Kasih Sayang Dari Seorang Ibu Tiada Tolak Banding Walaupon Hatinya Berkali Di Sakiti | Best Lifestyle Blog Malaysia

Pengikut

Rabu, 3 Julai 2013

Kasih Sayang Dari Seorang Ibu Tiada Tolak Banding Walaupon Hatinya Berkali Di Sakiti


doa seorang ibu
gambar hiasan


Assalamualaikum

Hari ini acik berkesempatan mengikut satu program  , di mana program tersebut menziarahi rumah orang tua . Ketiba kami di sambut dengan meriah , dan  di sambut dengan baik oleh penguni di situ. Masa sedang berehat beberapa kali acik lihat ada seorang mak cik nie asyik tengok saje acik, rasa tak senang hati , acik ada buat salah ke ?

Dan acik cuba beranikan diri untuk pergi ke makcik tu dan cuba bermesra, dan wajah mak cik terkejut dan terus memeluk acik. Acik jadi hilang kata-kata , mak cik tu terus menangis.

 Acik kata : mak cik , kenapa nie mak cik nangis ? tak cantik lah menangis macam gini .

 Mak cik : maafkan umi , umi janji umi akan dengar kata kau, umi janji umi tak makan sepah sepah lagi, umi janji man umi janji.

Acik : mak cik , janganlah macam gini, kenapa nie ? siapa man tu makcik ?

Mak cik : subhanaAllah, maafkan umi nak, umi ingatkan anak umi tadi, bila lihat muka kamu nie, teringat mak cik pada dia.

Acik : tak pe mak cik, dh kesat air mata tu, hari ini acik teman mak cik makan nak ? nanti boleh acik suapkan

Mak cik : terima kasih nak .

Acik : mak cik minta maaf tanya siapa man tu ?

Mak cik : emm dia anak umi nak, umi sayang dia, umi rindu dia nak.

Acik : emm abis sekarang dia kat mana ? 

Mak cik : umi tak tahu, tapi man dulu penah janji dia nak jaga umi , umi dah lama tunggu dia.

Acik : sabar ye mak cik, emm mesti man tu anak yang baikkan, sebab makcik sayang sangat kat dia.

Mak cik : Man tu budak baik, dari kecil lagi dia dengar kata umi, dia selalu buat umi bahagia, sejak kematian suami umi, umi jadi sepi, man lah jadi peneman ,umi ada dia sorang je , sekarang nie dia dah jadi peguam. 

Acik : emm wahh beruntung mak cik dapat anak sebaik man, tapi sekarang dia di mana ?

Mak cik : (sambil menangis) umi rindu sangat dia, umi ingat janji dia nak jaga umi sampai umi mati, dia kata umi susah hidup dia, umi susahkan kerja dia, dia kena jaga umi yang uzur nie, dia malu bila orang tanya siapa orang tua nie , masa dia kawin dengan lisa , lisa janji nak jaga umi, tapi lisa pukul umi , lisa selalu buat umi  macam sampah, kadang tak bagi makanan, dan paksa umi buat kerja rumah

Dia selalu kata pada azman yang mak cik suka pukul dia, suka buat cerita yang dia tak jaga umi dengan baik dan bagitahu orang sekeliling.. Umi sedih sangat bila azman lebih percaya lisa, azman pukul umi. Azman kurung  umi.

Acik : em umi dah lah tu jangan ingat lagi pekara silam, mari makan dulu.

Mak cik :emm baiklah, tapi sebelum umi mati, umi teringin sangat nak jumpa dia nak, nak peluk dia, umi nak minta maaf dengan dia, umi janji umi tak akan susahkan dia lagi. Umi cuma nak dia ada dekat dengan umi.umi tak penah salah man.

Saat itu air mata ini turun bagaikan hujan lebat, kasih sayang dari seorang ibu tiada tolak banding walaupon hatinya berkali di sakiti anaknye sendiri tapi dia tetap memaafkan anaknya.Acik yang berada di situ , terkesan dengan cerita umi tersebut. 

Ya Allah jika azman terbaca kisah ini, tolonglah lawat uminya walaupon sekali, boleh PM acik di facebook untuk tahu di  mana lokasi rumah orang tua tersebut. Tolong jangan hampa lagi hati seorang ibu yang sentiasa menunggu kamu. 

Ingat kejayaan yang kamu perolehi itu adalah hasil dari doa ibu yang selalu mendoakanmu, hilang ibumu di dunia ini, jangan sampai hilang keberkatan dunia untuk kamu.




Share This!


45 ulasan:

Lieza Nordin berkata...

betul tu.. seburuk mana pun.. ttp ibu kitaa.. y susah payah nak besarkan kita.. redha Allah kan terletak pada redha ibu bapa kita.. cm ne nak peroleh redhaNya kalau buat ibu bapa kita begini..

Unknown berkata...

oh ibu..!

Fais-SKA berkata...

Hmm tersentuh bila bca..subhanallah, mak dia pula beria2 nk mntak maaf..agak2 dunia ni dh terbalik..xrsa berslah ke anak dia??? somga anak dia 2 terbuka hati dn menyesal 1 hri nnti..hrap2 xterlmbat la..

Tetamu Istimewa berkata...

Oh, saya berdoa agar anaknya dapat bertemu dengan ibu tercinta ini sebelum terlambat.

Adriannasyaz berkata...

Wuuu..sedih..sya sayang mak saya...

Unknown berkata...

Byknya kes mcm ni skrg...ank lebih percayakn isteri dari mak sendiri.

naomei berkata...

Itulah kasihnya seoprang ibu dik...sejauh mana kita pergi...sejauh itu dia tetap mengingati....ingat anaknya sihat ke tak, dah makan ke belum, & macam-macam yang dia fikirkan untuk kita.....kita anak nie...kekadang boleh lupa nak tanya kabar ibu kan.....semoga apa yang berlaku dalam kisah nie..tak akakn berlaku kepada kita...moga apa yang berlaku dan apa yang dipertontonkan menjadi pengajaran untuk kita lebih menyayaginya....kasih seorang ibu memang tak kan terlerai buat selamanya...:)

Unknown berkata...

Kesiannya...tapi mmg wujud anak2 yg sebegini...Minta kita dijauhkan dari jd sebegini punya anak..dan semoga anak2 kita kelak tidak melupakan & meninggalkan kita...

Bunda_nora berkata...

assalam,

seorang anak takkan merasa apa yg dirasi oleh seorang ibu/ayah sehingga dia sendiri akan menjadi ibu/ayah nanti..

Adilah Asari berkata...

sedihnya bila baca..sebak terus..semoga makcik tu dapat jumpa anak dia..
dan semoga kita menjadi anak y soleh dan solehah berbakti kpd org tua

BinMuhammad berkata...

Sekarang ni kisah seperti ini semakin banyak...Setuju dgn bunda, mereka hanya akan rasa apabila mereka sudah menjadi ibu dan bapa...ingat! Allah maha adil, tidak mustahil ianya akan terjadi pula pada mereka...
Selagi masih ada masa, mohonlah keampunan...

Zaza Iman berkata...

sedihnya kisah2 begini, harap2 si anak akan ingat pada si mak nanti..

Awanama berkata...

alahai..kesian si ibu itu kan?harap2 janganlah menderhaka pada ibu bapa kita,karma nanti..

Unknown berkata...

jangan sia2 kan ibu,,,sayang ibu..<3

Aimacomel berkata...

sekali air mata ibu menitis terluka, tak dapat bayangkan bagaimana azabnya dunia. Redha Allah terletak pada redha nya ibu bapa... sejahat mana pun ibu, syurga itu terletak di bawah kakinya..

Unknown berkata...

diharap azman dapat response kpd entri ni...

Unknown berkata...

sedih membaca entri acik.. akak pun kadang2 terkasar bahasa juga dengan mak akak.. betul tu acik, kasih sayang ibu tiada tandingannya.. selalunya walau sejahat manapun anaknya, pasti dia akan maafkan juga..

Unknown berkata...

sama-sama la kita lihat diri kita... hows our relationship with our mom.... it's isn't late to change right?

Kalau senang, Datang La Menjenguk ke Blog Saya!!!

Aida Ismail berkata...

Kesiannya makcik tu. Ingat la seburuk2 ibu kita, dia yang susah payah lahirkan kita. Seburuk2 perangai kita, ibu tetap terima sebab kita darah daging dia. Moga Azman berubah la..

Awanama berkata...

si tanggang moden yg byk berlaku . saya selalu ingatkan org sekeliling saya . jgn sygn anak lelaki lbh drp anak perempuan . blm tentu bila dah kahwin nanti blh jaga ibunya . sbb lelaki selalunya akan dgr cakap isteri dan anak lbh drp ibunya . itulah yg akak tgk dan perhatikan sepanjang hidup akak nih .

Unknown berkata...

iskkk semoga azman diberi kesedaran dan insaf dgn perbuatannya... semoga jugak mereka anak beranak dapat bertemu dan hidup bahagia :)

Unknown berkata...

aku setiap hari berdoa agar tidak akan menjadi seperti azman.. :(

Unknown berkata...

menitis air mata remy bila baca entry nie...terasa betapa luluh hati seorg ibu bila tidak diperdulikan..... semoga azman kembali kepada ibunya....... tiada yg lebih membahagiakan selain dari ibu bapa dan keredhaan mereka......

Akupenghibur.com berkata...

betul tu ,mcm mane pon dia tetap ibu kita

Akupenghibur.com berkata...

amin , moga anak dia sedar apa yang dia lakukan, itu ibu yang melahirkan dia :(

Akupenghibur.com berkata...

betul tu :(

Akupenghibur.com berkata...

saya pon sayang mak saya

Akupenghibur.com berkata...

emmm ya Allah jauhkan lah sifat nie

Akupenghibur.com berkata...

btul tu kak cik

Akupenghibur.com berkata...

amin mudah mudahan

Akupenghibur.com berkata...

wslm, setuju dengan bunda

Akupenghibur.com berkata...

amin semoga kita jadi anak yang baik

Akupenghibur.com berkata...

betul tu BM, setuju

Akupenghibur.com berkata...

mudah mudahan :)

Akupenghibur.com berkata...

betul tu kak

Akupenghibur.com berkata...

betul tu ,hargailah mereka

Akupenghibur.com berkata...

syurga itu terletak di bawah kaki ibu ingat tu kan

Akupenghibur.com berkata...

berharap sangat

Akupenghibur.com berkata...

minta maaf gn dia kak, hargai dia selagi dia hidup

Akupenghibur.com berkata...

yup btul ,muhasabah diri

Akupenghibur.com berkata...

, mcm mane pon dia tetap ibu kita yang melahirkan kita ,

Akupenghibur.com berkata...

tak semua cm gitu kak , isyaALLAH jika baik didikannya , baik akhlaknye

Akupenghibur.com berkata...

amin ,sama sama doakan

Akupenghibur.com berkata...

jadikan teladan kisah ini

Akupenghibur.com berkata...

betul remy :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails