Pengikut

Rabu, 26 Mac 2014

Beza Antara Ketam Nipah Dan Ketam Batu |Wordless Wednesday #27

Assalamualaikum


Sumber : Jakim Fb  

Share This!


26 ulasan:

  1. akak tak pernah makan ketam batu acik... sebab memang tau tak boleh makan, acik kalau ada kelapangan sila singgah di sini...bantulah mana yang patut...

    http://www.bubblynotes.com/2014/03/the-bitter-truth-please-lend-your-hand.html

    BalasPadam
  2. dh lama x makan ketam :0 btw new info

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum acik, wahh nasib baik sheila jarang sekali makan ketam. jenuh gak nak bezakan.. hehehehe great info acik! heheee

    BalasPadam
  4. Oh, Ketam batu tu yang kata tak boleh makan kan :)

    Ikhlas,
    profhariz.com

    BalasPadam
  5. ketam terbang dan pengetam macamana agaknya

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. Tidak terdapat sebarag dalil yg jelas dan khusus mengatakan ketam batu itu haram di makan, tetapi antara sebabnya adalah

      1. Ketam batu hidup di darat dan diair (dua alam) -walaupun bukan dari kategori amfibia. Ketam batu boleh hidup di darat berbulan-bulan.
      2. Ketam batu dikatakan beracun
      3. Ketam batu tiada kaki berbentuk pendayung yang menunjukkannya boleh hidup lama dia air
      4. Uruf masyarakat di negara kita mengatakan ketam batu adalah kotor & jijik.

      Padam
  7. Saya kurang gemar makan ketam.. udang sukalah. Klu ketam pun, yg biasa2 ketam laut tu.. t kasih atas perkongsian Acik.. :)

    BalasPadam
  8. saya memang suka makan ketam... tapi memang tak makan punya lah ketam batu tuu..

    BalasPadam
  9. baru akak tahu menganenai perbezaan dan hukumnya acik.. nasib baik akak bukan penggemar ketam.. hehe..

    BalasPadam
  10. tak pernah perasan pun kaki ketam tu lain huhu

    BalasPadam
  11. lya bertahun dah tak makan ketam..ketam batu tu haram plak ekk baru lya tahu

    BalasPadam
  12. Assalammualaikum...achik,

    nice sharing... mselim3 dah gi FB jakim tu. terima kasih achik sudi kongsi benda atau perkara ilmu dan tentang pemakanan kita halal dan haram nie.. bagus achik, suka sangat.. terbaik.

    mselim3

    pls: sahabat mselim3 kongsi yang baik utk tatapan sahabat yang lain.. bagus2.

    BalasPadam
  13. Sekarang ni popular ketam nipah berkulit lembut! Sedap dan mudah dimakan...xperlu nak kopek2...ngap begitu sahaja! Tapi harga ketam nipah ni yang membuatkan telan air liur jer...huhu. Teringat dulu2, tangkap ketam nipah ni kat parit depan rumah jer.

    BalasPadam
  14. good info~!! nasib baik ain alergic seafood.. mmg x makan..

    BalasPadam
  15. Ketam nipah tu kalau di tempat akak di sabah dipanggil ketam kaluk. Sedap isinya..manis pejal. Kena masak fresh la..kalau simpan lama nanti rasanya hilang.. *lari topik..hee

    BalasPadam
  16. Ketam ni makan memang sedap, tapi memang kena 'usaha' lebih sikit nak dapatkan isinya tu. Misalnya, kalau saya nak makan ketam, lesung batu mesti ada kat sebelah sebab senang sikit nak pecahkan kulitnya untuk dapatkan isi ketam tu. haha

    BalasPadam
  17. Assalammualaikum Achik.. Masa kak Erin pi Kelantan memang banyak ketam ni..dibuat masakan.. Tapi was-was nak makan..Bila baca entri Achik ni baru tau ketam nipah boleh makan.. Nice sharing.. TQ Achik..

    BalasPadam
  18. fae suka makan crab stick aje hahaha

    BalasPadam
  19. Ketam nipah best..isinya banyak dan manis..hehe..

    BalasPadam
  20. ooo camtu ye...baru tahu
    terima kasih untuk perkongsian ni acik =)

    BalasPadam
  21. lamanya tak makan ketam nipah..apapun terima kasih atas perkongsian ini acik.

    BalasPadam
  22. ooo ada beza rupanya... heheheh thanks for this info..

    BalasPadam
  23. haha. yang penting Munirah hanya makan saja. Tak tahu pula ada jenisnya

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails