Pengikut

Ahad, 20 April 2014

Kenapa Allah Hadirkan Seseorang Itu Untuk Kecewakan Kita ?

lihat kekasih curang


Assalamualaikum

Fuh minggu ini akan ada bermacam aktiviti dan sibuk dengan kelas. Dan minta maaf kepada blog yang acik tak sempat blogwalking sebab ada kelas. Hehehe semalam kelas habis 10 malam. Balik tu sangat la lapar dan pergilah kedai makan dan order nasi goreng black paper dengan telur bistik that is my favorite. Duduk sorang diri sambil menunggu makanan siap tetiba ada yang tepuk dari belakang. Hai acik .. apa khabar ?  kenal tak ?acik pon blur blur lagi ..siapakah gerangan dia nie ??

Rupanya dia adalah salah seorang pembaca blog acik, dia kata mungkin acik tak kenal dia tapi dia kenal acik.. SubhanaAllah tak sangka acik dapat jumpe jugak pembaca blog nie. Dan dia pon nak makan. Dia siap ajak acik makan dan siap belanja lagi. Alhamdulilah. 

Tengah makan tiba-tiba terkeluar soalan yang di lontarkan oleh Ijat pada acik.Dia bertanya : Acik Kenapa Allah hantar seseorang untuk kecewakan kita ?.Yelah kalau baca dalam blog acik ,acik ada juga ceritakan soal jodoh..tak boleh ke bercinta tanpa rasa kecewa. Penatlah cik bercinta macam nak rak dan akhirnya kecewa juga.

saat itu pon acik terkejut juga sebab yang bertanyakan seorang lelaki yang gagah ? tapi acik jawab jugalah. Hidup ini bagai laut ada pasang dan surutnya.Kita tak boleh jangka setiap apa yang berlaku, kadang kala gembira, sedih ,duka ,suka ,senyum dan kecewa. Allah hantarkan perasaan kecewa itu sebenar nak kita kenal dan tahu tentang perasaan itu serta itu merupakan tarbiyah Allah untuk kita. 

Memang kita sedih ,kita akan bertanya adakah aku jahat sangat sehingga aku di uji seperti ini ? jawapannya tentukan tidak yang pasti Allah berikan ujian itu tanda Allah sayang pada kita dan memberikan peringatan bahawa ada yang lebih baik untuk kita.Dia adalah sebaik perancangan. 

Selain itu juga , Sebab Allah nak tunjukkan tiada tempat pergantungan yang terbaik selain Dia. Allah nak dengar kita berdoa dan merintih padanya memohon kepadanya. Dia Maha mengetahui segala yang terbaik untuk kita. 

Maka dia hantarkan seseorang itu untuk mencuri hati kita dan di berikan perasaan kecewa. Allah nak lihat bagaimana cinta kita terhadap Allah adakah lebih besar kita mencintai seseorang itu ?

Adakalanya orang yang dekat dengan kita, menyakiti hati kita, mampu buat hati terasa, rasa sedih dan sebagainya.Sebagai contoh kawan-kawan dan adik beradik

Pujuklah diri, Allah hantar seseorang untuk kecewakan kita mungkin juga disebabkan:

1. Allah ingin temukan jodoh buat anda yang lebih baik.
2. Allah akan kembalikan semula dirinya bila dia jadi lebih baik atau anda jadi lebih baik.
3. Kafarah kepada dosa-dosa kita. Untuk kita lebih dekat kepada-NYA.

4.Allah rindukan kita dan mengharapkan agar kita ingat padaNya

Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." "Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." - [Ali-Imran: 31]

Share This!


37 ulasan:

farhana mohamad berkata...

dalam hidup kita perlu juga ada masa2 yang perit. kalau hidup selalu nak yang manis2 dan indah2 je, rugi la kita sebab tak sempat di uji. Allah itu sebaik2 perancang. maybe kita dah terlalu jauh denganNya, so dia uji kita sikit. selemah2 iman adalah iman manusia. bila kita diuji, percayalah Allah nak kita dekat dengan Dia balik. beruntunglah kamu diuji! berterima kasihlah orang yang mengecewakan kita tu, setidak2nya kita dapat muhasabah balik diri kita

Nor Ariffin Hamzah berkata...

sebenarnya bukan Allah menghadirkan seseorang itu untuk kecewakan kita tetapi untuk menguji kita. Kita harus bersyukur apabila menerima ujian dari Allah kerana apabila diuji kita akan kembali sedar dan dekatkan diri dengan Allah.

Lonely Scorpio Girl berkata...

Kecewa itu pasti. Hanya orang yang lemah sahaja tak reti menerima kekecewaan dengan baik. Mana ada orang hidup tanpa kekecewaan, kan? Allah memberi kekecewaan kepada seseorang sebagai cara untuk seimbangkan jiwa dan kehidupan... jika selamanya orang itu asyik gembira atau sedih tak sudah-sudah maknanya ada sesuatu yang tak kena pada mentalnya, hehe. Asalkan jangan kecewa terhadap Allah sudah ^__^

Oh ya, saya akan pulang ke Malaysia bulan depan. Ada sedikit ole-ole untuk Acik, jadi kalau nak saya hantarkan tolong isi borang contact pada blog saya nanti ye Acik. Jazakallah khairan khatira~

Ai Syah berkata...

setiap ujian itu akan menjadikan kita insan yang lagi kuat pada masa mendatang . =)

paridah berkata...

dalam kehidupan ini pelbagai rencah yg mengadunnya tanda Allah itu mahaberkuasa melakukannya....

Nina Maslizza berkata...

Allah nak tunjukkan tiada tempat pergantungan yang terbaik selain Dia. Allah nak dengar kita berdoa dan merintih padanya memohon kepadanya. Dia Maha mengetahui segala yang terbaik untuk kita.

Maka dia hantarkan seseorang itu untuk mencuri hati kita dan di berikan perasaan kecewa. Allah nak lihat bagaimana cinta kita terhadap Allah adakah lebih besar kita mencintai seseorang itu ?
- i like this

Sally Yatiey berkata...

Allah hadirkan orang yang mengecewakan kita kerana Allah nak menguji kita. Biar kita kuat dan tabah menghadapi dugaanNya..

Emas Putih berkata...

:(

Bahrain Ramlan berkata...

Ada hikmahla tu. INSYA ALLAH. Hari ini kita kecewa, mana tau esok lusa kita senyum sokmo sampai telinga. :)

Norhasniza Khalid berkata...

ini semua dugaan buat diri kita...

RDZ Z berkata...

Kerana Allah sayang dengan kita Acik...

Hafiza AizZawa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Hafiza AizZawa berkata...

kecewa sekali tidak bermakna kecewa selamanya.. Acik.. boleh guna tak ungkapan nie?.. hehe...

Vee Sandi berkata...

bagi sis yg dah melaluinya beberapa kali , jwpannya mudah saja ... perancanganAllah lebih baik drp kita . malah ianya menjadikan kita lbh mtg dlm hubungan .

Cheq Eem berkata...

supaya kita tidak leka dan lalai... kadang kala manusia nie lupa.... dan dari situ lah kita belajar erti kehidupan sebenarnya..

Nadratul Syazwana berkata...

Setuju dengan entry Acik! :) Hehe ada betulnya

Khir Khalid berkata...

Betul tu Acik.. setiap musibah pasti ada hikmahnya & setiap kekecewaan pasti ada kebaikannya.. sentiasalah bersangka baik atas setiap ujian yg diturunkan... in shaa Allah.. pengakhirannya pasti yg baik...

ANIM berkata...

sebagai orang Ilslam, jangan mempersoalkan apa yang berlaku. semuanya ketentuan Allah Taala. malahan hujan, angin, ribut, banjir, kemarau pun didatangkan dari Allah. betullah kata acik tu, setiap yang berlaku ada hikmahnya.

❤Kamsiah❤ berkata...

sesekali ALLAH mencuit kita,suaya kita tersedar ..itu tandanya DIA sayangkan kita..

Haslinda Hassan Ali berkata...

Allah Swt sygkan umatnya,sebab tu kita dpt dugaan hidup....

ain diyana berkata...

femesnyer Acik.. hebat... :)
ain pun pnah baca tapi x ingat di mana..
"in order to meet Mr Right, we must meet Mr Wrong first.. and we must let go of our Mr Wrong in order to meet our Mr Right"

mysha berkata...

Allah jadikan mcm tu supaya bila kita dapat yang lebih baik kita lagi menghargai orang tu..

Cewahhh beshnya acik ada orang belanja!!

ctfand berkata...

Yang penting sentiasa P.O.S.I.T.I.F. dalam apa juga yg kita tempuh. InsyaAllah, semua akan baik2 saja.. ;)

ctfand berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ctfand berkata...

(akak pakai i.d lain ni..hehe)

Lieya Von Jay berkata...

betol tu acik... Allah maha mengetahui dan Allah jugak lah sebaik2 perancang ..

zahratunnur berkata...

Acik, sebenarnya kalau kita tak pernah kecewa, bukan kehidupan namanya. Allah mempertemukan kita dengan orang yang bukan jodoh kita supaya kita mengambil perkara yang terjadi ke atas kita sebagai satu pengalaman dan pengajaran. Selain itu, Allah mengajar kita cara meredhai sesuatu perkara itu tanpa meratapinya. Allah itu Maha Mengetahui dan sebaik-baik perancang..Wamakaru wamakarallah, Innallahu khairan makirin..Manusia merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya Allah ialah sebaik-baik perancang..

n O e s u h a i m i berkata...

Allah nak uji kita jer...lepas tu kita akan jadi lebih kuat dan lebih matang...

Cik Itah@RRP berkata...

salam acik..itu tandanya Allah nak uji kita..Allah uji kita supaya kita boleh didik diri menjadi lebih kuat . Allah uji tanda Dia sayangkan kita :)

Nao Mei berkata...

setiap yang hidup pasti ada matinya....
bergitu jualah dengan jodoh pertemuan...janji Allah tentang sesuatu kehidupan makhluknya.
kenapa dan mengapa Allah menghadirkan seseorang itu untuk mengecewakan kita...
Sebab kita masih perlukan kasih sayang Allah...

Miss Danger berkata...

sebab itu,kita kena saling ingat mengingati antara pasangan..

Vanessa Ricky berkata...

Yea, mmg sakit bila putus mcm tu je. That's why Vee skrg mcm traumatized nak express feelings or even to like others bcos takut nak kecewa lagi T__T But I do believe, the best is yet to come. :')

Hariz berkata...

Senantiasa positif dalam kehidupan :)

Ikhlas,
www.profhariz.com

Maria Firdz berkata...

Nice sharing.. Allah tahu yg terbaik utk kita...

yana yani berkata...

betul tu, tu semua dugaan untuk menguji kita =)

Haslinda Hassan Ali berkata...

kerana allah lebih mengetahui...
kalau kita baik ,allah akan ketemukan dgn org yg lebih baik...

adk dayah berkata...

setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya kan acik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails