Ticker

6/recent/ticker-posts

Kadang-Kadang Kita Tak Sedar, Yang Menjadikan Anak Itu Rosak Adalah Ibu Bapa Itu Sendiri



Assalamualaikum Hari Nie acik buat entry pendek saje, sebab hari nie tak mood.  Kadang kala kebanyakkan ibu bapa menyalahkan pihak pihak lain bila keruntuhan moral anaknya. Tapi seharusnya kita merawat pekara itu dan muhasabah diri dan cari mana silapnya bukan menunding jari pada orang lain :)

Kadang-kadang kita tak sedar, yang menjadikan anak tu rosak adalah kita sendiri, akhirnya kita balik bertanya mana salah aku?

Rasulullah s.a.w. yang bersabda; "Setiap anak yang lahir adalah dalam fitrah. Dua ibu-bapanyalah yang menjadikannya yahudi atau nasrani atau majusi" - (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)


Catat Ulasan

25 Ulasan

noraqilahjohari berkata…
gajah depan mata x nampak,kuman seberang laut nampak pulak kan :)
Ayue Rejaluddin berkata…
Manusia, penuh kekhilafan Acik....
parents dan cara hidup parents sebenarnya yang paling berpengaruh dalam development kendiri seseorang anak itu, sebab itu orang tua2 selalu cakap...kalau nak tengok mcm mana parents dia tengoklah kelakuan anak2 dia... hu hu hu... sejauh mana kebenaran...wallahualam...
Unknown berkata…
Sokong 100% memang salah ibu bapa.. ibu bapa no 1...cerita gangster tu pn boleh menjadi ikutan budak2 tak bermoral ni..
Dkna Abza berkata…
tak tau nak salahkan sape.. kalau cukup ilmu agama mesti perkara -ve tak berlaku kan..
BinMuhammad berkata…
Salam Acik,
Anak umpama sehelai kertas putih, suci dan bersih. Ibu bapalah yg mencorakkan dan mewarnakannya... Andai tersilap, kertas di keronyok dan dibuang kedalam tong sampah!

p/s: Mood itu hanya mainan emosi yang dapat dirawat dgn ketenangan hati...bacalah Al-Quran.
Akupenghibur.com berkata…
itulah kita manusia ..ermm
Akupenghibur.com berkata…
memang pon ..tapi sampai bila.. kita kena muhasabah diri :)
Akupenghibur.com berkata…
ibu bapalah yang ank mencorakkan anak2 mereka..jika baik asasnya maka insyaALLAH
Akupenghibur.com berkata…
media pon memainkan peranan ..
Akupenghibur.com berkata…
didikan agama itu sangat penting.. sebab itu ibu bapa sendri kena berikan contoh yang baik
Akupenghibur.com berkata…
wslmm.. ermm betul tu ..BM terima kasih atas nasihatnye
Unknown berkata…
betul juga tu acik...kadang2 memang begitu...bukan semua nya salah anak2 kadang tu...mungkin kurangnya didikan agama itulah puncanya....tp rasanya kalau kita dah dewasa kita boleh fikirkan acik...kita sendiri patut cari inisiatif nak mencari apa itu Islam kan...
Bunda_nora berkata…
selagi bernama manusia, tidak sunyi dari membuat salah dan dosa...no one is perfect ..
Unknown berkata…
Pernah tak dengan citer ketam dengan anaknya...

Si ketam mengajar anak berjalan lurus...puas diajar anak-anak itu...tapi tak juga berjaya lurus...hinggakan si ibu berkata..."wahai anak-anakku...bertahun-tahun ibu mengajar kalian berjalan lurus...mengapa kalian tetap juga dia pandai...penat lah ibu...hihi...

Maka anak seorang menjawab...ibu...bukan niat nak derhaka..tapi kalau ibu sendiri berjalan senget...mana lah anak-anak ibu nie dapat menerima apa yang ibu ajar...hihihi...

InsyaAllah...kalau ibu berjalan lurus...kami anak-anak ibu pasti berjalan lurus juga...

berbalik kepada isu kehidupan kita...memang ibu bapa tonggak satu jalan untuk anak-anak mereka...tanpa didikan dan ajaran yang betul kebarangkalian anak itu menjadi anak seperti gambar yang adik acik postkan kat atas tu..hihi..

citer ketam tu cik akak tambah sikit..supaya gaya olahan jalan citernya menjadi lebih perfect..hahaha...singgah rabu dear :)
Nory Zoulkefle berkata…
besar amanah parent dalam membesar dan mendidik anak2, akak sendiri pon takut, cmne lah nak didik anak2 akak nnt...hehehe...bayi yg baru lahir ibarat kain putih, yang mencorakkan nyer adalah ibu bapa..dari situ dah nmpak betapa besarnya peranan ibu bapa dalam mendidik anak2..
heeee
Gombug berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Akupenghibur.com berkata…
memang betul ..sampai bila kita nak susahkan ibu bapa kita
Akupenghibur.com berkata…
alhamdulilah penjelasan yang terperinci dan contoh yang bagus
bicara mak dara berkata…
sesungguhnya tanggungjawap ibu bapa memang sangat sangat beratttt
Nur Nainis berkata…
Tanggungjawab nak didik anak untuk betul2 menjadi seorang insan ni sangat2 berat..Lagi2 anak2 zaman sekarang, serba canggih dengan ledakan-ledakan teknologi.
Nur Nainis berkata…
Nak inform sesuatu..hari itu ada baca pasal komen2 macam ni. Disarankan, Acik buang komen2 yg ada direct link macam ni sebab nanti kalau banyak sangat dekat blog Acik, google detect blog spam and bakal di delete oleh pihak google.
Unknown berkata…
kadang2 pasal didikan...kadang2 faktor genetic...tu sebab kita dilarang makan makanan yg haram sebab akan menjadi darah dan daging...darah tu akan turun kepada generasi2 seterusnya...