Pengikut

Rabu, 26 Mac 2014

Beza Antara Ketam Nipah Dan Ketam Batu |Wordless Wednesday #27

Assalamualaikum


Sumber : Jakim Fb  

Share This!


26 ulasan:

Farah Waheda Wahid berkata...

akak tak pernah makan ketam batu acik... sebab memang tau tak boleh makan, acik kalau ada kelapangan sila singgah di sini...bantulah mana yang patut...

http://www.bubblynotes.com/2014/03/the-bitter-truth-please-lend-your-hand.html

✿LiyaNa RoHazi✿ berkata...

dh lama x makan ketam :0 btw new info

Hairul Hafiz berkata...

Tak jumpa lagi ketambatu ni

Sobri Yaacob berkata...

good information acik..

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum acik, wahh nasib baik sheila jarang sekali makan ketam. jenuh gak nak bezakan.. hehehehe great info acik! heheee

Hariz berkata...

Oh, Ketam batu tu yang kata tak boleh makan kan :)

Ikhlas,
profhariz.com

Amir Khalis berkata...

ketam terbang dan pengetam macamana agaknya

RDZ Z berkata...

Kenapa Haram acik?

Aku Penghibur berkata...

Tidak terdapat sebarag dalil yg jelas dan khusus mengatakan ketam batu itu haram di makan, tetapi antara sebabnya adalah

1. Ketam batu hidup di darat dan diair (dua alam) -walaupun bukan dari kategori amfibia. Ketam batu boleh hidup di darat berbulan-bulan.
2. Ketam batu dikatakan beracun
3. Ketam batu tiada kaki berbentuk pendayung yang menunjukkannya boleh hidup lama dia air
4. Uruf masyarakat di negara kita mengatakan ketam batu adalah kotor & jijik.

Khir Khalid berkata...

Saya kurang gemar makan ketam.. udang sukalah. Klu ketam pun, yg biasa2 ketam laut tu.. t kasih atas perkongsian Acik.. :)

Cheq Eem berkata...

saya memang suka makan ketam... tapi memang tak makan punya lah ketam batu tuu..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

baru akak tahu menganenai perbezaan dan hukumnya acik.. nasib baik akak bukan penggemar ketam.. hehe..

Mie Aimie berkata...

tak pernah perasan pun kaki ketam tu lain huhu

Asha Lya berkata...

lya bertahun dah tak makan ketam..ketam batu tu haram plak ekk baru lya tahu

Mohd Selim Zainal berkata...

Assalammualaikum...achik,

nice sharing... mselim3 dah gi FB jakim tu. terima kasih achik sudi kongsi benda atau perkara ilmu dan tentang pemakanan kita halal dan haram nie.. bagus achik, suka sangat.. terbaik.

mselim3

pls: sahabat mselim3 kongsi yang baik utk tatapan sahabat yang lain.. bagus2.

Bin Muhammad berkata...

Sekarang ni popular ketam nipah berkulit lembut! Sedap dan mudah dimakan...xperlu nak kopek2...ngap begitu sahaja! Tapi harga ketam nipah ni yang membuatkan telan air liur jer...huhu. Teringat dulu2, tangkap ketam nipah ni kat parit depan rumah jer.

ain diyana berkata...

good info~!! nasib baik ain alergic seafood.. mmg x makan..

ctfand (ctfand.com) berkata...

Ketam nipah tu kalau di tempat akak di sabah dipanggil ketam kaluk. Sedap isinya..manis pejal. Kena masak fresh la..kalau simpan lama nanti rasanya hilang.. *lari topik..hee

Sylarius Yusof berkata...

Ketam ni makan memang sedap, tapi memang kena 'usaha' lebih sikit nak dapatkan isinya tu. Misalnya, kalau saya nak makan ketam, lesung batu mesti ada kat sebelah sebab senang sikit nak pecahkan kulitnya untuk dapatkan isi ketam tu. haha

puteri airyn berkata...

Assalammualaikum Achik.. Masa kak Erin pi Kelantan memang banyak ketam ni..dibuat masakan.. Tapi was-was nak makan..Bila baca entri Achik ni baru tau ketam nipah boleh makan.. Nice sharing.. TQ Achik..

Nurfaezah Abdullah berkata...

fae suka makan crab stick aje hahaha

Pondok Papan berkata...

Ketam nipah best..isinya banyak dan manis..hehe..

yana yani berkata...

ooo camtu ye...baru tahu
terima kasih untuk perkongsian ni acik =)

Syuhada Baharudin berkata...

lamanya tak makan ketam nipah..apapun terima kasih atas perkongsian ini acik.

Mia Liana berkata...

ooo ada beza rupanya... heheheh thanks for this info..

munirah rahman berkata...

haha. yang penting Munirah hanya makan saja. Tak tahu pula ada jenisnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails