Pengikut

Isnin, 10 Jun 2013

Ya Allah.. Dengan NamaMu.. Sembuhkanlah Semua Hati Yang Terluka


bila hati berbicara

Assalamualaikum

Ishhh niat hati nak update blog awal tapi dugaan pula melanda, tadi nak print pesentation, lepas tu letaklah laptop di sebelahnya,entah air dari mana datang entah tertumpah kat atas laptop dan keyboard dia tak berfungsi dengan baik , naseb ada flexible keyboard boleh juga guna.

Ada seseorang tanye acik,kenapa tanpa sebab dia jadi sedih jer ?

ada kemungkinan dia mengenangan sesuatu , buatkan dia sedih dan ada kemungkinan juga kerana rohani kita rasa sunyi dan sepi,  dia perlukan makanan dalaman/rohani. Jadi zikirlah 

Entahlah kenapa yer ? Hari ini kebanyakan mereka update status sedih, kecewa, derita? 

Ada apa dengan mereka ? kenapa- kenapa ? sabar yer kawan kawan jika ada masalah dan mendapat musibah , bila macam macam dugaan datang menghampiri itu ertinya Allah menyayangi , bukan membenci . Allah hanya menguji keimanan kita 

 Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia2, Allah s.w.t tahu betapa keras engkau sudah berusaha. Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih, Allah s.w.t sudah menghitung air matamu.

"Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." - [At Taghaabun:11]

Dalam hidup ini tiada yang kebetulan melainkan semuanya telah dirancang.. dan sebaik-baik perancangan adalah Allah. Sejauh mana pun hari-hari yg kita lalui ,sederas mana pun godaan yg kita hadapi..sekuat apa pun cabaran yg harus kita jalani,sebesar apa pun kegagalan yg kita rasai ..

Jangan pernah berhenti berharap dari pertolongan Ilahi Kerana Harapan adalah masa hadapan dan kerana harapan  adalah sumber kekuatan. Jadi jangan penat untuk berdoa kepadaNya, doa adalah pintu kebaikan.

Ya Allah permudahkan urusan mereka yang hati mereka sedang kecewa,derita,  sakit hati dan sebagainya, berikan hidayahmu dan limpahkan kasih sayangmu melalui hikmah setiap dugaan yang Dirimu berikan. Tenangkan hati mereka dan buatlah mereka tersenyum  kembali. 

Share This!


36 ulasan:

  1. Amin.. moga mereka redha dengan apa yg telah tertulis itu...

    BalasPadam
  2. Jangan bersedih...jangan gundah-gulana, jika kita menerima dgn redha dan segalanya adalah qada dan qadar Ilahi, pasti kita melihat hikmah disebaliknya...
    Senyumlah...senyuman mu itu manis sekali :)

    BalasPadam
  3. Aminnn. In shaa Allah. Usah berduka cita, kerana Allah sumber kekuatan, sentiasa ada untuk kita. :")

    BalasPadam
  4. Setiap kejadina pasti ada makna tersirat. Apapun, bersabar dan bykkan doa. Semoga kita semua trus kuat.

    BalasPadam
  5. Allah sentiasa ada untuk kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. dia x pernah jauh dari kita

      Padam
  6. terima segalanya dengan hati yang terbuka..

    BalasPadam
  7. Amin Ya Rabb...tq for da entri acik. Allah tidak akan menduga sesorang itu jika dia tak mampu menanggungnya~

    BalasPadam
    Balasan
    1. tepat sekali.. semuanya ikut kemapuan kita

      Padam
  8. Assalam,

    betul tu krole, sekiranya kita merasai diri kitalah yang paling malang, itu salah, suatu waktu kita pasti bertemu mereka yg lebih malang dari kita...waktu itu barulah kita sedikit tersedar dan bersujud syukur kpd Ilahi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.. betul tu bunda.. x de istilah "malang"

      Padam
  9. ye...kadang kala kita selalu di ganggu perasaan sebegitu secara tiba2..apa kita boleh buat bersabar ...terima segalanya dengan tabah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. menangis tanpa sebab?? ermm hanya thu apa yg di rasa

      Padam
  10. pertolonganNya sntiasa ada utk kita ^^

    BalasPadam
  11. kadang2 zaza pun mcm tu..

    BalasPadam
  12. Allah kurniakan kita dgn pelbagai perasaan .. Alhamdulillah dgn kurniaanNya .. kdg2 prasaan kita nie tak menentu .. Biasa la manusia.. Allah selalu ada utk kita :)

    BalasPadam
  13. Berapa kali cik akak mai sini...kali nie baru komen..hahaha..
    tadi mood bersimpang siur sikit :)

    betol tu...setiap apa yang belaku tu ujian...

    BalasPadam
  14. Amin..ape pun yakin pada Allah :) prncangan dia lbh baik..

    BalasPadam
  15. kalau sedih tu biasa la manusia kan....tapi cepat2 la recover balik....tgk apa yg kita dah dapat bukan apa yg kita tak dapat...

    BalasPadam
  16. lumrah manusia akan ada perasaan sedih tiba2.. cuma jangan terlalu terbawa2 emosi tu, kena seimbangkan sebaiknya.. :)

    BalasPadam
  17. Tiada duka yg abadi..pasti ada sinar menanti..

    BalasPadam
  18. Tiada duka yg abadi..pasti ada sinar menanti..

    BalasPadam
  19. jgn bersedih acik,,msm muka nnti,,suka baca entri acikk,,,pnuh dgn informasi

    BalasPadam
  20. Betul statement atas tu. Sabar tu kan indah. =)

    BalasPadam
  21. bila kita dilanda kesedihan... kita ambil ruang...muhasabah diri......kena byk bersabar dgn ujian dan dugaan...... pasti ada hikmat dgn apa yg telah berlaku.....

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails