Pengikut

Selasa, 25 Mac 2014

Kita Hebat Nasihatkan Orang, Tapi Mampukah Kita Nasihat Diri Kita Sendiri ?

muhasabah diri


Assalamualaikum

Hai semua entahlah kenapa air mata nie keluar tanpa minta izin dulu, tolonglah jangan keluar.. tapi dia tetap mengalir tanpa henti., sebenarnya dugaan ini buatkan hati dan mataku ini hiba yang tiada taranya. Dalam hidup acik nie bukan gah seperti mereka sangka.. terlalu banyak liku yang perlu di tempuhi. Di dalam blog ini juga jadi saksi apa yang berlaku. Dan orang selalu mengadu pada acik bila ada masalah dan setiap dugaan yang mereka lalui , dan minta nasihat pada acik.Tapi di saat acik luka ,di saat hati ini sedih berapa ramai saje yang mahu mendengar ?

Mereka hanya mencari kita bila perlu, di saat mereka bahagia adakah mereka ingat kepada mereka yang selalu ada untuk dia ? 



bila orang sedih, kita pandai menasihatkan orang, jangan ikut perasaan itu semua ujian,kita kena kuat.Bila orang putus cinta, kita pandai menasihat orang jangan bersedih bunga bukan sekuntum,kumbang bukan seekor.

Bila orang orang ada masalah dengan keluarga, kita bagi nasihat pada mereka dah macam pakar kauseling.Bila orang kecewa, kita berikan semangat untuk mereka agar teruskan hidup ini,bila orang ada masalah, kita pandai nasihat itu ini, kononnya kita dah macam pakar kauseling Tak putus bagi nasihat.Bila orang marah, kita pandai suruh dia bersabar,suruh mengucap banyak ingat ALLAH


Tapi bila fikir balik ,apa yang kita nasihat orang tu mampukah kita lakukan ??

Tapi apa pun juga alasannya ALLAH adalah sebaik perancangan pada kita, acik hanya fikir positif sekarang nie.Masalah yang acik hadapi in shaa Allah ada penyelesainya. Walaupun hati nie bertanya bagaimana ? tapi acik yakin ALLAH tidak pernah persiakan hambanya.Sedangkan permintaan syaitan derhaka itu pun ALLAH tunaikan..


Acik yakin ALLAH berikan rasa ini sebagai peringatan pada acik juga, bahawa kita manusia biasa , masalah orang mampu kita tolong dan cuba selesaikan tapi untuk masalah diri sendiri  hanya ALLAH yang tahu. 




Share This!


36 ulasan:

  1. Sebab itulah org kata lihat apa yg dikatakan bukan lihat pada orgnya. Ada yg pandai menasihati tapi tak mampu menerima nasihat...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum acik.. sedihnya baca.. sheila senang menasihati tapi bab menerima nasihat tu makan masa sikit la. biasanya tegur dengan hikmah baru meresap jauh dalam lubuk hati T______T"

    BalasPadam
  3. Niat Acik memberikan nasihat tu sememangnya berniat baik. InsyaAllah, jika kita pernah bantu orang, orang lain akan mudah memberikan pertolongan kepada kita.

    BalasPadam
  4. Klu sy, cara sy rawat diri ialah dgn merawat org lain... Cnth bila dlm.sedih, sy akn nasihat org supaya jgn sedih...supaya kita sama2 gembira.... Tpi itulah berat mata memandang, berat lgi baru yg memikul... Jadilah org yg ringn terima dan beri nasihat..

    BalasPadam
  5. i really love this entry acikkk.... seriously...thumbs up, tulah betul, manusia ni maksudnya kita semua, selalu penampakkan seperti pandai nasihatkan orang...contoh ek... someone tu menasihati orang lain supaya sentiasa ingat pada Allah, terima qada' dan qadar Allah, ketentuan Allah dan segalanya...tapi apabila 'musibah' melanda diri adakah kita mampu? I've seen orang yang macam ni... bila 'musibah' melanda diri hilang segalanya tu, tapi dia tak sedar... well, perhatikan ajerlah.... sebab tu bila nak nasihatkan orang akak lebih suka berpada2 dan menasihati di ruang yang memerlukan dan tak melebih2, sebab memikirkan kalau kita mungkin akan boleh mungkin akan tidak... you got what I mean? *_^

    BalasPadam
  6. Allah ada sentiasa di sisi kita..mohonla dari-Nya..Insyallah

    BalasPadam
  7. salam acik. hmm..sy tak rasa sy mampu untuk nasihatkan diri sendiri huhuhu :(

    BalasPadam
  8. biasa nye acik.... orang nampak kelemahan diri oghang lain.... dan payah nk nampak kelemahan diri sendighi...... sama macam menasihati oghang....... kita nampak kekurangan oghang tu... tapi kita???... balik ke Jalan Allah..... itu je jalan terbaik...

    BalasPadam
  9. la tahzan...hanya Allah tempat mengadu..

    BalasPadam
  10. Sama lah dengan ena.. ena pandai nasihat orang, tapi sampai part kita pula, kita yang terjatuh juga.. banyak kali dah rasa macam ni.. tapi apa boleh buat, ena kuat ni sebab ena teringat balik nasihat2 ena kepada org lain.. hurmmm apapun, harap achik bersabar dan tabah..

    BalasPadam
  11. di dalam kehidupan ini memang kita memerlukan seseorang untuk memberikan nasihat kepada kita.. kadangkala apabila kita menasihatkan orang lain, kita juga sebenarnya sedang mengingatkan diri kita.. contohnya jika kita nasihatkan seseorang supaya sentiasa tabah, sebenarnya kita juga berusaha menjadi seorang yang tabah.. tiada manusia yang sempurna..

    BalasPadam
  12. yg penting niat tu ada..adatlah dunia bkan smua org beleh terima.. at lease we try the best

    BalasPadam
  13. betul tu, kadang2 nasihat org sng, bile kena kat diri sndiri tak tahu nak apply mcm mn

    BalasPadam
  14. iya sebaiknya kita menasihati diri dulu ya mas, sebelum kita menasihati orang lain :)

    BalasPadam
  15. nasihat tu bermakna kita mengambil berat tentang individu tersebut.. dengan memujuk mungkin dapat melegakan sedikit perasaan dia.. memang bila terjadi pada kita, kita tidak mampu untuk lakukan.. mesti orang lain pula yang akan berikan nasihat buat kita..

    BalasPadam
  16. Sy lebih gemar utk menjadi pendengar dari menjadi seorang yg menasihati.. Sebab kdg2 takut memburukkan lagi keadaan, cukup lah sekadar bagi guide utk kawan2 pilih yg mana satu terbaik utk diri mereka..

    semoga dipermudahkan segala urusan ya Acik, jangan risau Dia sentiasa ada. :)

    BalasPadam
  17. Setiap orang diberi kelebihan tersendiri dan kelebihan Acik dalam menasihati dan memberi pengajaran. Seperti seorang guru mendidik anak muridnya yg berjaya tapi belum tentu berjaya mendidik anaknya. Teruskan menasihati kerana ianya amalan mulia. Tiada yang nak dimalukan jika tidak mampu mendidik diri sendiri, itu bermakna jgn bangga diri kerana setiap manusia pasti ada kelemahannya.
    Yang penting kita membantu dengan ikhlas dan kerana Allah swt. Semakin kita diuji itu bermakna semakin sayang Allah swt kpd kita... Kenapa perlu fikir pandangan orang lain, yg utama perlu fikir apa pandangan Allah kpd kita...

    BalasPadam
  18. Assalammualaikum... achik,

    kekadang kekawan ini bagus, kita nasihatkan kekawan, lepas tu kekawan pulak nasihat kan kita.. xper. Nasihat menasihat itu bagus.. berpesan kepada kesabaran dan hak..

    mselim3

    BalasPadam
  19. Ada kata2 mengatakan: "Apa guna selama ini kita nasihatkan orang kalau bila diri sendiri kesusahan kita jatuh..."

    BalasPadam
  20. Manusia ni memang sukar untuk menerima nasihat. Tapi tak lokek untuk memberi nasihat. Cuma ada baiknya kalau kita melihat dalam diri sejauhmana kita boleh menerima nasihat orang sebelum begitu bersemangat untuk memberi nasihat. Sekurang-kurangnya sebagai panduan..Dan apa-apa pun niat kena ikhlas..

    BalasPadam
  21. jangan pula dikatakan mengata dulang, paku serpih. menasihatkan orang...dia pulak yg terlebih (ubah sikit)..
    tapi acik, kalau nak tunggu kita sempurna sebelum nasihatkan orang, sampai bila pun kita tak berani nak buka mulut nasihatkan orang. sebab tu kadang2 ayat yang kak guna, "aku ni bukan baik sangat, aku ni pun baru belajar, aku pun baru tahu fasal benda ni..kita sama2 belajar, kita sama2 betulkan"..wallahua'alam

    BalasPadam
  22. sama la dengan saya.. saya suka nasihat orang.. tapi bila org nasihat kita.. saya tak boleh terima sangat.. kenapa ya? kekadang kena cermin sebelum nasihat org.. sendiri tk berubah perangai.. tak reti nak jaga diri.. ada hati nak nasihat org. hurmmm... apa kan daya. saya mmg suka nasihat org. biarlah kita tgk org happy. orang tak tahu kita happy tak apa. kemungkinan kita tak nak kongsi masalah kita dgn org. nanti org cakap apa pulak kan. :/ http://iluvtour.com

    BalasPadam
  23. Kadang2 bila kita nasihatkan orang... secara tak langsung nasihat tu adalah untuk diri kita juga... so oleh itu jangan lokek untuk saling ingat mengingatkan... :)

    BalasPadam
  24. Sebenarnya. Kita nasihat orang itu juga adalah kita nasihat diri kita juga bro :)

    Ikhlas,
    profhariz.com

    BalasPadam
  25. Man help man helps himself... dlm agama kita pun mengalakkan membantu org lain agar diri sendiri juga dpt dibantu. Sekiranya kita diuji bersabarlah Acik.. ttp kan semangan & teruskan shj usaha kita membantu org lain semampu kita. Ingatlah satu pesanan yg pernah terkesan buat diri saya... Jika kita membantu orang lain, kita membantu mereka utk kesenangan hati mereka di dunia. Tetapi mereka yg kita bantu itu sebenarnya memudahkan hidup kita di akhirat nanti.. in shaa Alah. Tolong org di dunia & membantu diri kita utk akhirat... aamiin..

    BalasPadam
  26. apabila kita menasihati org lain.. kadang2 sebenarnya kita turut menasihati diri sendiri...

    BalasPadam
  27. Sebaik2 nasihat itu dapat memberi kedua pihak sama2 mendapat manfaat..

    BalasPadam
  28. Salam Acik.. betol ckp acik tu. masa org lain yg hadapi mslh, kadang tu senang je nasihat kat orang tu. urmm tapi tu la, cemane2 pon, Acik kena tabah. inshaAllah mesti ada hikmahnya.

    BalasPadam
  29. Semoga setiap dugaan yang acik terima, mohonlah pertolongan dari-Nya..itu yang terbaik..kita hanya insan yang lemah..

    BalasPadam
  30. bab nasihatkan orang, beri pandangan, kata-kata semangat, kemain lancar.. tapi bila terkena pada diri sendiri. Diam tak berputik. Apa-apa pun, mohonlah dari Allah. In Sha Allah sangat membantu sebab Allah selalu mendengar & menolong ;). Satu perkongsian yang bermanfaat untuk semua ni, acik. Suka. Boleh dijadikan renungan.

    BalasPadam
  31. kenapa acik sedih? sayu pula akak mendengarnya
    memang itulah fitrah manusia acik
    bercakap lebih senang, tapi nak laksanakan tu yang payah
    hopefully acik tabah

    BalasPadam
  32. sebab itu kita memerlukan orang lain untuk menasihati kita..ahli keluarga , sahabat yg baek , orang yg kita percaya dan memahami kita . sedangkan doktor yg sakit pun tak mampu merawat diri sendiri . samalah kita . cukuplah sekadar punya 'seorang' insan yg memahami . kalau x ada, maka Allah sebaik-baik tempat kembali . bila ada masalah , satu yg sy selalu ingat . masalah itu datang dpd Allah dan penyelesaiannya juga dpd Allah . Allah dah tentukan penyelesaiannya . kita kena usaha , tawakkal . acik kuat . sebab tu Allah uji . uji tanda sayang . tanda Allah nak tambahkan keimanan . :)

    BalasPadam
  33. kita hanya memberi pendapat dan pandangan. yang penting kita ambil nasihat itu dan jangan pandang siapa yang memberi nasihat itu :)

    BalasPadam
  34. orang kata Allah tak akan duga kita dengan masalah/dugaan yang tak mampu kita hadapi.. jika sakit dikatakan untuk menghapuskan dosa2 kecil......maka setiap kejadian/dugaan/masalah pastinya ada hikmah yang tersembunyi. Redahlah dengan penuh redha....lagipun masalah itukan "penceria" hidup....

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails