Di Antara Dosa Seorang Isteri Kepada Suami Yang Menyebabkan Isteri Masuk Neraka | Best Lifestyle Blog Malaysia

Pengikut

Khamis, 4 Julai 2013

Di Antara Dosa Seorang Isteri Kepada Suami Yang Menyebabkan Isteri Masuk Neraka

dosa seorang isteri
gambar hiasan
Assalamualikum


Rentetan cerita  yang acik kongsikan tentang ibu yang mengharapkan anaknya pulang ini, ada pemintaan dari pembaca acik tentang dosa seorang isteri terhadap suami.

Sesungguhnya wanita itu begitu mudah masuk syurga yaitu dengan taat pada ALLAH dan Rasul-NYA, serta taat pada suaminya dalam kebaikan.

Begitupun sebaliknya, wanita pun begitu mudah masuk neraka sehingga penghuni terbanyak di neraka adalah kaum wanita, dan salah satu dosa yang banyak menjerumuskan kaum wanita ke dalam neraka..

Salah satunya karena banyak berbuat dosa pada suaminya, karena bagi seorang istri maka Ridha ALLAH salah satunya ada pada suaminya..

Dan murka ALLAH pun salah satunya ada pada suami, dan di antara dosanya pada suaminya :

1.ia tidak taat pada suaminya dalam kebaikan, sehingga ALLAH pun tidak Ridha padanya..

2. sering menyakitinya baik dengan sikap, perbuatan atau dengan ucapan..

3. kurang bersyukur atau kurang berterima kasih, dan banyak menuntut apa yang tidak sanggup diberikan oleh suaminya..

4. Tidak amanah dalam menjaga dan mengelola harta suaminya..

5. Tidak menjaga kehormatan dan aurat dirinya..

6. Tidak mau melaksanakan kewajibannya terhadap suaminya..

7. Pergi keluar rumah tanpa izin suaminya..

8. Membuka rahsia suami isteri yang harusnya ditutupinya..

9. Menolak berhubungan suami isteri Padahal tidak ada larangan syariat di dalamnya..

10. Mengatakan tiada sedikitpun kebaikan pada suaminya, padahal banyak kebaikan yang dilakukan oleh suaminya, sehingga hapuslah pahalanya..

11. Menghasut suami agar tidak menjaga, tidak menghormati ibu bapa dan mengabaikan ibu bapa

12.Tidak menjalankan amanah yang di beri suami menjaga ibu bapa , menjaga makan minum 

oklah acik senarai ini dulu, rasanya kamu boleh fikir selebihnya, jadi kepada isteri pastikan kamu tak seperti itu ,laksanakan tanggungjawab dan begitu juga untuk kaum adam, lakukan tanggungjawab dengan baik sebagai suami.


Share This!


31 ulasan:

Adilah Asari berkata...

senang je wanita untuk masuk syurga..taatlah kepada Allah serta suaminya :)

Lieza Nordin berkata...

insyaAllah..lakukan tggjwb sbaik mungkin insyaAllah redha Allah milik kita ^^

Sofinah Lamudin berkata...

In Shaa Allah sama-sama baiki diri.

Awanama berkata...

para wanita di luar sanja..sila ambil perhatian ye?

Mawardi yunus berkata...

masih mncri tulang rusuk kiriku :) moga mendapat yg solehah amin :)

Unknown berkata...

jauhkan mama dari sifat sebegini..
syurga isteri adalah dari redha suami..

Unknown berkata...

wanita senang masuk neraka senang jugak masuk syurga. InsyaAllah sedang memperbaiki diri ^^,

BinMuhammad berkata...

Betul tu...ingatlah wahai wanita, anda mudah untuk ke syurga tapi anda juga mudah ke neraka.
Peringatan juga untuk lelaki ye...

Teena Tna berkata...

Insya Allah....

Tetamu Istimewa berkata...

Harap-harap kedua-duanya saling tegur-menegur dan bertolak ansur. Maka, kedua-duanya insya-Allah akan menuju ke syurga.

Unknown berkata...

sangat bermanfaat entri ni bro.. semoga akan menjadi iktibar buat isteri2 di luar sana..

Unknown berkata...

nice entry...semoga jadi panduan buat semua achik......

Unknown berkata...

Bagus-bagus... Kalau kita lihat yang no satu jer dah cukup untuk merangkumi semua point-point yang kat bawah tu kan...

Mizz Aiza berkata...

banyaknya dosa yang membuatkan isteri masuk nerakakan...

Fais-SKA berkata...

btol 2..ramai wanita skrg ni suka lawan suami, sbb 2 ianya jd salah 1 dosa besar..taatilah suami seadanya..in.shaa.Allah, redha Allah terletak pada redha suaminya..

adarain berkata...

senang je sebnarnya, isteri cuma perlu taat dan dengar kata suami..

naomei berkata...

InsyaAllah

||aLeaSaRa|| berkata...

ye betul kata yaya ^^

Akupenghibur.com berkata...

Betul tu :-)

Unknown berkata...

harap tak tergolong atau tak buat seperti diatas selepas kahwin nanti..taat kepada suami tu yang penting...

||aLeaSaRa|| berkata...

salam jumaat acik.sejak kawin ni barulah kak lea faham betapa mudahnya perempuan nak masuk syurga atau neraka.teringat pesanan ustazah.hargai dan hormatilah suami seperti dia akan 'pergi' esok hari..sudah tentu sebagai isteri,akan manfaatkan masa yang suntuk itu sepenuhnya dan cuba menjadi isteri yang solehah ^^

Akupenghibur.com berkata...

Yup... Masing-masing kena laksana tanggungjawab

Akupenghibur.com berkata...

InsyaAllah

Akupenghibur.com berkata...

Yup.. Kena ambil perhatian :-)

Akupenghibur.com berkata...

Amin mudah mudahan :-)

Akupenghibur.com berkata...

Amin mama... Semoga mama jadi suami yg baik

Unknown berkata...

peringatan yg baik...semoga semua isteri2 di luar sana mendapat keredhaan...

Nina Mads berkata...

semoga bakal menjadi isteri yg baik.. nice sharing achik :)

Unknown berkata...

Jauhilah saya dari melakukan perkara-perkara diatas..

kak gojes berkata...

huhuhu..tak nak komen ..nak emel boleh?

Aida Ismail berkata...

Kalau difikir balik, berat sebenarnya tanggungjawab seorang isteri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails