Pengikut

Isnin, 6 Mei 2013

Dalam Hidup Ini Kita Bersedia Untuk Ditinggalkan



Assalamualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernyawa dan di berikan peluang untuk bernafas muka bumi Allah ini. Dalam dunia akan ada yang pelbagai kejutan yang kita tak pernah sangka, apa dan bagaimana kejutan yang akan di terima. Adakah kamu sedia ? adakah kamu sukakan kejutan ?

Kalau kejutan yang berupa hadiah dan pekara best best mesti seronok tapi kalau kejutan yang dasyat memang menyakitkan. Tapi apa yang harus kita ambil kira, adalah semua aspek yang perlu di pertimbangkan dan harus di terima.Walaupon bagaimana mesti kita mahukan sesuatu yang menarik dan seronok saje dalam hidup tanpa mahu menerima pahitnya sebuah kehidupan melalui ujian dari Allah.

Ujian itu mungkin akan buat kita rasa pahit dan sakit tapi ujian itu yang buatkan kita lebih kenal diri kita, dan kenal siapa pencipta kita. Kita kena terima ada jua yang berlaku dalam hidup ini dan sentiasa berfikiran positive. 

Lagi lagi bila orang yang kita ,orang yang sangat kita cintai itu tinggalkan kita, mungkin saat itu hanya tuhan saje yang tahu perasaan kita dan perasaan sedih menimpa diri kita  tapi kita kena optimis dalam setiap apa yang berlaku. Saat orang yang kita sayang tinggalkan kita , kita kena ikhlaskan dan redha. Setiap yang hidup pasti ada matinya.

Dikala kita gembira, kita di timpa dengan pelbagai masalah, duit kena curi, barangan hilang, terlibat dalam kemalangan, motor rosak dan sebagainya. Memang akan buat kita hilang arah dan down . Tapi sentiasalah ingat Allah yang yakin segala ujian adalah sebagai karafah dosa kita yang lalu. Kita sebenarnya beruntung kerana Allah masih lagi beri peluang untuk kita berbaiki diri kita.

Sedangkan umat dahulu yang buat kesilapan di berikan balasan saat itu juga. Kita ? Allah terlalu banyak bagi peluang. Nabi Muhammad SAW telah memohon kepada Allah agar memberi peluang kepada umatnya agar dapat bertaubat kepada Allah atas taubat yang kita lakukan. Beruntung sangat kita, subhanaAllah .Jom muhasabah diri.

Maka dengan itu ,dalam hidup ini kita harus bersedia untuk di tinggalkan oleh orang lain terutama orang yang kita sayang.Kita kena kuat semangat dan yakin dengan Allah.. oklah sampai di sini saje dulu acik berceloteh ..lain kali kita bersua lagi ..bye bye ..adios :)


Share This!


21 ulasan:

  1. betul tu acik..bersiap sedia sentiasa..setelah pengalaman terdahulu,kathy lebih berwaspada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermmm alhamdulilah kalau cm tu :)

      Padam
  2. Apapun, kita kena selalu bersedia menghadapi 1001 macam kemungkinan. Langit tak selalunya cerah dan panas tak selalunya bersinar hingga ke petang...cewahhh.

    Apapun, betahanlah kita dgn semampunya krn kita diuji utk meningkatkan martabat kita sebagai manusia aka hamba.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu,, kita kena sentiasa sedar diri... :)

      Padam
  3. Bertemu dan berpisah adat manusia biasa

    hilang dimata mari di hati tidak lupa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu ..tak akan pernah terluput di hati :)

      Padam
  4. Tak pernah lagi merasa ditinggalkan oleh yg tersayang.. namun saya sntiasa bersedia.. ayah pun dah tua.. syukur dia masih sihat.. Semoga kita semua diberi kekuatan menghadapi kehilangan...

    *Sampai sekarang tak nak pelihara kucing..takut mati macam dulu.. sedih woooo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hargai setiap orang yang ada di depan mata kita :)

      Padam
  5. Tak pernah lagi merasa ditinggalkan oleh yg tersayang.. namun saya sntiasa bersedia.. ayah pun dah tua.. syukur dia masih sihat.. Semoga kita semua diberi kekuatan menghadapi kehilangan...

    *Sampai sekarang tak nak pelihara kucing..takut mati macam dulu.. sedih woooo..

    BalasPadam
  6. bila sesuatu berlaku , pertama redha , kedua yakin bhw ada hikmah dan pengajaran dan ketiga fikir balik apa yg kita dah buat hingga allah uji kita . janji Allah , perbuatan kat dunia ni dia bayar cash tak kira la baik ke buruk ...

    BalasPadam
  7. zaza pun byk pgalaman..sebab xada duit nak bg pjm trus mintak putus..huhuhu..xpelah..tuhan dah ganti yg lebih baik..hehe

    BalasPadam
  8. kena sentiasa buat persediaan utk menghadapi segala macam kemungkinan yang mendatang..insyaALLAH :)

    BalasPadam
  9. persiapan rapi dalam kehidupan..
    kita pun tak tahu apa yang akan jadi pada masa akan datang.

    BalasPadam
  10. di dunia ini tiada apa yang kekal, termasuk la orang yang kita sayang takkan selamanya mereka dengan kita. Jadi kita kena sentiasa beringat dan bersedia :)

    BalasPadam
  11. semoga kita kuat menghadapi ujian....mmg adat la ada perpisahan...

    BalasPadam
  12. Sayang isteri tinggal tinggalkan

    BalasPadam
  13. Salam Acik,
    Baru kini dapat berkunjung kesini. Ada kala kita senang, ada kala kita sibuk, ada kala buat2 senang dan sibuk. Semoga apa jua yg dilakukan mendapat keredhaan dariNya...
    Bersyukur, dapat lagi menikmani celoteh bermakna dari Acik.

    BalasPadam
  14. ting tong...cik akak datang nie...tak nak sambut ke..hahaha....

    Setiap apa yang berlaku memang dah tertulis..percaya kepada qada dan qadar Allah...setiap yang hidup pasti akan mati...begitulah dengan kehidupan kita...Allah memang dah tentukan jalan hidup kita...Biar sejauh mana kasih sayang dan perancangan kita..pasti akhirnya Allah yang tentukan segalanya...Apa perlu anda menindak...jawabnya pasti tidak...

    Soal ditinggalkan memang menjadi lumrah kehidupan manusia...memang dah di tentukan sejak azali lagi...fikirkanlah..Allah menjadikan pertemuan...dan pasti Allah menjanjikan perpisahan..hidup lawannya mati....sayang lawannya benci...setiap apa yang diciptakan pasti ada pasangan..

    Walaupun kita ditinggalkan, kita patut bersyukur dengan apa yang berlaku.Setiap kesulitan pasti ada hikmah disebaliknya...Allah uji kita...sejauh mana kita mengingatinya...

    BalasPadam
  15. hehe...no komen..aku just boleh cakap, sayang kepada Allah dan Rasul-Nya adalah sayang sepanjang hidup dunia dan akhirat :)

    BalasPadam
  16. jangan terlalu mencintai.. ehem. terima dengan redha..

    BalasPadam
  17. sampai masa.... kita akan pergi jua.....

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails