Ticker

6/recent/ticker-posts

Bermain Komputer/Laptop Dalam Gelap Menyebabkan Kegemukan ?

  

Assalamualaikum 


Hai semua ,alhamdulilah ada juga yang sukakan blog acik sungguh tak sangka dan ada juga comment yang agak keterlaluan tapi acik tak akan biarkan kerana Undang-undang baru nie agak menakutkan. Tapi tak pe, acik akan teruskan juga menaip dan ada yang mengatakan blog acik nie asyik penuh dengan cinta dan keislaman. Tak takut pembaca bosan ?? 

Yelah,yelah hari nie acik nak ceritakan bahawa serba sedikit tentang effect kegunaan computer kepada kita.
Ini apa yang di beritahu oleh lecture acik , apabila kita bermain computer dalam gelab menberi kesan kepada kita dengan boleh jadi kegemukan. Hal ini kerana apabila dalam gelab radiasi computer itu terlalu tinggi dan membuatkan badan kita tak stabil dan begitu juga dengan lemak-lemak kita.Betul kew ??? Hanya ALLAH yang tahu kebenarannya.

Tapi kepada yang suka bermain komputer  sama ada melayari internet mahupun main game kamu semua kena berhati-hati kerana monitar yang kita pakai menghasilkan radiasi. Terutama kamu yang mengunakan  monitar CRT (Cathode Ray Tube).


Terlalu lama di depan layar komputer dapat menyebabkan sakit kepala,pening dan sebagainya.Ahh kalau terlalu lama di depan computer atau laptop boleh juga menyebabkan katarak dan kanser.
Ada cara boleh mengurangkan radiasi pada computer atau laptop kita 

  •  Jangan  bermain computer @ laptop di dalam gelab kerana akan menyebabkan  pupil mata lebih membesar dan membahayakan mata kita. 
  • Gunakan filter computer @ laptop untuk mengurangkannya  
  • Guna LCD (liquid crystal Display) monitor kerana radiasi pada monitor LCD tidak sebesar pada monitor monitar CRT (Cathode Ray Tube).
 
 
 Radiasi Wi –fi 

Sekarang mengakses internet sudah menjadi keperluan yang sangat penting kepada kita terutama kepada pelajar, mahasiswa atau pon orang yang bekerja. Semuanya sangat memerlukan internet. Kerana kita memerlukannya di mana sahaja dan bila-bila masa, dulu gunakan kabel tapi sangat susah dan maka wujudlah wifi. 


Kesan Wifi terhadap kita ialah

  1. Ternyata wifi memiliki radiasi 3 kali dari radiasi yang terdapat di telefon bimbit.
  2. Penguna wifi berptensi terkena kanser apabila terlalu lama dan sering mengunakan teknologi internet tanpa kabel yang diberi nama wifi ini
Ok lah kali nie simple jer dulu apa yang acik mahu sharekan ..tpai amat berguna kepada semua Kurangkan melayari internet lebih dari 8 jam …Mata pon nak rehat juga bro..mata pon boleh cepat rabun ..oklah bye bye ..adios :)


Catat Ulasan

13 Ulasan

Nadnod Azizan berkata…
mataku rabun kerana komputer ;p dulu berjam jam depan komputer. gini la jadinya ;D
syukri adlin berkata…
oo..nmpaknye lepas nih takleh update blog selalu lah takut kene kanser..
Akupenghibur.com berkata…
hahahah boleh saje ..tpai berpadalah ...jgnlah 24 jam
Tanpa Nama berkata…
seriously?woooo...takut dgr
sesumpahmerah berkata…
main dalam cerah pun gemuk gak kalu dah asyik hadap komputer jer...berpeluh pun x..main sukan pun depan skrin macam mana xgemuk hehehehehe....
jom ketahui cara buat duit dgn blog...nanti komen ya hehehehehe...
Lat'z berkata…
tp mmg sakit mata dan sakit kepala kalo lama sangat tengok monitor laktop n komputer, saya bkerja mmg hampir setiap jam menghadap komputer coz buat kerja menaip n key in data...kat rumah guna wifi..
Tanpa Nama berkata…
banyak betol radiasi zaman skarang ni, aduhaii..tp kalo cmni laa sebab kegemuka, nk gemok jugek la, haha ! *joke :p
AA berkata…
betulke nih? kite memang guna wi-fi dekat rumah --"
Akupenghibur.com berkata…
oo yeke tak pe yang penting kena rehat yang cukup
Akupenghibur.com berkata…
nak kew ?? hahaha kalau saye x molah
Akupenghibur.com berkata…
ooooo so make sure jgnlah sampai 24 jam
Unknown berkata…
hari2 kena radiasi WIFI!!bahaya cmnie..
Tanpa Nama berkata…
tamao, care xsihat tuh, hehe