Followers

Sunday, March 24, 2013

Wanita Yang Suka Melayan Ramai Lelaki Tidak Sesuai Dijadikan Isteri






Assalamualaikum

Alhamdulilah hari ahad nie duduk berehat adalah saat paling seronok. Ahh jangan melenting bila bace tajuk di atas nie. Ini adalah pendapat yang di utarakan oleh Ustaz Azhar Idrus yang begitu di kenali dan di hormati. Ramai yang salah faham dengan maksud ayat ini.Ada yang setuju dan ada juga meraguinya.


Dan terdapat lelaki dan wanita yang tidak faham dengan kenyataan ini..melayan ramai lelaki tu bukan bermaksud kawan dengan ramai lelaki..dan tidak sesuai itu bukan bermaksud tak patut nikah atau pun tak sah nikah..
 
Kalau kamu baca betul betul ayat nie mesti kamu faham. Acik ada bertanyakan seorang  Ustaz tentang hal ini, beliau pon berkata yang sama dengan apa yang di perkatakan oleh UAI. Maksudnya mudah saje iaitu jenis perempuan macam gini adalah perempuan yang pantang nampak lelaki pastinya akan cuba di goda(ramah terlampau) dan sebagainya. Dan perempuan jenis "senang" untuk memberikan layanan yang tak sepatutnye kepada lelaki .
Ahhh singkat saje entry ini , agar sama sama kita mendapat pandangan dari mereka yang lebih pakar.

Share This!


37 comments:

  1. perempuan haruslah tau batas2 pergaulan walaupun di alam maya, ramah x salah tapi jangan terlebih batas sehingga melanggar hukum2 agama...

    contoh yang paling senang untuk dunia realiti, di pejabat... sekiranya pihak lelaki memulakan perbualan dan perempuan melayan, kalau dah divert sikit conversation tu atau dah mula ada body contact, eloklah dielakkan atau dihentikan...

    dalam alam maya pulak, cukup sekadar berkawan dengan ikhlas, tak perlu perbualan nak melebih2 sehingga ke peringkat peribadi dan maruah...

    adeh, this is just an opinion, kalau salah...sorry...hu hu hu... dan kalau ada yang terasa...sorry juga...

    ReplyDelete
  2. Tersangat setuju! Saya pun tak naklah jadikan perempuan yang suka layan banyak lelaki ni sebagai isteri. Isteri hanya berhak memberikan layanan yang terbaik buat suami. Eh. Kecil-kecil dah fikir fasal jodoh. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so carilah wanita yang baik baik dan jadilah lelaki yang baik2

      Delete
  3. Haa benar tu.. ramai saya tgk macam tu.. suka layan manja2.. ish..tp perempuan baik untuk lelaki yg baik..perempuan macam tu pulak utk lelaki baik jgk klu dia berubah...hihi...

    ReplyDelete
  4. wanita kena sedar akan perkara sebegini. Ramai yg dah tahu tp masih tak sedar2..

    Nama2 seperti Siti Khadijah, Fatimah, ummu Salamah, ummu Habibah, ummu Darda, Sumayyah, Masyitah, Safiyyah, Balqis, Maryam, Siti Hajar dan ramai lagi.. kita kenal tak dengan nama2 ni?? Bagaimana kentalnya hati mereka?

    ambil pengajaran dan jadikan panduan, bukan setakat baca lepas tu buat pekasam..

    Nabi telah bersabda mafhumnya,jika seorang lelaki mndapat wanita solehah sebagai isteri,maka separuh agamanya telah sempurna...

    ~betapa tingginya nilai seorang wanita solehah..

    ReplyDelete
  5. wahhhh...setuju acik!!! hahahaa....sebenarnya ada sikit excited baca entry acik kali ni...hohoho...


    #acik nak share kat fb boleh?

    ReplyDelete
  6. Bagus acik...mendapat ketepatan dan confirmation utk satu2 perkara adalah lebih baik drpd meneka atau membuat penilaian sendiri tambah2 hal2 mcmm ni. Respect acik... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak delah wan.. just nak comfirmation saje.. kalau bagi info yg salah tak guna jgk kan

      Delete
  7. owhhh, mcm tu rupanya. Saya memang tak faham sgt dgn maksud UIA itu. Alhamdulillah, terima kasih sbb share. ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah semoga dapat sedikit pengajaran

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Faham & setuju sgt. Wanita yg suka melayan lelaki ni pada pendapat saya bukanlah termasuk jenis wanita yg peramah. Wanita peramah & pandai bergaul adalah dipuji baik asal tetap tahu menjaga akidah, adab & batas agama. Sbg lelaki saya ttp hormat & respect wanita yg mcm ni. Saya berpendapat, wanita yg UAI maksudkan ialah jenis wanita yg gedik.. bila jumpa lelaki2 dia bersifat gedik & mesra x tentu pasal a.k.a mcm gataii hahaa... hingga menimbulkan tanggapan & perasaan kurang elok pada mana2 lelaki. Maafkan saya sekiranya pendapat ini kurang tepat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) BENAR TU .. terima kasih pandangannya

      Delete
  11. sangat setuju...perempuan perlu tahu dan faham batas2 dan adab2 pergaulan dengan kawan2 lelaki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ..itu semua perlu di titik beratkan dan di jaga

      Delete
  12. kadang-kadang perempuan terasa hati dan menyalahkan lelaki pula kalau di perkatakan mengenai hal ini.. AllahuAkbar ..kita bukannya sesiapa, tetapi kita mahu berkongsi .. :)

    Bagus entri ni bro .. -UAI adalah contoh kepada semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah :) beliau memang contoh terbaik

      Delete
  13. jauhi mereka huhu :P sangat setuju

    ReplyDelete
  14. setuju dengan post ni..'layan' y mengedik dengan lelaki memang tak patut d jadikan isteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah ..mari kita sama2 muhasabah diri

      Delete
  15. mmg ada perasan sesetgh perempuan yg mcm ni...jenis yg pantang nampak "lelaki ganteng"...mula la dia nak menggedik...biasa yg camni cara hidup dia lebih terbuka dan sosial sikit...

    tapi tak dinafikan masih ramai jugak perempuan yg baik2 kat malaysia ni (komen nak selamatkan diri....hihi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh ..hehehe tapi betul pon ,,,masih lagi ramai yang baik2

      Delete
  16. kannn? selalu sangat nampak perempuan gini. kekadang sudah tau laki tu suami orang, lagi mau sendeng2 badan. mintak2 dijauhkan daripada keadaaan gini

    ReplyDelete
  17. back to basic.
    "Perkara yang boleh mendatangkan fitnah itu berdosa"
    klu perempuan melayan laki2 lebih, kan boleh mendtngkn pelbagai persepsi yg buruk.
    klu diperincikan lg, byk yg bole diulas dr ayat ni. dh diberi akal fikiran, fikirkan la.

    ReplyDelete
  18. moga tak tergolong dalam golongam perempuan suka melayan itu.amin :)

    ReplyDelete
  19. betul apa UAI cakap tu.. kadang2 dlm fb dan yg sewaktu dgnnye pun sy fikir byk kali nak ajak bersembang.. kalau nak mesej smpai tgh malam sekalipun saya akan minta izin kat mak.. tak pun suruh sorang dua teman masa chatting (teman je jangan baca, hehe)

    ReplyDelete
  20. Ada sesetengah orang ni..kalau tak suka bercampur lelaki perempuan katanya kolot. Kampung..Pelik betul lah..Opss..sesi luah perasaan pulak dah. Bagi saya nak kawan boleh kot, tapi kalau nak duduk satu kumpulan buat meja bulat..berborak kosong dan tangan dok bertepuk tampar itu bukan peramah namanya. Ada had juga. Batas pergaulan kena jaga.

    Nak berborak tak jadi masalah tapi tolong jangan main tepuk tampar..kalau kena dekat saya, nanti takut makan penedang je dekat muka..hohoho. Minta maaf, tiada niat nak buat sesiapa terasa, cuma pendapat saya.

    ReplyDelete
  21. bnyak yg komen..alhamdulillah dan insyaallah saya bukan prmpuan begitu..harap2 d jauhkan..amin2..(^_^)

    ReplyDelete
  22. Rasanya tak apa kalau perempuan banyak kawan lelaki. Kawan perempuan juga. Kawan biar seribu kan.
    Cumanya, kenalah control cara kita bergaul tu kan. Barulah terserlah nilai kewanitaan tu kan :)

    ReplyDelete
  23. Yeah. Semuanya ada batas tersendiri. Maybe the exact word is perempuan gedik?? Yeah, kira gitu lah kan. Pantang nampak laki terus minta puji, nak perhatian. Yang perempuan pn rimas tgk prempuan cmni. Hehewww..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan Vee Lea suke sangt minta di puji

      Delete

Assalamualaikum
Meh Tinggalkan Sikit Kritikan Anda :)
Jana RM800-RM1,000 Secara Part Time Dari Rumah


Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails