Pengikut

Selasa, 27 Januari 2015

Kenapa Makan Guna Tangan ,Tak Guna Sudu ?




Assalamualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernafas di muka bumi Allah. Marilah berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Hari ini bertolak ke pahang kerana ada kerja yang perlu di selesai. Pagi-pagi dah keluar rumah sebab takut terlewat. Perut laparlah pula, jadi pergilqh makan di tbs.

Sebelah meja sepasang mat saleh sedang makan. Pelik juga, mat saleh duk pandang je aku makan. Rasa janggal pun ada, aku ada buat salah ke? 

Tetiba-tiba...

Mat saleh :Hai mate, sorry im jack , can i ask you one question?

Acik : hai, im acik, of course, my pleasure.. 
Jack : Why you eat using hand ? more specific right hand ? is not dirt ?

okey acik jawab dalam english tapi acik translate dalam bahasa melayu untuk pembaca acik.

Acik: oh pastinya sudah menjadi kebiasaan masyarakat timur untuk mendahulukan apa jua perbuatan dengan tangan kanan, baik bersalam, makan, menunjuk dan sebagainya.

Ibn Umar meriwayatkan bahawa junjungan besar, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu hendak makan, hendaklah kamu makan dengan tangan kanan, dan apabila hendak minum, minumlah dengan tangan kanan, kerana syaitan makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kiri.” (Riwayat Sahih Muslim)

Ianya mengikut sunnah prophet Muhammad Apabila makan dengan tangan kita ini katanya mengaktifkan otak di belah kanan secara praktikalnya. secara tak langsung kita juga bersikap positif dalam pemikiran dan kelakuan.

Kotor makan guna tangan ? tidaklah malah sebelum makan cuci tangan dengan bersih. Guna tangan kita rasa nikmatnya makanan tersebut. Kita lebih selesa, yakin dan tenang untuk makan. Lagi-lagi makan ayam goreng susah untuk makan. Guna tangan senang.

Ada juga para ilmuan kata di tangan kita ini ada enzym yang boleh menyembuh penyakit. Jadi gunakan tangan ianya memberikan kebaikan kepada kita.

Jack : ohh i see, but why not people use hand when feed, even they know benefits ?

Acik : ianya bergantung pada individu, kalau guna sudu dan garpu pun tak salah. Tapi kita kalau tak berhati-hati makan guna sudu dan garfu yang kotor dan berkarat ianya juga berbahaya.

Hahaha apabila dengar apa yang acik cakap kedua mat saleh ini terus check sudu dan garfu mereka. Dan meletakkan di sisi. Mereka terus guna makan guna tangan.

Jack : it's more easier..

Yup, you right. Indahnya jika mengikut sunnah Rasullulah SAW. Mari kita amalkan dan sebarkan kepada rakan-rakan kita



Share This!


18 ulasan:

  1. hehe...mat saleh pun kagum tengok kita makan pakai tangan.kita ni beria-ia nak pakai sudu garpu ye.good sharing acik..sudu garpu belum tentu bersih kan, baik pakai tangan

    BalasPadam
  2. good sharing...
    http://jmbelog.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum... achik,

    terima kasih achik atas entry nie... ada banyak hikmah tersembunyi mengapa kita makan perlu guna tangan nie...

    mselim3

    BalasPadam
  4. Makan pakai tangan ni sebenarnya lebih memudahkan dari makan pakai cutlery set. Benda-benda mudah macam nak cubit ikan atau ayam akan jadi susah bila kita makan pakai sudu garfu ni.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum acik. woahh bagusnya terus dia pakai tangan. yeayy kita suka pakai tangan gak..

    BalasPadam
  6. Sunah nabi juga terbaik sepanjang zaman..

    BalasPadam
  7. makan guna tangan, sampai menjilat jari :D

    BalasPadam
  8. makan gunakan tangan terasa sgt nikmatnya...lagipun sunnah rasul tu...

    BalasPadam
  9. saya pun pernah kena tanya tapi sedihnya oleh member melayu juga (macam lah tak tahu kan...) tapi saya jawab sebab tangan ni je yang masuk mulut saya... sudu garfu tu dah masuk mulut orang lain... hehehe... dia terus diam... heh heh heh

    BalasPadam
  10. makan dengan tangan lebih selera..
    info menarik..=)

    BalasPadam
  11. kalau makan nasi lebih sedap guna tangan..cuma mee sup tu terpaksa guna sudu..huhuhu

    BalasPadam
  12. Acik kita geng laa acik..kak lta pon klau mkn kt kdai mmg byk guna tangan ..lbh selesa nk mkn lbh nikmat rasa mkanan tu..mknan pon rak membazir..kdg2 guna sudu byk bagian yg takleh nk capai hehe...klau guna tgn semya blh..

    BalasPadam
  13. terbaik makan dgn tangan.. lawas & lebih berkat..

    BalasPadam
  14. makan guna tangan lagi senang la saya rasa ;)
    kalau makan guna sudu garfu rasa macam susah. tak pandai sangat hehe

    jalan2 la ke sini nnt ye. hehe :-* tq awak https://superbvitaminhouse.blogspot.my/

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails