Pengikut

Jumaat, 28 Jun 2013

Adakah aku mampu bertahan jika Engkau tiada dalam Segenap hidupku ?


hidup atau mati

Assalamualaikum

Dalam hidup ini, aku telah jelajahi beribu langkah, setiap senyum, gurau hiba meniti sepanjangan perjalanan ini .

 Begitu aku, yang mencari di mana penghujung jalannya, walaupon aku tahu terdapat pangkal hidup tapi tak pernah terjangkau bagaimana pengakhiran.

Aku berjalan dan terus berjalan untuk melihat dunia fartamugana,
melihat dunia dengan pesona, kadang ku rasa hatiku hilang tanpa arah,
Sepanjang perjalanan itu ku melihat ragam manusia yang bagaikan pelangi menerangi dunia
 ada ketikanya ia semanis gula ,
ada ketikanya ia pahit bagiakan peria
ada ketikanya ia bagaikan patung tak bernyawa
ada ketika dia bagaikan boneka seribu muka

Aku bukan manusia yang inginkan kesempurnaan hidup tapi hanya sebuah kiasan di balik cahayaMu
Aku juga pernah jatuh jauh di lubuk danau yang kotor
aku pernah rasa bagaimana jika hati di hiris dengan belahan pedang
Aku pernah rasa bagaimana sakitkan panah kata kata yang penuh bisa
duhai hati kenapa aku mampu hadapi semua ini ? walhal badan aku katakan aku tak mampu tapi kau tetap mengatakan bahawa aku kuat mengatasinya

Aku terus bangkit dari mainan igauan untuk terus berjalan ke hadapan
dengan papahan kata kata buatkan aku bangkit, 
Ketika aku di lemah hina tiada siapa mata yang ingin memandang,
Ketika aku memakai mahkota hidup semuanya ingin mendekati,
itulah realiti yang perlu aku terima,

Hidup ini masih jauh perjalananan yang penuh aku perlu aku tempuhi,
masih ada hari esok dan seterusnya untukku ?
Ataupon nadiku terhenti di sini ?

Duhai hati yang mencintai kerana Allah , tadahkan tanganmu raihlah syukur kerana kau masih di sini 

Ku bertahan selama ini atas doa kau yang selalu ada untukku dalam doamu,
aku bertahan di sini kerana kata kata semangat yang taip di blog ini,
aku bertahan di sini kerana kasih sayangMu yang tak pernah berbelah bagi
AKu ada disini keranaMu ya Allah 
 
Adakah aku mampu bertahan jika Engkau tiada dalam Segenap hidupku ?

Share This!


15 ulasan:

  1. Ku juga manusia biasa...ku juga pernah rasa terluka dan dilukai....dan ku juga pernah rasa dikhianati....
    Tapi aku masih mampu bertahan...sebab aku tahu...Apa yang berlaku di alam fana ini....adalah satu nikmat yang memang tersisip satu hikmah....Dan aku percaya duhai hatiku....Aku bukan seorang...malah berteman...bukan pada manusia sahaja...Tapi Allah yang ku agungkan hingga akhir hayatku...Dengan lafaz bismillah aku mengatur langkah....ucapan Subhanallah bila aku berjaya...dan alhamdulillah bila aku masih mengingatNYA....Kerana kasihku....sayangku...dan cintaku...memang tertulis dan ternoktah bersama DIA......Alhamdulillah....Redha aku pada dugaan dan cabaran MU YA Allah....amin

    BalasPadam
  2. Berserah hanya pada Mu Ya Allah..

    BalasPadam
  3. semoga acik teruskan berdakwah melalui penulisan dan perkongsian di dalam blog ini.. :D

    BalasPadam
  4. bahasa yang cantik,susun kata yang indah...bagi 4 bintang..

    BalasPadam
  5. hidup kita masih pnjang..jom truskan dan yakin pada Allah =) syum sokmo

    BalasPadam
  6. Macam mana hidup perlu di teruskan?

    BalasPadam
  7. hebat la bahasa acik .. kalau wani mmng dh failed awal nk buat ayat mcm nie, hehe

    BalasPadam
  8. Samalah kita Acikk.. mcm2 gudaan cubaan dan halangan yang dikecapi sepanjang hidup ni.. semuanya manis bila dikenang balik.. padahal waktu tu sengsara sangat..semuanya buat kita kuat.. buat kita makin cintakan Allah dan tidak melupakanNya dalam hidup kita.

    BalasPadam
  9. siapalah kita tnpaNya tapi kita sllu lupakn Dia :')

    BalasPadam
  10. kene kuat dan jangan putus asa..
    jatuh tatkala berlari memang selalu terjadi dan mungkin memberi sakit yang lama,
    jatuh tatkala berjalan itu tak pasti tapi bila leka pasti terjadi,
    namun andai kata merangkak pun masih lagi terluka bermakna ada perkara yang kita lupa.
    perbaiki apa yang kurang dan kita pasti dapat menapak dengan tenang :)

    #maaf tersirat kot..

    BalasPadam
  11. fizi ambil kata2 akhir entry bro,,"Adakah aku mampu bertahan jika Engkau tiada dalam Segenap hidupku ?" so bagi fizi banyak maksud yang boleh dihuraikan...mean sangat mendalam maksudnya...

    #ayat mgkn tergantung....

    BalasPadam
  12. insyaAllah...segalanya sudah diatur......
    Dia perancang yg terbaik buat kita.....

    BalasPadam
  13. bersedia atau tidak, kita kena bolos jugak dinding itu....hehehe

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails