Pengikut

Isnin, 20 Mei 2013

Remaja Jadikan MCD Tempat Buat Pekara Tak Senonoh




Assalamualaikum

Alhamdulilah dapat lagi bernafas di muka bumi Allah ini, bersyukur ke hadrat ilahi kerana acik masih lagi di beri peluang untuk baiki diri dan muhasabah diri. Sebenar hari ini acik nak kongsikan sedikit pengalaman acik kepada kamu semua. Semalam acik ada discussion dan rakan rakan minta buat di MCD kerana senang ada wifi. Dan acik pon pergilah , selepas discussion acik pon pergi masjid shah alam. Lepas tu teringat pula acik tertinggal charger acik. Terus patah balik ke MCD tersebut.

Memang ramai sangat orang di situ, fuhhh acik terus ke meja yang acik duduk sebelum ini, Alhamdulilah charger tu masih ada. Kebetulan mata ini betul betul tertumpu dengan sekumpulan budak budak di sudut meja di MCD. Mereka agak terselindung, acik memerhatikan gerak geri mereka. Apabila acik melihat ada ada sepasang "couple" di antara beberapa yang ada di situ. Si budak lelaki tu pegang bahu perempuan dan tarik kepada budak perempuan terus cium. Dan budak perempuan tu bukan menolak malah suka. 

Acik terus datang ke meja mereka yang buat buat bertanya saje. Kehadiran acik mengejutkan mereka.

Assalamualaikum  adik , abang datang nak buat survey nie, nak minta tolong boleh tak ?

Budak lelaki A : oooo ala bang lain kali jelah kteorang nak makan nie

Acik : kejap jer dik tak lama pon

Budak perempuan A : boleh jer bang , dyeorang memang pemalas.

Acik : sebelum tu ,adik ini berkaitan dengan agama tau sebab ada kerja kena buat assigment dan perlukan respondent.

Budak B : Alamak!!

Acik : Apa hukum pegang tangan antara lelaki dan perempuan ?

Budak A : ermmmm 
Budak B : boleh dan tengok keadaanlah
Budak C : ehh bukan ustaz kata haram ke ?
Budak Perempuan : ermmm ala bang kata rela tak pelah.

Acik : siapa tahu bagaimana panasnya api neraka tu ?

Budak A : ala senang jer macam kita tutup aircond  dan rasa panas
Budak B : ishh panas bang cm kita buka api dan kita letak tangan kita... panas bang
Budak C : ermm macam kita berjemur tengah panas kul 1 tengah hari
Budak Perempuan : panas bang tak tahu nak ckp macam mane


Acik : minta maaflah dik , sebenarnya tadi abang nampak apa korang buat. Pekara tu salah, abang perlu tegur dan lagipon kamu semua masih muda . Sayang kalau tersasar jauh.Kami tak takut ke api nekara yang panas ?? abang sendiri takut... Abang datang sini di arahkan untuk tangkap budak budak yang berkelakuan tak senonoh ini. Kejap lagi polis datang dan jabatan agama islam datang.

Budak A : ishhh abang janganlah kami suka suka saje,,saya saya
Budak  B : mati kalau mak bapak aku tahu.
Perempuan : ala abang .. please tolong jangan buat kteorang cm gini, kteorang janji tak akan buat semuanya nie

Acik : adik semua orang islam, sayang kalau islam itu tak di jaga, lelaki dan perempuan berpelukkan dan abang nampak tadi kamu cium dia  siap ada gambar bukti nie. Yang kamu lelaki pakai seluar pendek budak ke tak tutup aurat. Ahh tunggu sini sebelum  mereka datang

Budak Perempuan : Abang kami minta maaf , kteorang janji kteorang tak buat lagi, please bang, 

Acik : ok kali ini saya lepaskan kalau saya nampak kamu semua cm gini lagi, saya tak agak agak untuk tahan. Sebelum itu abang maaf kalau ada terkasar bahasa atau sandiwara.

Ahh inilah cara acik lakukan, secara spontan.. ermm kadang nak nasihat direct memang tak tahu caranya tapi entahlah beranikan diri untuk buat semua nie. Bukan acik nak salah orang lain sedangkan acik pon ada buat silap juga. TAPI NIAT acik tak nak mereka buat lagi pekara yang tak baik nie, mereka masih muda dan generasi pemimpin akan datang. Kalau rosak akhlaknya maka bagaimana untuk memimpin keluarganya ??

Hahaha tapi acik pon tak sangka dengan apa yang acik buat nie.. kalau fikir balik ishhh ... apa pon acik  nak tegur kesilapan mereka itu saje..


Share This!


48 ulasan:

  1. Allahu Rabbi...
    Nauzubillahi min zalik..
    Apapun..lihatlah mereka dengan kasih sayang sebagai saudara seislam..
    Terima kasih Acik..

    BalasPadam
  2. Saya sebanarnya kurang berani nak tegur terus menerus....tapi Acik memang bkeyakinan tinggi..bleh kongsiakn tips...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm acik pon just beranikn diri saje

      Padam
  3. bagusnya acik berani tegur.. akak pernah makan di KFC.. nampak sepasang couple remaja duduk kat sudut dalam KFC tu dengan netbook kat depan mereka(maybe tengah melayari internet kot sebab dalam tu ada wi-fi).. memang akak nampak dia buat 'something'yang tak elok sambil gelak2.. agaknya mereka perasan akak nampak apa dia buat kot, cepat2 mereka bangun dan keluar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm tulah kak.. orng sekarang nie kak terutama melayu dh x malu

      Padam
  4. Bagus tindakan Acik tu...... =D
    Moga jadi pengajaran buat bebudak ni.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm acik spontan saje. pon x sangke

      Padam
  5. good job bro... terus usaha murni ko.

    BalasPadam
  6. sekurang- kurangnya acik tak bersubahat dengan mrk bila wat cam tuh . alhmadulillah . Pasti ramai mata yg memerhati pd masa tuh . Semoga jadi pengajaran pd semua .

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah. ..mereka muda.. syg klau nasiht..takut kelaut perginya

      Padam
  7. Wahhhh teruja saya baca...sungguh berani Acikk ni rupanya.. ramai org skrg pandai ckp blkg je tapi xpandai tegur...org macam Acikk lah yg kita perlukan.. Teringat zaman belajar dulu, ada sorg lelaki tegur sy supaya melabuhkan tudung.. waaa ingt smpai skrg..smlm dia baru balik umrah dgn isteri dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm itulah kak.. acik buat apa yg termampu

      Padam
  8. syabas acik! thumbs up...memang inilah yang sepatutnya kita saudara sesama islam patut lakukan bukan butakan mata ajer... kadang2 orang ni ikut sedap tekak diaorang jer...x fikir sama ada kat public or not... syabas sekali lagi dari akak ek...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan pujian di minta tapi tanggungjawab

      Padam
  9. Berani kerana Agama tak salah dik...
    kerana Allah sentiasa berada bersama kita....Cik akak sokong cara adik acik tu....memang orang lain tak pernah lagi lakukan...kalau pun hanya memandang....pernahkan adik acik terfikir...kenapa adik acik boleh tergerak hati untuk menemui mereka....Semua itu kerana perancangan Allah S.W.T dik...Hanya Allah yang maha mengetahuinya....:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. allahuakbar... ermm semoga di ber kekuatan

      Padam
  10. assalamualaikum...

    wah hebatnya acik, straight to the point.

    sy bangga acik buat camtu.

    eh, bg tips skit :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaikumusalam.. acik pon x thu kenapa kali nie berani sgt..spontan

      Padam
  11. Tak semua orang boleh berlakon macam tu, lidah ku kaku

    BalasPadam
  12. wah2 :) bagus la acik,, saya pon tak berani nak tegur,, bdak2 sekarang gnas2,yang saya mmpu cegah kmungkaran guna hati,, selemah-lemah iman :( amar makruf nahi mungkar!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekurangnye tegur di hati pon cukup.. srkurangnye ambil peduli

      Padam
  13. tahniah Acik.. Alangkah bagus kalau ramai lagi yg berani menegur seperti Acik ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga lebih ramai yg berani... niat kerana Allah bukan menunjuk2

      Padam
  14. tahniah acik..mmg tu sewajarnya acik lakukan..May Allah bless u.. :)

    BalasPadam
  15. tahniah acik ..satu dakwah telah terlaksana..masih banyak lagi yg harus menerima dakwah .. Allahurabbi .. sama2 kita perbaiki diri

    BalasPadam
  16. Bagusnya acik..bukan sng nak cari org yg nk tegur bila nmpk perkara camni. Biasala org skang kn xsuka jaga tepi kain org wlaupun benda yg dia nmpk tu dh jelas terang dpn biji mata. Apepun tahniah acik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. x pe.. dan jika ada kesempatan bolehlah cuba

      Padam
  17. Alhamdulillah.. susah dapat orang yang berani tegur kesalahan orang ni.. Bintang pun, kalau nak tegur kena fikir sejuta kali.. :D

    BalasPadam
  18. tahniah acik!!! proud of you!!! :D

    BalasPadam
  19. bangga dengan acik..orang kita jarang ambik pot pasal orang lain sekarang ni..konon tak nak masuk campur hal orang..tapi ada masanya kita kena bertindak tegas dengan orang sebegini..sokong acik..

    BalasPadam
  20. wah!!..header baru nampakk..
    bagusla berani tegur orang, aku ingatkan cina tadi, melayu rupanya...aku yang nampak maksiat pun tak berani nk tegur..

    BalasPadam
  21. http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/05/review-belog-pemenang-2st-prize-simple.html


    wajib baca...hahahaha

    BalasPadam
  22. bagusnya acik... akak kalau nampak budak2 mcm tu tak berani nak tegur, tapi akak akan pandang je sampai mereka sendiri angkat kaki dan beredar... hm...

    BalasPadam
  23. bagus tu bro....mmg patut kena marah budak2 ni...haishhhh boleh pulak diorg main2 je bila citer pasal neraka tu.....

    BalasPadam
  24. tabik sama achik..hehe
    bru kena btg hidung btw cantik header :)

    BalasPadam
  25. Waahh.. terbaaek acik.. hehe.. jadi hero saya macam ni. In Sya Allah satu hari nanti saya nak buat macam ni jugak. :)

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails