Pengikut

Selasa, 15 Januari 2013

Seorang Perempuan Buta Mampu Memasak Masakan Paling Sedap Dan Menutup Mulut Seluruh Dunia Apabila Menjadi MasterChef Season Ke 3




Assalamualaikum 

Hai semua, hari ini acik satu pengajaran yang sangat penting dalam hidup acik, menghargai apa yang kita ada.pekara itu bukan susah, just cakap saje tapi kita tak tahu macam mane perasaan tu, hari nie acik belajar dari seorang perempuan yang buta.  Yang mengajar acik tentang yakin pada diri sendiri, memang kita banyak kelemahan dan akan buat kita down rasa diri kita tak berguna, tapi sebenarnya kita kena yakin dengan diri kita bahawa ALLAH telah anugerahkan pada kita kekuatan dan kelebihan yang tak pernah kita sedar. Itulah kita.

Honestly acik lihat Christine Ha dari episode pertama hingga sekarang ini masih lagi meneruskan menonton Masterchef  US Season 3 .Meangalir air mata acik sebab sebenarnya setiap manusia itu ada anugerah yang kadang kita sendiri tak tahu tapi orang lain tahu tentangnya. Percayalah pada ALLAH.. dia tahu yang terbaik untuk kita.


Bayangkan seorang yang buta untuk bekerjasama dengan orang normal untuk masak..wow ada banyak acik lihat orang mempersoalkannya.. boleh ke masak ?? tak kena potong bahan-bahan tu ? so hari nie Christine Ha tutup mulut mereka semua kerana memenangi pertandingan nie. Kalau scene dia mesti sangat menyentuh hati..!!!

Pemenang pertandingan masakan tak cuma dimiliki mereka yang berpanca indera normal. Nyatanya, sebuah prestasi yang mengangumkan, MasterChef Amerika, berhasil diraih oleh seorang penyandang tuna netra, Christine Ha. Wanita gigih ini berhasil menorehkan prestasi gemilang!

Dunia dibuat terpukau oleh pencapaian Christine. Sebabnya, ia berhasil menyingkirkan 17 pesaingnya dalam pertandingan MasterChef Amerika 3. "Banyak orang yang tidak memperhitungkan saya. Mereka pikir saya di sana sebagai gimmick untuk meningkatkan rating. Orang-orang berkata, 'apa yang ia lakukan? Apa ia mahu memotong tangannya sendiri?," kata Christine.


Kepada situs TV Guide, Christine mengaku jika ia merasa sangat terkejut saat dinobatkan sebagai pemenang pada 10 September 2012 lalu. Bahkan rasa terkejutnya baru hilang sekitar 2 hari setelah pengumuman. Sebagai juara, ia membawa pulang hadiah utama sebesar $250.000 atau sekitar RM750 000. Saat babak final, ia memasak Thai crab salad, braised pork belly, serta coconut lime sorbet.

Diakui Christine, ia sudah bertahun-tahun terbiasa masak di rumah tanpa penglihatan. "Kerana saya boleh melakukannya di rumah, saya juga boleh membuktikan pada semua orang saya boleh melakukan ini di acara televisyen nasional," ungkapnya.

Tak percaya cuba lihat di sini Charistine Ha


Share This!


6 ulasan:

afifudinsohaini berkata...

masa potong2 tu x kene pape ke ea.

Aku Penghibur berkata...

aerius ... tak kena pe2 pon

Donny Ien berkata...

kagum dengan Charistine Ha ni, walaupun cacat tapi mempunyai semangat tinggi untuk mencapai kejayaan, patut di jadikan contoh

asiah ismail berkata...

orang-orang berkeperluan khas pon mampu buktikan yang dieorang bleh berjaya..kita?

Aku Penghibur berkata...

u right donny

Aku Penghibur berkata...

kita kena buktikan kita juga mampu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails