Pengikut

Jumaat, 3 Julai 2015

Ingin Bercinta Selepas Nikah Tetapi Takut Jumpa Pada Pilihan Yang Salah

ehsan google
Assalamualaikum

Alhamdulilah masih berkesempatan jari-jari ini menari di papan kekunci untuk berkongsi cerita. Setelah sekian lama acik simpan di draft akhirnya masa yang sesuai untuk di keluarkan. Walaupun entri cinta mendapat tentangan ramai tetapi demi cinta kepadaNya dia tidak akan terkubur selagi ianya di perlukan.

Sedang kyusuk scroll facebook, ramai kawan-kawanku dah kawin dan paling cemburu sudah ramai juga ada anak kecil yang comel. Gambar-gambar yang cantik dan comel, hati ini kadangkala menjadi gundah tanpa di duga.

Seorang kenalan acik pernah cakap, jika ikutkan aku memang bersedia, tetapi Allah masih simpan lagi siapa dia jodohku untukku.

Bila umur meningkat, mulalah otak berfikir yang bukan-bukan dan perasaan bercampur baur . Lagi serabut jika di kelilingi oleh Che Nab yang asyik sibuk tentang hal sekeliling.

Kau nak jadi bujang terlajak / anak dara tua ?
Kau kena mandi bunga nie tak laku-laku sampai sekarang!

Kalau ikut hati memang akan gundah dan hiba

Tetapi siapa kita ? mungkin sedang kita gundah Allah sedang merancang sesuatu yang terbaik untuk kita.

Macam acik, kenal erti cinta itu lambat, lihat ada kawin dah kawin awal. Bila lihat mereka rupanya cinta itu bukan sekadar lafaz dan ayat yang mudah taip. Tetapi cinta itu lebih kepada tanggungjawab. Kita berkawin bukan dengan dia sahaja tetapi dengan keluargannya.

Dah bersedia ? Cetusan hatiku..

Masa acik degree pula , acik memang tak pernah terfikir soal jodoh dan kawin kerana tumpuan pelajaran. Ramai kawan kata, kau tak cari calon acik nanti kau susah.Sampai ke tua kau tak kawinlah jawabnya.

Bermain di benakku , jodoh itu ketentuan siapa ? adakah dia atau Allah ?

Kenapa hati ini perlu takut sedangkan Allah telah tetapkan jodoh untuk kita.

Rakan acik ramai kata : Aku nak bercinta selepas bernikah tetapi aku takut jodoh itu pada orang yang salah.

Aku hanya mampu tersenyum,,.

Memang benar kadang kita takut,tak kenal sangat tapi terus kawin. Takutlah kalau perangai dia tak baik, dia pura-pura baik . Sekali dia kaki pukul, pergunakan kita sahaja. Perempuan kaki kikis..

Ishh duhai hati asyik bersangka buruk sahaja, cumalah ambil sudut positif.




Allah kan ada, nak yang baik kenalah jadi baik dulu. Cuma ke arah kebaikan pastinya ada selayak untuk kita. 

Pegang janji Allah untuk kita, jodoh itu tersimpan rapi untuk kita di luar pengetahuan kita. Dunia ni tak lama pun , akhirat itu yang kekal.
Jadi andai tidak ditakdirkan Allah jumpa “cinta” tu kat sini, usahakan untuk jumpa disyurga Allah. Bolehkan?

Nak sayang boleh, nak rindu pun boleh kerana itu fitrah tapi jangan kerana kita ia jad fitnah. fitnah pada agama kita.
Kawal lah, macam mana? Pesan pada diri dia dalam jagaan Allah adalah lebih baik. Dan doa, moga-moga doa kita sampai padanya.

Bercinta selepas itu nikah itu indah, mata ini menjadi saksi peristiwa yang berlaku kepada rakan-rakanku.Sesiapa yang pernah bercinta pasti akan mengakui bahawa transaksi daripada proses ‘berkenalan’ kepada ‘percintaan’ merupakan satu fasa yang sangat indah sekali. Banyak bait-bait lagu dan puisi-puisi yang mengungkapkan betapa manisnya fasa ini.Bayangkan anda berada di fasa ini, tetapi tiada batasan yang menyekat pergaulan kamu dan kekasih kamu. 

Mahu berjumpa? Terus sahaja jumpa, tidak perlu bersusah-payah.Mahu jalan pimpin tangan? Pimpinlah tangannya , tiada dosa di atas kamu, malah diberi ganjaran pahala! Inilah satu hikmah yang besar jika kita bercinta selepas berkahwin; ianya khusus untuk mereka yang memilih jalan ini.
Akhir kata dari acik jangan takut soal jodoh ianya akan datang pada masa yang tepat dan keadaan yang tepat. Yakin dengan janji Allah dan berikan sepenuh harap kepada Allah. Jangan pernah bosan untuk terus berdoa dan berdoa. Dia Maha mendengar lagi Maha Mengetahui , dia tahu yang terbaik untuk kita. 

Share This!


12 ulasan:

  1. sesungguhnya jalan ALLAH itu indah, peraturannya pun tersusun, kita hanya tunggu dan berdoa disamping berusaha =) pasti akan ada diluar sana yang sudah tertulis jodoh buat kita

    BalasPadam
  2. betul tu jangan terlalu fikirkan jodoh Allah dah tetapkan tuk setiap orang,akak sendiri time belajar tak penah kapel,dah kerja sibuk dengan kerja ,Alhamdulillah jodoh akhirnya dengan orang yang tak di jangka,selepas kecewa,baiklah bercinta selepas nikah,lebih mudah....

    BalasPadam
  3. Acik, kak Yoorin pon kawin lambat jugak, lg2 bila kawan2 sedara mara kawin, kita pon dah gelabah nak kawin jugak.. bercinta memg lama gila dengan suami, 7 tahun..tp rasanya betul2 bercinta lepas kahwin..sebab rasanya kita betul2 kenal pasangan bila duduk serumah, tidur sebantal.. sebab nak kahwin ni besar tanggungjawab..lagi-lagi bila dah ada anak.. insya Allah, ada tu jodoh acik.. tapi jodoh pon kena cari ye acik.. jangan tunggu bulan jatuh ke riba..

    BalasPadam
  4. Perkahwinan itu satu perjuangan dan perkongsian..jodoh itu hadiah daripada Allah namun perlu diusahakan..manusia boleh berubah ubah..kesempurnaan milik Allah..justeru Allah jadikan lelaki dan wanita berpasangan untuk melengkapi..

    BalasPadam
  5. terima kasih kongsikan di sini.peringatan buat diri sendiri

    BalasPadam
  6. percintaan yg sebenarnya hanya setelah bersuami isteri..lalu berkahwinlah n mulakan kehidupan berkeluarga...

    BalasPadam
  7. Jodoh Allah dah tetapkan. Paling penting penuhkan ilmu rumah tangga di dalam diri kita agar dpt kita mengecapi dunia rumah tangga yg diredhainya

    BalasPadam
  8. In shaa Allah ..Mane le tau kan kot2 ade "jodoh" sedang tengok entri ni .. Sejuk hati die .. hehehe

    BalasPadam
  9. InsyaAllah ada la jodoh acik yang Allah tetapkan tu. Lambat sebab mungkin Allah nak bagi yang terbaik. Semoga cepat2 acik bertemu jodoh.,amiiiin

    BalasPadam
  10. yag komen ni sume bunga yg blm kawin..sbb tu syok bace

    BalasPadam
  11. Betul tu Acik. Yakinlah jodoh tu yang terbaik dari Dia :D

    BalasPadam
  12. Betul yg apa highlight kan tu.. Nak jumpa jodoh yang baik.. Baikkan diri kita dahulu..

    BalasPadam

Coretkan sedikit pandangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails