Pengikut

Rabu, 23 Januari 2013

Perempuan Bila Dah Sayang, Mungkin Nampak Macam Terhegeh-Hegeh Tapi Bila Dah Move On, Kau Accident Pun Belum Tentu Dia Heran




Assalamualaikum

Selamat pagi semua, mulakan hari dengan senyuman yang menawan agar dapat meredakan hati-hati yang sedang lara. Kadang melalui senyuman kita mampu berikan sedikit ketenangan kepada orang lain .Hari nie acik nak berkongsi sedikit tentang satu hal nie yang selalu bermain di fikiran acik,

dalam hidup kita, mesti kita mahukan pasangan yang terbaik dan paling hebat sekali , katanya tak mahu di permainkan dan tak mahu hidup susah. Ada yang bertanya, kenapa sampai sekarang acik masih lagi single dan tak mahu couple ?. Secara jujurnya, kalau ikutkan nafsu , siapa pon kat dunia nie mesti nak ada girlfriend yang selalu ada menemani kita saat suka duka. Tapi acik lebih mencari calon isteri dan ibu kepada anak-anak acik .Sebab itu perlukan masa sedkit untuk mencari.Sebab dah penatlah nak bercinta yang tak sudah -sudah pengakhirannya.

Hidup ini bukanlah sebuah lakonan yang di rancang oleh manusia tapi hidup ini adalah reality yang seharus kita tempuhi dengan hati yang ikhlas kerana soal cinta, hati dan perasaan siapa yang mampu menduga.Kadang penatlah bercinta bagai nak rak, tapi akhirnya di tinggalkan dan katakan acik nie mempermainkan perasaan mereka. 

Mungkin ada silap acik juga sebab terlalu takut untuk jatuh cinta lagi sehingga mereka kata acik nie seperti nak main tarik tali. Tapi seriously acik katakan , perempuan nie bila dia ada keinginan yang tinggi terhadap sesuatu tu, dia akan cuba sedaya upaya untuk dapatkanya. Kita akan nampak dia seperti terhegeh-hegeh dengan kita. Masa itu ,mungkin dia boleh terima segala alasan kita, dia akan selalu ada untuk kita dan menjadi peneman setia kita. Tapi bila mereka dah benci kita, maka segalanya tak lagi macam dulu. bila dah move on, kau accident pun belum tentu dia heran ..belum tentu dia kisah. Masa tu buatllah apa jua caranya,pastinya jika tidak ,maka tidaklah jawapannya.Tapi itulah realitynya. 

Tapi 3 yang di bawah adalah peringatan ALLAH serta Rasullulah dan ulama yang perkatakan tentang cinta ini. Mungkin cinta zaman sekarang dan zaman dahulu berbeza tapi soal hati adalah pekara yang sama, Jom kita hanyati kata-kata di bawah ini.

Tempuhlah jalan pertengahan dan keseimbangan dalam cinta dan benci. Pesan Rasulullah SAW : “Cintailah kekasihmu dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu benci,dan bencilah sesuatu yang tidak kamu sukai dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu sukai.” (HR.BUKHARI,ABU DAWUD,TIRMIDZI,DAN IBNU MAJAH,DARI ABU HURAIRAH).

Imam Ali bin Abi Thalib berkata : “Jadilah engkau sebagai sumber kebaikan dan maafkanlah kesalahan orang lain, karena kamu melihat dan mendengar sendiri apa yang kamu perbuat. Jika kamu mencintai seseorang, cintailah dia sedang-sedang saja, karena kamu tidak tahu kapan kamu akan mencabut cinta itu. Jika kamu membenci seseorang, bencilah dia sedang-sedang saja , karena kamu tidak tahu kapan kamu akan kembali mencintainya.”

Riwayat lain mengatakan dimana Allah berfirman: ” Wahai hambaKu, AKU adalah kekasihmu yang pertama, kau cintai AKU di hari perjanjian,dan tatkala semua pecinta telah pergi meninggalkanmu, sedang AKU menghubungkanmu, maka kembalilah kepadaKU, nanti akan AKU muliakan engkau dengan kemulian pecinta.”


Share This!


11 ulasan:

  1. semoga cinta di duna kita semua sentiasa meninggikan lagi cinta pada Yang Esa..amin

    BalasPadam
  2. tiba2 nak carii jodoh cpt lak ni..nice sharing.. ;-)

    BalasPadam
  3. ACIK SUKA TAJUK ENTRY NI..WOHOHOHO..
    tapi memang pun..perempuan kalau dah move on memang no turn back la acik... =) kdg2 kita bukan main tarik tali..tp sbb kita tak nak banana fruits two times la acik...hoho

    BalasPadam
  4. ermm mungkinlah artikel ni betul. tapi xsemua perempuan mcmtu. mgkin awak xjmpe lagi perempuan yg betul2 syg awak..

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails