Ticker

6/recent/ticker-posts

Positifkan Perempuan Yang Banyak Cakap Dan Banyak Gelak. Adalah Perempuan Yang Pendiam Bila Ada Masalah Mereka Banyak Menangis Dalam Diam



Assalamualaikum...

Hai semua ahamdulilah hari nie perjalanan hidup berjalan dengan lancar sekali dengan 1 hari tak tido untuk siapkan assignment dan presentation. Dan alhamdulilalh berjalan seperti di harapkan. Hari kalau ikutkan acik tak mahu nak menaip tetapi ramai pula yang mintakkan pandangan tentang kenyataan yang di keluarkan oleh ustaz Azhar Idrus..ishh mane boleh lawn sifu tapi tak apalah acik minta jugak feedback dari kawan-kawan facebook dan hampir 98 bersetuju kenyataaan ini sesuai. 





Perempuan yang banyak cakap, dan banyak gelak. Adalah perempuan yang pendiam bila ada masalah. Dan banyak menangis, dalam diam . 

Survey yang acik lakukan menunjukkan bahawa memang  kebanyakan perempuan yang banyak cakap, dan banyak gelak. Adalah perempuan yang pendiam bila ada masalah. Dan banyak menangis, dalam diam . 

Kebiasaannya perempuan yang banyak bercakap nie hanya bersama rakan-rakan dan ahli keluarga mereka sahaja jika tidak mereka akan menyendiri. dan acik minta pandangan dari seorang pelajar mascom (PR) sebab dia nie acitive orangnya.Nama panggillannya adalah olen

 Kenapa perempuan yang banyak cakap, dan banyak gelak. Adalah perempuan yang pendiam bila ada masalah. Dan banyak menangis, dalam diam . ?

Olen : Yup acik , saya akui, kerana perempuan nie suka bermain dengan perasaan dan memendam rasa. Bila bercakap tu mesti ada geng atau click yang " sekepala" dengan dyeorang dan akan ceritakan tentang yang  have fun dan jarang meluahkan perasaan kerana orang nampak kita selalu gelak ketawa tapi dalam hati sape yang tahu.Kadang-kadang kita akan cuba untuk tersenyum agar orang lain tak nampak luka di hati kita . Mesti ramai yang tertanyakan kenapa macam tu ?? Jawapannya mudah kerana orang tak rasa apa yang kita rasa. Masalah akan datang dengan pelbagai cara dan bentuknya, mereka bila ada masalah lebih suka keseorang dari share kepada kawan-kawan.Dan masa tulah mereka akan menagis sepuas-puasnya.


Persoalannye kenapa perempuan banyak cakap ??

Menurut pakar, otak wanita tidak dapat menyimpan maklumat secara khusus contohnya, apa yang difikirkan di pagi hari akan terus berlegar-legar dalam fikirannya dan perlu diluahkan. Otak wanita menggunakan pertuturan sebagai cara meluahkan perasaan
.
Berbanding otak lelaki mampu mengetepikan dan pada masa sama menyimpan maklumat. Mereka masih boleh relaks walaupun sedang dihimpit dengan pelbagai masalah dan tekanan. Masalah boleh disimpan untuk difikirkan pada waktu lain.Jadi untuk wanita, kerana tidak mampu menyimpan maklumat, satu-satunya ruang mengetepikan masalah mereka ialah dengan cara bercakap mengenai masalah itu. Bercakaplah mereka sehingga selalunya tidak fokus untuk menyelesaikan masalah tersebut. Inilah yang biasa kita lihat.Dalam sehari, apabila wanita ingin menyampaikan isi hatinya, secara purata mereka menggunakan tiga kali ganda jumlah perkataan berbanding lelaki. 


kalau kita tengok sama ada lelaki atau perempuan bila banyak gelak dan lepas  gelak puas-puas energy dah tak banyak dan mood akan spoil dan mereka akan lebih menyendiri.. Tapi paling penting bila ada masalah mereka akan cuba memencilkan diri kerana masalah itu mereka  kena hadapi  dan cinta & masalah tak dapat dipisahkan.

Tak apalah just amik positive bahawa perempuan yang banyak menangis ada kelebihannya. Sebagai contoh:

1. Membantu penglihatan
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang bisa membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteri
Tak perlu obat tetes mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteri alami. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 persen bakteri-bakteri yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteri, hanya dalam 5 menit.

3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis bisa menurunkan level depresi karena dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali. Air mata yang dihasilkan dari tipe menangis karena emosi mengandung 24 persen protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

4. Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa studi tentang air mata dan menemukan bahwa air mata yang keluar dari hasil menangis karena emosional ternyata mengandung racun.
Tapi jangan salah, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahwa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya lewat mata.

5. Mengurangi stres
Bagaimana menangis bisa mengurangi stres ? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh yaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan level stres, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stres seperti tekanan darah tinggi.

 Kita kena fikir positive sekarang nie dan belajar untuk menluahkan juga apa yang terbuku di hati tapi dengan cara yang bersesuaian.Ingatlah setiap kali kita berdoa dan menangis mohon keampunan daripada Allah,segala dosa kita akan terhapus dengan izin.Sesungguhnya Allah maha Penyayang. Selama ni kita menangis kerana takut kena tinggal kekasih,menangis kerana kecewa,menangis kerana gagal dlm peperiksaan atau percintaan. Semuanya tak guna! Menangislah kerana takut dengan Allah..Menangislah kerana kehebatan Allah..Menangislah mohon ampun dengan Allah..

Allah sayang pada hambanya yang sentiasa menangis kerana takut akan kekuasaaNya dan menangis memohon ampun dari padaNya..



Catat Ulasan

33 Ulasan

Unknown berkata…
wow banyak juga kebaikan positif bila menangis..terima kasih untuk perkongsiannya.:)
Maria Firdz berkata…
Perempuan byk ckp..mmg fitrah juga sbnrnya... Tgk sja anak lelaki dan perempuan.. Ank sdra llki sy pndiam x byk ckp.. Ank sy sndiri.. Beehnti ckp bila tido je.. Hehe
Unknown berkata…
salam acik....sue memng suka gelak...dan xreti nk luahkan perasaan...lebih suka berseorang diri dari bercerita...bila ada masaalah sue cuba senyum dan gelak...sue xnk ingat masaalah itu...:) kwana2 pown heran...sebab sue jarang tgk ada masaalah...tapi dalam hati sapa tahu.....:(
Bunda_nora berkata…
assalamualaikum...kebiasaannya perempuanlah yang banyak cakap, banyak membebel dan juga banyak menangis...
PeRdU cINta berkata…
alhamdulillah itulah wanita yang juga ibu,isteri,adik dan kakak..ciptaan Allah yang indah..bukan untuk dijunjung,,dan bukan untuk dijadikan pengalas kaki..tapi untuk disayangi..kerana wanita adakalanya bijak menyembunyikan tangisnya,,gundahnya dan sepinya disebalik gelak tawa dan lancar bicaranya..
Teena Tna berkata…
Saya pulak kalau mood ok memang banyak cakap, tapi kalau dah malas nak cakap memang akan senyap jer. Tapi serius tak seronok kalau tak dapat cakap banyak. hehe.
Fatin Wawa berkata…
suka entri ni... :D tapi saya ada sorang kwn tak bnyk ckp dan jga bnyk pendam.. kdg2 risau pulak tgk dia, tkt over-stress.. hmm..
Vee berkata…
This is so true. Just like me. Bila ada masalah mmg diam, lagi2 masa break hari tu. Org mcm ni senang nak tau ada masalah ke tak. But sometimes we just talk and laugh to forget the problem for a while. This is why Vee tak pernah rasa nak balik dari class masa awal2 break cos the moment Im alone, hati mula rasa kosong dan sayu lepas tu nangis. It was hard, and completely painful sampai Vee rasa tak nak bercinta lg lepas ni, meskipun ada crush. Hiks.. Human beings are unique, dont u think so? God's amazing.
Blog Santai berkata…
Good thing about yang banyak cakap adalah senang nak adapt..kalau orang yang nak kenal pun tak rasa kekok..tapi bukan over..cuma bila diam memang ramai orang akan susah hati...
Tanpa Nama berkata…
hmm...kathy ni jenis banyak cakap acik..
Khir Khalid berkata…
Mmg ramai insan yg disebalik senyuman & riang gelak ketawa menyimpan seribu kesedihan.. wallahualam.. salam hujung minggu Acik.. :)
Budak Nakal berkata…
saya seorang pendiam..hihi
Shahrul Yusof berkata…
Perempuan ni macam cuaca. Kalau dia ketawa dan ceria, rasa macam cuaca tu tengah cerah seindah sinar mentari diwaktu pagi. Kalau dia sedih, macam tengah mendung dan hujan renyai-renyai. Kalau dia mengamuk, memang boleh keluar taufan jadinya.
Cik Itah berkata…
part menangis sy paling suka..lepas ja menangis bagai..memang ada kekuatan dan ketenangan yg datang :)
Mizz Aiza berkata…
kadangkala apa yang dizahirkan tidak sama dengan apa yang tersimpan di dalam hati.. wanita dan air mata tidak dapat dipisahkan.. ternyata banyak juga hikmah Allah menciptakan air mata dan perasaan sedih kepada kita..
Tanpa Nama berkata…
nice entry..
Adilah Asari berkata…
betul tu acik..
macam Yaya.. banyak bercakap..suka ketawa bersama rakan2 tapi bila ada mslh suka pendam sorg2..
simpan...mengadu pada Allah tapi terkadang kaki tak kuat melangkah, memerlukan bahu si sahabat untuk mengesat air mata..
bila sampai suatu masa, baru akan terluah segala y dipendam apabila mslh itu sudah terlampau banyakdan berat sampai tak tertanggung lagi..
licha berkata…
setuju sgt dgn statement tu. nampak depan2 memang lain. kat belakang siapa tau
licha berkata…
setuju sgt dgn statement tu. nampak depan2 memang lain. kat belakang siapa tau
Fiza Aizzawa berkata…
nak kene banyak nangis la mcm nie.. betul juga statement acik nie.. kalau kt opis pun kita boleh ngk.. pompuan yg banyak ckp nie mst selalunya sunyi di rumah.. maybe...
Tanpa Nama berkata…
mmg betul sgt... cma kena btg idung sendiri je ni hehehe
Yaya Mohd berkata…
mmg btol pon..dari pemerhatian yaya pon mcm tu jgk..yg yaya tau, yaya bkn jnis bnyk ckap..hehe

eh tapi psl kelebihn tu,bukn utk prmpuan je kan..sbb kalau psl airmata, laki ke prmpuan ke, budak2 ke..mmg itu kelebihn bila kita mngis..heeee =>
saya sokong 100%
air mata nie mmg mahal...!!
kalau lebih gelak pun ada air mata,
menangis lagi la byk yg mencurah-curah,
air mata dgn seorg wanita tidak dpt dipisahkan...
Affy Afiqah berkata…
perempuan yang kurang bercakap pun macam tu juga acik, rasanya semua perempuan macam tu bila dia ada masalah :)

lagipun lebih baik kita kurang bercakap, daripada bercakap perkara2 yang sia2 or mungkin memudaratkan, tersalah cakap pun boleh jadi masalah :)
Tanpa Nama berkata…
Akak ni mood sentiasa ok je apalagi kalau dgn org lain..x perna moody acik..kalau pagi org tgk akak senyum n tegur diorg,tghari,ptg,mlm n esoknya in sya Allah begitu sbb tu akak begitu ramai sahabat dn persahabatan akak dgn mereka blh kekal lama....kita kena pandai kawal mood kita di dpn org lain acik...kalau ada masalah sendiri,jgn terbawa2 kpd org sekitar kita.....
Unknown berkata…
perempuan mmg mcm ni.. ramai yg lebih suke menyendiri apabila ada masalah...
Aimacomel berkata…
Saya mungkin salah seorang yg disebutkan. Perkara baik mmg saya suka kongsi. Mulut banyak dgn org yg saya kenal, ngam dan yg sekepala. Tapi dgn org tak kenal, mulut saya susahnya nk mula. Menangis? Errmm mungkin juga, tapi sakitnya terasa bila kita terpaksa melayan hati dan perasaan sendiri
Unknown berkata…
hihi..terasa pula kak cik nie kan..hahaha...
mulut kemain...tapi orang tak tahu siapa kak cik sebenarnya..haha..
Tetamu Istimewa berkata…
Tidak dinafikan juga. Betul juga fakta ni.
Unknown berkata…
mohon share :)
Unknown berkata…
Saia memang suka bercakap banyak dan suka gelak ya... Memang fakta nih betul,... Tidak kalau saia tak tengok nih mesti saia t ak akan tahu