Pengikut

Sabtu, 20 April 2013

Apakah Hukum Bunuh Semut Dengan Sengaja ???



Assalamualaikum


Hari nie acik terifikr, pernah tak tengah kita jalan jalan tiba tiba nampak barisan semut sedang berjalan. Nampak cantik, sebaris panjang saje, kadang kita pon tak perasaan kalau kita terpijak dia. Itu kadang tak sengaja, tapi macam mane pula kalau hukum bunuh semut dengan sengaja ??

Acik pon carilah dan dapat jawapan dari Ustaz Azhar Idrus. Jom hayati apa yang Ustaz ingin sampaikan.

Jawapan :

Semut merupakan contoh yang terbaik Allah ciptakan untuk kita.. ia juga salah satu kebesaran Allah yang ditunjukkan pada kita.. dalam al-Quran Allah ade surah tentang semut.. dan surah itu adalah surah an-Naml... maknanye hebat semut ni, sampaikan ade surah Semut ( An-Naml ) dalam al-Quran..

Nama kita ade tak dalam al-Quran, takdak kan... jadi hebat lagi semut...Jadi Allah jadikan semut ni supaya kita tengok dia ( semut )..sebab banyak kita boleh ambil dari semut ni.. sebagai contoh tentang amanahnya semut dalam menjalankan tugasnye..

Semut ni ade tugas tugas dia.. kalau bahagian buruh, buruhlah...semut kalau jalankan tugas ade tak dia menyimpang, atau curi tulang macam kita, minum air dulu kat kedai, lepas tu barulah masuk office ??
tak ade kan.. semut straight saja.. dia tekun jalankan tugasnye..Sebab tulah Allah jadikan semut supaya kita ikut..

Jadi jawapannye tak boleh bunuh semut dengan sengaja dan sesuka hati kerana semut adalah serangga yang dihormati syarak...apabila memberi mudarat pada kita barulah boleh dibunuh..Jika tengah duduk lepak lepak tetiba nak pergi bunuh semut tanpa tujuan maka hukumnye HARAM dan tak boleh saja2 bunuh....

Ahh okey dah dapat sikit info ?? alhamdulilah :) semoga lepas nie kita jangan sesuka hati membunuh mereka .Hormati kita sesama makluk ciptaan Allah.



Share This!


26 ulasan:

  1. Ouh. Baru tahu pasal ni. Nice sharing :D

    BalasPadam
  2. Insya Allah lps ni wan jugak akan alert ngan hidupan kecik spt semut tuh....Kdg2 tension jugak kat umah byk sgt. Tambah2 kat bekas gula tuh ha...Adooii...

    ANyway, thanks acik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehhee kalau di memudaratkan kita tu tak pelah...

      Padam
  3. thanx sharing ye..sgt2 berguna.. :)

    BalasPadam
  4. thanx sharing ye..sgt2 berguna.. :)

    BalasPadam
  5. thanx sharing ye..sgt2 berguna.. :)

    BalasPadam
  6. suka tengok kumpulan bergerak dalam kumpulan masa kecik2 dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha samelah ..suka ikut mereka nak ke mana :)

      Padam
  7. Siap sembur ridsect lagi...haha..tgk,manusia jgn ego sgt tau..tiru cara semut walaupun kecil..

    BalasPadam
  8. Siap sembur ridsect lagi...haha..tgk,manusia jgn ego sgt tau..tiru cara semut walaupun kecil..

    BalasPadam
  9. Siap sembur ridsect lagi...haha..tgk,manusia jgn ego sgt tau..tiru cara semut walaupun kecil..

    BalasPadam
  10. Ok acik terima kasih. selalu kalau semut tu dtg serang baru la picit dia kasi mati.

    BalasPadam
  11. Erk.. baru tau..tq sharing :)

    BalasPadam
  12. yekeee !? baru tahu. thanks you for share :)

    BalasPadam
  13. Betul2...semut ni memang contoh terbaik buat manusia..rajin, berkerjasama..hebat sungguh makhluk ciptaan Allah ini..Kecil tapi berhati besar.

    BalasPadam
  14. Baru tau...
    dulu kecik2 selalulah kacau laluan semut..
    Nice sharing Acik... =D

    BalasPadam
  15. assalamualaikum . bkn saja semut , apa saja binatang yg x ganggu kita jangan bunuh . Ambil dan buang saja . mereka pun nak hidup juga ...

    BalasPadam
  16. info terbaik bro...kelakar pulak ayat2 UAI tu...haha

    BalasPadam
  17. betul tu ni nampak je semut lalu depan mata terus bunuh. mungkin sy boleh share jugk entri ini n link kan outbound ke sini ?

    BalasPadam
  18. dulu masa kecik MESTI bunuh semut.. skrg sy selalu perhatikan semut.. mmg kagum sgt dgn semut.. tak padan kecik tp berpuluh2 kali ganda lebih rajin dari kita.. kalau sy rasa nak bunuh pun mesti fikir byk kali.. cuba kalau kita ada kat tempat semut, ada raksasa (manusia) bunuh sedara kita, mesti rasa sedih..

    BalasPadam
  19. acik~ fyna baru tahu pasal nih. terima kasih untuk entri nih.

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails