Pengikut

Rabu, 3 Julai 2013

Kasih Sayang Dari Seorang Ibu Tiada Tolak Banding Walaupon Hatinya Berkali Di Sakiti


doa seorang ibu
gambar hiasan


Assalamualaikum

Hari ini acik berkesempatan mengikut satu program  , di mana program tersebut menziarahi rumah orang tua . Ketiba kami di sambut dengan meriah , dan  di sambut dengan baik oleh penguni di situ. Masa sedang berehat beberapa kali acik lihat ada seorang mak cik nie asyik tengok saje acik, rasa tak senang hati , acik ada buat salah ke ?

Dan acik cuba beranikan diri untuk pergi ke makcik tu dan cuba bermesra, dan wajah mak cik terkejut dan terus memeluk acik. Acik jadi hilang kata-kata , mak cik tu terus menangis.

 Acik kata : mak cik , kenapa nie mak cik nangis ? tak cantik lah menangis macam gini .

 Mak cik : maafkan umi , umi janji umi akan dengar kata kau, umi janji umi tak makan sepah sepah lagi, umi janji man umi janji.

Acik : mak cik , janganlah macam gini, kenapa nie ? siapa man tu makcik ?

Mak cik : subhanaAllah, maafkan umi nak, umi ingatkan anak umi tadi, bila lihat muka kamu nie, teringat mak cik pada dia.

Acik : tak pe mak cik, dh kesat air mata tu, hari ini acik teman mak cik makan nak ? nanti boleh acik suapkan

Mak cik : terima kasih nak .

Acik : mak cik minta maaf tanya siapa man tu ?

Mak cik : emm dia anak umi nak, umi sayang dia, umi rindu dia nak.

Acik : emm abis sekarang dia kat mana ? 

Mak cik : umi tak tahu, tapi man dulu penah janji dia nak jaga umi , umi dah lama tunggu dia.

Acik : sabar ye mak cik, emm mesti man tu anak yang baikkan, sebab makcik sayang sangat kat dia.

Mak cik : Man tu budak baik, dari kecil lagi dia dengar kata umi, dia selalu buat umi bahagia, sejak kematian suami umi, umi jadi sepi, man lah jadi peneman ,umi ada dia sorang je , sekarang nie dia dah jadi peguam. 

Acik : emm wahh beruntung mak cik dapat anak sebaik man, tapi sekarang dia di mana ?

Mak cik : (sambil menangis) umi rindu sangat dia, umi ingat janji dia nak jaga umi sampai umi mati, dia kata umi susah hidup dia, umi susahkan kerja dia, dia kena jaga umi yang uzur nie, dia malu bila orang tanya siapa orang tua nie , masa dia kawin dengan lisa , lisa janji nak jaga umi, tapi lisa pukul umi , lisa selalu buat umi  macam sampah, kadang tak bagi makanan, dan paksa umi buat kerja rumah

Dia selalu kata pada azman yang mak cik suka pukul dia, suka buat cerita yang dia tak jaga umi dengan baik dan bagitahu orang sekeliling.. Umi sedih sangat bila azman lebih percaya lisa, azman pukul umi. Azman kurung  umi.

Acik : em umi dah lah tu jangan ingat lagi pekara silam, mari makan dulu.

Mak cik :emm baiklah, tapi sebelum umi mati, umi teringin sangat nak jumpa dia nak, nak peluk dia, umi nak minta maaf dengan dia, umi janji umi tak akan susahkan dia lagi. Umi cuma nak dia ada dekat dengan umi.umi tak penah salah man.

Saat itu air mata ini turun bagaikan hujan lebat, kasih sayang dari seorang ibu tiada tolak banding walaupon hatinya berkali di sakiti anaknye sendiri tapi dia tetap memaafkan anaknya.Acik yang berada di situ , terkesan dengan cerita umi tersebut. 

Ya Allah jika azman terbaca kisah ini, tolonglah lawat uminya walaupon sekali, boleh PM acik di facebook untuk tahu di  mana lokasi rumah orang tua tersebut. Tolong jangan hampa lagi hati seorang ibu yang sentiasa menunggu kamu. 

Ingat kejayaan yang kamu perolehi itu adalah hasil dari doa ibu yang selalu mendoakanmu, hilang ibumu di dunia ini, jangan sampai hilang keberkatan dunia untuk kamu.




Share This!


45 ulasan:

AiSyA LiEzA berkata...

betul tu.. seburuk mana pun.. ttp ibu kitaa.. y susah payah nak besarkan kita.. redha Allah kan terletak pada redha ibu bapa kita.. cm ne nak peroleh redhaNya kalau buat ibu bapa kita begini..

Norhasniza Khalid berkata...

oh ibu..!

S.K.A berkata...

Hmm tersentuh bila bca..subhanallah, mak dia pula beria2 nk mntak maaf..agak2 dunia ni dh terbalik..xrsa berslah ke anak dia??? somga anak dia 2 terbuka hati dn menyesal 1 hri nnti..hrap2 xterlmbat la..

Tetamu Istimewa berkata...

Oh, saya berdoa agar anaknya dapat bertemu dengan ibu tercinta ini sebelum terlambat.

adrianna syaz berkata...

Wuuu..sedih..sya sayang mak saya...

Mieza Jhaa K berkata...

Byknya kes mcm ni skrg...ank lebih percayakn isteri dari mak sendiri.

Nao Mei berkata...

Itulah kasihnya seoprang ibu dik...sejauh mana kita pergi...sejauh itu dia tetap mengingati....ingat anaknya sihat ke tak, dah makan ke belum, & macam-macam yang dia fikirkan untuk kita.....kita anak nie...kekadang boleh lupa nak tanya kabar ibu kan.....semoga apa yang berlaku dalam kisah nie..tak akakn berlaku kepada kita...moga apa yang berlaku dan apa yang dipertontonkan menjadi pengajaran untuk kita lebih menyayaginya....kasih seorang ibu memang tak kan terlerai buat selamanya...:)

Norhazlina Mohd. Zaki berkata...

Kesiannya...tapi mmg wujud anak2 yg sebegini...Minta kita dijauhkan dari jd sebegini punya anak..dan semoga anak2 kita kelak tidak melupakan & meninggalkan kita...

BUNDA a.k.a KN berkata...

assalam,

seorang anak takkan merasa apa yg dirasi oleh seorang ibu/ayah sehingga dia sendiri akan menjadi ibu/ayah nanti..

cik yaya berkata...

sedihnya bila baca..sebak terus..semoga makcik tu dapat jumpa anak dia..
dan semoga kita menjadi anak y soleh dan solehah berbakti kpd org tua

Bin Muhammad berkata...

Sekarang ni kisah seperti ini semakin banyak...Setuju dgn bunda, mereka hanya akan rasa apabila mereka sudah menjadi ibu dan bapa...ingat! Allah maha adil, tidak mustahil ianya akan terjadi pula pada mereka...
Selagi masih ada masa, mohonlah keampunan...

Zaza berkata...

sedihnya kisah2 begini, harap2 si anak akan ingat pada si mak nanti..

Kathy Rbain berkata...

alahai..kesian si ibu itu kan?harap2 janganlah menderhaka pada ibu bapa kita,karma nanti..

Fizi Zaidi berkata...

jangan sia2 kan ibu,,,sayang ibu..<3

baby comel berkata...

sekali air mata ibu menitis terluka, tak dapat bayangkan bagaimana azabnya dunia. Redha Allah terletak pada redha nya ibu bapa... sejahat mana pun ibu, syurga itu terletak di bawah kakinya..

Hatimi Tahirruddin berkata...

diharap azman dapat response kpd entri ni...

Mizz Aiza berkata...

sedih membaca entri acik.. akak pun kadang2 terkasar bahasa juga dengan mak akak.. betul tu acik, kasih sayang ibu tiada tandingannya.. selalunya walau sejahat manapun anaknya, pasti dia akan maafkan juga..

Azrul Azmi berkata...

sama-sama la kita lihat diri kita... hows our relationship with our mom.... it's isn't late to change right?

Kalau senang, Datang La Menjenguk ke Blog Saya!!!

Aida Ismail berkata...

Kesiannya makcik tu. Ingat la seburuk2 ibu kita, dia yang susah payah lahirkan kita. Seburuk2 perangai kita, ibu tetap terima sebab kita darah daging dia. Moga Azman berubah la..

veesandy berkata...

si tanggang moden yg byk berlaku . saya selalu ingatkan org sekeliling saya . jgn sygn anak lelaki lbh drp anak perempuan . blm tentu bila dah kahwin nanti blh jaga ibunya . sbb lelaki selalunya akan dgr cakap isteri dan anak lbh drp ibunya . itulah yg akak tgk dan perhatikan sepanjang hidup akak nih .

dear xila berkata...

iskkk semoga azman diberi kesedaran dan insaf dgn perbuatannya... semoga jugak mereka anak beranak dapat bertemu dan hidup bahagia :)

boni kacak berkata...

aku setiap hari berdoa agar tidak akan menjadi seperti azman.. :(

Remy hazza berkata...

menitis air mata remy bila baca entry nie...terasa betapa luluh hati seorg ibu bila tidak diperdulikan..... semoga azman kembali kepada ibunya....... tiada yg lebih membahagiakan selain dari ibu bapa dan keredhaan mereka......

Aku Penghibur berkata...

betul tu ,mcm mane pon dia tetap ibu kita

Aku Penghibur berkata...

amin , moga anak dia sedar apa yang dia lakukan, itu ibu yang melahirkan dia :(

Aku Penghibur berkata...

betul tu :(

Aku Penghibur berkata...

saya pon sayang mak saya

Aku Penghibur berkata...

emmm ya Allah jauhkan lah sifat nie

Aku Penghibur berkata...

btul tu kak cik

Aku Penghibur berkata...

amin mudah mudahan

Aku Penghibur berkata...

wslm, setuju dengan bunda

Aku Penghibur berkata...

amin semoga kita jadi anak yang baik

Aku Penghibur berkata...

betul tu BM, setuju

Aku Penghibur berkata...

mudah mudahan :)

Aku Penghibur berkata...

betul tu kak

Aku Penghibur berkata...

betul tu ,hargailah mereka

Aku Penghibur berkata...

syurga itu terletak di bawah kaki ibu ingat tu kan

Aku Penghibur berkata...

berharap sangat

Aku Penghibur berkata...

minta maaf gn dia kak, hargai dia selagi dia hidup

Aku Penghibur berkata...

yup btul ,muhasabah diri

Aku Penghibur berkata...

, mcm mane pon dia tetap ibu kita yang melahirkan kita ,

Aku Penghibur berkata...

tak semua cm gitu kak , isyaALLAH jika baik didikannya , baik akhlaknye

Aku Penghibur berkata...

amin ,sama sama doakan

Aku Penghibur berkata...

jadikan teladan kisah ini

Aku Penghibur berkata...

betul remy :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails