya la he3..mmg sedap mkan smbil bersantai popia ni..confirm semalam je dh boleh habis =)

Rozita berkata...

errr..tukang buat tu seksi sangat.. elok buat atas meja je kot.. hehe.. pandai rupanya buat kuih..

Aniq Bukhary berkata...

Boleh pegi jauh nie . Huhu :D

Bin Muhammad berkata...

Acik! Pos satu balang...hehe

Adhie Sunan Saifuddin berkata...

wahh rajinnya...saya suka makan jer yang ni...nak membuat tu aduiii

Mizz Aiza berkata...

wah.. sedap tu acik.. :D

heirizalieyana berkata...

tgk cm senang jew nk buat popia serunding nieyh ,,biasa mak beli jw..xpernah lgi nk buat

sayidah napisah berkata...

sikitnya isi dia.hehe

Farah Waheda Wahid berkata...

ini salah satu favourite ni...

PakcikLie PCL berkata...

simple , mudah dan mesti ada kerajinan mcm acik kita nih..haha kan. bagus2..

boni kacak berkata...

lepas tu boleh berniaga kat bazar ramadhan bro. hehehe :)

Nadya Dyana berkata...

sedap nie sebab buat sendiri. puas hati hehe

krole berkata...

wah popia serunding...my pebret tu...terbaiklah bro acik...pasni bule lg kongsi resepi2 masakan simple ni...mana tau dapat bantu orang bujang khususnya lelaki yang berada diluar sana kan~

cik yaya berkata...

wah...sedap2...cayalah acik ^_^

Tetamu Istimewa berkata...

Dah jadi chef ke? huhuhu... ada juga yang buat simpul kan. Rasanya simpul tu lagi senang kot.

Bahrain Ramlan berkata...

aku banyak2x kuih yang aku pandai buat, kuih batik je.

Kathy Rbain berkata...

sedapnyer..pandai acik buat..

Aku Penghibur berkata...

yeke ke kak ? pada acik lagi senang bergulung :)

Aku Penghibur berkata...

hehehehe :) betul tu ..pakai pisau senang jgk

Aku Penghibur berkata...

hehehhehe ala mama suka-suka saje :)

Aku Penghibur berkata...

walaikumusalam.. yup acik pon suka nyum nyum

Aku Penghibur berkata...

aahh memang :) nak senang beli yang dah siap saje hehee

Aku Penghibur berkata...

yup :) kalau makan tu sekejap je je habis nyum nyum

Aku Penghibur berkata...

jom raya datang rumah :)

Aku Penghibur berkata...

hahhaha itulah ..kawal nafsu :)

Aku Penghibur berkata...

alaa kak .buat duk depan TV :) sambil-sambil je nie

Aku Penghibur berkata...

heheehhe x delah ..ini saje-saje jer :)

Aku Penghibur berkata...

heheheehhe :) alamak buat sikit je BM

Aku Penghibur berkata...

heheheehhee itulah kena rajin :)

Aku Penghibur berkata...

hehehe memang sedap :)

Aku Penghibur berkata...

cubalah buat :) senang tapi penat sikitlah

Aku Penghibur berkata...

aahhh :) kalau banyak nanti jadi lembik tak ranggup

Aku Penghibur berkata...

samelah ..fav jugak

Aku Penghibur berkata...

hahahah lagi pon buat gn adik beradik jadi tak terasa :)

Muhammad Syazwan Norhalik berkata...

adik den baru yo buek minggu lopeh :D

Aku Penghibur berkata...

hehehehe ala saje-saje je nie :) tak ampai nak meniaga kat bazar lagi :)

Aku Penghibur berkata...

yup mmg puas hati :)

Aku Penghibur berkata...

insyaAllah boleh nanti acik kongsikan :)

Aku Penghibur berkata...

:) nak rasa tak ?

Aku Penghibur berkata...

x de lah cikgu :) saje je nie :)

Aku Penghibur berkata...

ohh yeke ??? bukan susah ke buat kuih tu ?

Aku Penghibur berkata...

boleh la kak :)

Aku Penghibur berkata...

ohh yeke ??? wahhh pandai buat :)

Zaza berkata...

sedapnya la..zaza n sis dah lama xbuat kuih raya..hehe...

Mieza Jhaa K berkata...

Baru teringat serunding ada dlm peti..mujur Acikk buat entry pasal ni..dapat idea nak buat popia serunding..yeaaa

veesandy berkata...

acik gambar kaki tu kena croplah . dah interframe ... heheheee ... selamat menjalani ibadah puasa ...

Sukma Haron berkata...

my favourite dah lama tak buat.....tak sempat rasanya lagi nak buat....sikit boleh....hehe

Ija Rased berkata...

ouchhh..yummy.peberet tuh

Amanina Mads berkata...

fav ni.. kalau sehari makan mesti habis sebungkus. dpt beli jelah

dear xila berkata...

mmg nampak mudah ni acik hee

BUNDA a.k.a KN berkata...

pandai acik...anak bunda baru beli semalam..

SecretOfShaila berkata...

yum..yum..yum...mcm sedap jer...boleh lah test..^^

Aida Ismail berkata...

Popia serunding ek namanya? Hehe kite panggil popia goreng je Acik. Ni memang yang wajib ada masa raya nanti. Rajin Acik menggulung. Hehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails