Pengikut

Rabu, 5 Disember 2012

Lelaki Tak Setia Ataupon Perempuan Yang Tak Setia ?


Assalamualaikum

Hai semua, hari nie bangun pagi-pagi lagi nak siapkan assigment yang menyakitkan kepala dan hati, tapi biaselah tu student kena hadapi semua nie.is okey to me.Tapi setiap hari acik dapat 30 mesej yang mahu acik menuliskan tentang cinta, maaflah kadang-kadang acik cerita tentang islamic kerana acik takut kita nie manusia akhir zaman yang tak tahu bila tiba ajal kita. Mati tu pasti tapi kita tak tahu bila masanya di mana tempatnye.

Yang paling banyak mesej yang mereka hantar adalah kenapa lelaki tu setia ??Kenapa leleki tak pernah hargai kita? Kenapa perempuan nie susah nak setia ??bla bla bla bla salah satunya yang bawah nie


Semua orang cakap tentang Setia..Namun berapa orang mampu setia?..ramai diluar sane tak tau apa erti setia..percayalah.. Ramai tanya..perlu ke setia???dah la tak ada ikatan yang wajib/suci/akkad..kene plak zaman moden ni..tukar-tukar pasangan macam tukar baju..belum tentu kita setia..pasangan nak setia..sebab itu jugaklah ramai org yang ambil jalan pendek dengan cubaan bunuh diri kerana kekasih tak setia..semuanya mengarut..mengapa bazirkan nyawa untuk orang yang tak sayang kita???

Acik pernah melepak dengan seorang rakn nie, minta pendapatnya tentang setia dan automatik dia cakap jangan percaya pada setia ..setia tu " shit" ..haiyoo kasarnya, bila acik tanya kenapa ?? dia kata, setia tu hanya di luahkan dari mulut sekadar kata-kata bukan kenyataan yang sebenar dan tak seiring dengan perbuatan. Si lelaki menyalahkan perempuan tak setia dan mahukan lelaki yang lebih berharta sahaja. Si perempuan pula salahkan lelaki tak setia sebab mahukan perempuan yang cantik saje. bla bla bla Sebelum nak cakap tak setia better check diri kita dulu

Nak suruh anak muda zaman sekarang jangan bercinta ?? wow mimpilah cinta itu adalah mission pertama mereka. tapi bila di tipu,menipu,kecewa dan mengecewakan barulah akhirnye rasa macam tak mahu bercinta.Kawan-kawan semua acik cuba bagi situasi kepada kamu semua yer

Pertama : Kepada kamu yang mahu setia,cuba untuk setia teruskan niat murni anda tapi jangan berlebihan pula sebab setia nie dalam konteks makna yang besar dan luas. Jangan terlalu percaya pada pasangan 100% letakkan 80 % percaya 20 % ada rasa ragu untuk langkah berjaga-jaga.Percaya dan setia dua pekara yang berbeza. Setia itu biarlah pada yang seorang saje, jangan ada scandal or macam-macam lagi.Setia nie kita yakin bahawa dia insya ALLAH adalah jodoh kita dan yakin pada dia..

Kedua: Jangan mentang-mentang kamu nak setia kamu ikut saje kata-kata BF/GF yang di sayangi tu.. Setia ni senang je, yang penting kamu saling percaya. Make sure masing-masing jalankan peranan masing-masing. Takkanla kamu je nak setia, tapi sampai kat bf/gf kamu, flirt dengan orang lain la lain so on. . Cuba untuk elakkan dari diri anda dipengaruhi oleh nafsu, sebab nafsu la diri tu mula nak beralih arah. Tambah lagi dengan ade sesetengah guys yang memang power bab-bab mengayat girls. Memang tak jadi ape la kan


Sebab itu kita kena kembali kepada conteks cinta yang lebih terperinci.Yup sekarang nie memang zaman moden, zaman penuh cabaran , acik pon tak lari dari bercinta nie .tapi kena istiqamah dalam setiap apa yang kita buat.  dan yang paling penting cintai seseorang itu kerana ALLAH, maka ALLAH akan lindungi hubungan itu dan sentiasa di bawah keredhaannye. Jangan sibuk bila couple mesti pegang-pengang sana sini ..is wrong,. Bila kamu menjaga adab dan pergaulan kamu berdua maka ALLAH akan hantarkan malaikat untuk melindungi kamu juga. Bercinta tu tak salah tapi bercintalah berlandaskan cinta kerana ALLAH ,maka cinta kita tak akan di persiakan. Dan bila kita kecewa sebab tak setia percayalah ALLAH ada perancangan yang lagi baik dan berikan seseorang yang lebih baik untuk kita.

ALLAH membiarkan kita untuk saling menyayangi dan mencintai...
tapi, selepas itu DIA akan mengambil kembali orang yang telah kita cintai dan sayangi tuh, dan Allah juga yg memberikan kita waktu untuk bertemu, dan DIA memisahkan kita lagi :)

Share This!


4 ulasan:

boni kacak berkata...

dua2 sama je sekarang.hehehe

Leeza dayasari [santai leeza] berkata...

setuju dgn.. kalau yg pun nk setia. jgn nk ikut 150% kata2 pasangan.. sedangkan hati tak rela pun nk buat. hoooo

Aku Penghibur berkata...

kan ..terpulang individu

Aku Penghibur berkata...

yup ... 150 % tu banyyknye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails