Pengikut

Rabu, 28 Ogos 2013

Motivasi Diri Seorang Lelaki Selepas Putus Cinta


lelaki menderita cinta

Assalamualaikum


Alhamdulilah syukur ya Allah tak sangka entri yang dah lama masih lagi ada yang sudi baca dan siap comment, ribuan terima kasih sangat. Hari ini pageview acik menaik mendadak, kerana dek entri-entri yang lama. Terpaku jadinya dan ramai yang bertanyakan "acik tak pernah bercinta ke ?"

Tipulah jika acik katakan acik tak pernah bercinta, acik juga manusia biasa yang mempunyai sekeping hati yang ingin di cintai.Oklah dengan rendah hati acik nak ceritakan sedikit tentang kisah cinta acik. Dulu acik memang pernah couple dengan seseorang yang sangat baik di mata acik , dia yang banyak mengajar tentang kehidupan dan membantu dalam pelajaran. Tapi dia juga yang menghancurkan hati ini. Tapi bila di ingatkan kembali kelakar pula, yelah saat pertama kali jumpa dia , melihat senyuman dan pertama kali di ungkapkan dia suka pada acik . Acik nie bukanlah seorang yang pandai tentang cinta tapi pengalaman itu yang mendewasakan diri.

Kami bercinta pun kerana terikut-ikut oleh kawan, tapi sepanjang kami couple kami tak pernah pegang tangan , kami jarang bertelefon tapi yang kami gunakan adalah melalui surat. Hampir 6 tahun masa berlalu, tapi segar dalam ingatan.

Ingatakan yang buat sedarkan diri acik, masa itu acik nak dekat dengan SPM , dia sekolah yang berbeza jadi dia ajak bertemu. Ketika itu genab kami "couple" 3 tahun, dan ingatkan masa itu adalah saat indah tetapi rupanya menjadi sejarah hitam dalam hidup acik . Di mana hari tersebut adalah hari perpisahan kami .Dia kata " Acik terlalu baik untuk Aisyah, Tapi Aisyah dah ada orang yang lebih baik dan sayang dirinya acik ". Masa tu tergamam sangat dan baru dapat tahu yang dia bercinta dengan kawan baik acik. 

Itulah sedikit coretan kisah acik , nak tulis panjang-panjang takut nanti jadi novel pula, dia cinta pertama yang pernah acik rasa dan sehingga saat ini dia tetap yang pertama.Sejak dari itu acik tak pernah bercinta dengan mana-mana perempuan bukan kerana acik tak ikhlaskan apa yang berlaku tapi acik fikir banyak lagi pekara yang penting terutama tentang kehidupan dan pelajaran. Sebenarnya acik nak ucapkan ribuan terima kasih kepadanya kerana dia acik jadi kuat semangat, tabah dan hati ini lebih kuat berbanding dahulu. Ye dialah yang buat diri ini bahagia dan dia buat hati ini sakit tapi itu pengalaman hidup yang sangat berguna. 





Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]

Allah rancang sesuatu itu dengan sempurna mengikut flow yang telah di tetapkan , acik yakin bahawa dengan itu acik sedar bahawa diri ini banyak kelemahan lagi. 

Dan sejak itulah , acik bermotivasi dan bercinta-cinta untuk mengubah persepsi remaja tentang cinta , cinta itu tak salah tapi yang salah itu adalah bagaimana dan cara mereka yang mengemudi cinta itu. Dan maka terciptalah blog ini. Sesungguhnya cinta kepada Allah itu lebih agung jika cinta kita hanya bersandarkan kepada seseorang hati manusia. 

Segala ini adalah kafarah untuk dosa-dosa acik dan tarbiyah dari Allah untuk buktikan cinta yang sebenar adalah kerananya. Akhir kata dari acik , jadikan cinta itu kerana Allah .

Allahurabbi 


Ya Allah 
  
Tatkala datangnya malam,
Engkau hiasi angkasa ini dengan cahaya bulan purnama
sehingga terbitnya sang mentari di fajar hari,

Adakalanya Dikau sembunyikan sang mentari...
dan Engkau datangkan sang petir dan guruh kilat
yang menggerunkan..

Aku menangis dan bertanya ke mana hilangnya mentari...

Rupa-rupanya Kau berikan aku sang Pelangi...

Terima kasih Ya ALLAH

Share This!


51 ulasan:

  1. Apa salahnya tulis novel. Pasti ramai peminatnya.

    Mesti pageview acik beribu-ribukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha, pageview tu alhamdulilah biase2 je

      Padam
  2. ingat lak kat cinta pertama , jejaka yg plg terkenal di sekolah dan menjadi rebutan tapi akak yg dapat ... hahahaaa

    BalasPadam
  3. Sungguh terkesan dlm diri bila baca entri Acik ni.. Biarlah putus cinta dgn jiwa manusia asalkan kita tidak terus terputus dgn cinta kpd yg Maha Mengasihani.. Moga di anugerahkan oleh Nya jiwa cinta yg lebih baik, yg dapat sama2 menuju kpd Nya.. amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah terima kasih sudi membaca :) amin mudah mudahan

      Padam
  4. Ouh acik.. lama juga bercinta :) Allah berikan peluang kat acik untuk bercinta hehe nad xpernah mcm nie. Semoga acik mendapat yang lebih baik drpd aisyah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah :) terima aksih doanya, takpe nadya bercinta lepas nikah lagi best

      Padam
  5. pengalaman lalu menjadikan diri kita lebih matang dan tabah untuk menghadapi dugaan yang mendatang.. dan semestinya lebih menghargai kehidupan.. pasti ada hikmahnya dia tidak ditakdirkan menjadi pasangan hidup..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak , insyaAllah acik yakin setiap apa pon yang terjadi itu punye alasan tersendiri

      Padam
  6. alamak terhilang komen atas td, xpa ...tak terbaca komen poyo pcl..

    ok, pcl tak pernah putus Cinta...walau ramai yg minat masa remaja dulu ..tu semua hanya kawan, cinta berputik bila dah confirm jd loving couple , syukur masih dgn mamaD.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahh ala ruginya acik... wahh PCL so sweet couple dengan mamaD

      Padam
  7. Setiap orang dengan pengalaman masing-masing...Semoga jumpa yang lebih baik..:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin mudah,mudahan ,terima kasih doanya

      Padam
  8. pengalaman itu penting. kalau dah takde jodoh boleh cari lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm tak semudah tu syuk cinta tu ..ermm

      Padam
  9. hahaha...soal cinta cik akak tak nak komen...lumrah hidup....menyintai hanya untuk seketika...:)

    BalasPadam
  10. first love biasalah..
    itulh yg paling manis dan paling pahit.

    BalasPadam
  11. Pengalaman mematangkan seseorang...

    BalasPadam
  12. Ada pengalaman juga rupanye... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mestilah ada BM, tapi tak mahu di heboh2kan :)

      Padam
  13. dah baca kisah Acikk dulu..semoga menjadi pengajaran dan pengalaman berguna utk hari mendatang.. semoga Acikk bertemu pasangan yg baik yg menyintai Acikk seikhlas hati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sudi bace kisah2 acik :) amin mudah-mudahan jumpa seperti itu

      Padam
  14. pengalaman lalu mendewasakan diri..inshaAllah pasti bertemu jua jodoh yang telah di tetapkan untuk acik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin kak mudah-mudahan :) moga jumpa jodoh yang baik

      Padam
  15. wow itu dia....kak lea pun bila baca je entri2 acik,tertanya2 jugak kisah cinta acik.in shaa Allah kak lea doakan acik bertemu jodoh yang terbaik,solehah,kuat imannya,menjaga solat dan kehormatan diri,pintar,berjiwa penyayang amin :)


    p/s-->jangan singgah dulu blog,kak lea belum update entri baru he3....

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin mudah mudahan ... terima kasih doanya :)

      Padam
  16. wah sweetnya acik..ok bagus cara acik itu..biar mencari dan mengejar terus cinta Allah dan suatu hari nanti Allah kurniakan cinta untuk kita ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin , lagipon cinta kepada Allah tak pernah berkurang .. sentiasa bertambah

      Padam
  17. pengalaman mndewasakan kta...terpulang dari cara kita menerima satu situasi itu..samada baik atau buruk...eh? bule tu buat novel cik..selalunya yang berkisar ksah benar ni org mnt nak bce ~

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih nasihatnya :) hehehe insyaALllah jika ada rezeki

      Padam
  18. baru mama nak cakap setiap pengalaman mendewasakan kita.... krole dah tulis pulak.. hihi... takper lah acik, bukan jodoh acik, semoga acik dipertemukan dengan insan yang lebih baik ye.. :)

    BalasPadam
  19. Jangan risau acik bunga bukan sekuntum kumbang bukan seekor. Good luck untuk acik.

    BalasPadam
  20. insyaAllah ... suatu hari nanti pasti dipertemukan dengan seorang yang lebih memahami diri kita....

    BalasPadam
  21. moga acik ditemukan dengan jodoh yang mencintai acik kerana allah. :)

    BalasPadam
  22. Sabar ye acik. Kdg2 Allah uji kita bjmp org yg salah sblm jumpa cinta hati kita supaya kelak kita lebih menghargainya. Apapun, redha lah...wan yakin acik akan berjaya jumpa cinta sejati acik dan ketika itu, acik akan disayangi seadanya. Insyaa Allah.

    BalasPadam
  23. pengalaman lama bila sesekali menjengah balik dlm memori kita mesti terasa lagi kn ~ apapun...alhamdulillah sbb kenangan lama tu la kita d sini & menajdi seperti nie hari nie...syukur alhamdulillah..hehehhee (teringt kisah lama jugak bila baca)

    BalasPadam
  24. moga acik ditemukan jodoh untuk menjadi pelengkap tulang rusuk satu hari nanti..amin.. :))

    BalasPadam
  25. kadang-kadang Allah sengaja hantar dia suapaya kita belajar sesuatu yang baru...dan bila Allah tarik dia dari kita adalah kerana bukan jodoh kita dan belajar untuk menjadi lebih kuat..

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum.

    Acik bercinta diawal usia lah ya.. :)

    Pengalaman saya acik, tidaklah bertahun seperti acik..sekejap saja..tpi yg sekejap itulah yg dikenang sampai skrg.

    Rasa dikhianat pun ada..tapi saya dah memaafkannya. Biasalah, orang yang menyakitkan hati kita, org mcmnilah sebenarnya yg bnyk mengajar kita erti hidup.. :)

    BalasPadam
  27. sedih la pulak..huhu..xpe2,pengalaman mendewasakan kita :)

    BalasPadam
  28. Pengalaman mendewasan kita kan...
    akak masa study pun tak pernah bercinta....takut...hahaaha..takut menda tah laa...

    x0x0 ^_^

    BalasPadam
  29. Allah adalah sebaik2 perancang =) dia thu yg mn baik bt kita..xpe acik..kerja kmpul duit bnyak2..lpas 2 kalau dh ada yg berkenan terus nikah je..lg syok

    BalasPadam
  30. Allah temu dan pisahkan utk temukan dgn pencita dan org yg benar2 terbaik dgn kita... Jika cinta krn Allah psti x kecewa.

    BalasPadam
  31. semoga acik bertemu dengan insan yg istimewa...

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails