Pengikut

Isnin, 10 Ogos 2015

Dapatkan Kereta Pertama Kamu Selepas Tamat Pengajian Dengan Skim Graduan Full Loan


Assalamualaikum

Masih ramai tak tahu tentang sistem graduan yang telah wujud sekian lama untuk membantu lepasan graduan untuk memiliki kereta idaman mereka.

Setahu acik tanya bank islam sahaja yang membuat sistem graduan tersebut.
Sistem graduan ini memberi peluang kepada para graduan yang memiliki diploma dan ijazah yang baru bekerja untuk membeli kereta. Walaupun kamu masih dah tempoh percubaan .

Kadar Faedah

  • 3% – 7 tahun
  • 2.9 hingga 3.6% – 9 tahun
Bagaimana untuk membuat pembelian dan pinjaman ?

Pertama : Pergi ke pusat pameran kereta.

Pilih kereta apa yang kamu mahu beli sama ada proton mahupun produa. Contoh nak beli kereta axia. Maka pilihlah jenis apa yang kamu mahukan sama ada axia G standard , SE mahupun advance.

Kedua : Submit document

Dokumen yang di perlukan adalah salinan : 

1.Lesen memandu
2. Kad pengenalan
3. Surat Tawaran Pekerjaan 
4. Slip Gaji Sebulan Kerja
5. Transkrip 
6. Skroll diploma/ ijazah
7. Bank statement

3. Tunggu kelulusan Bank

Selepas submit dokumen tersebut maka tunggulah beberapa hari untuk kelulusan dari pihak bank sama ada pinjaman lepas atau tidak.

Ianya tertaluk kepada basic kamu.

Kalau lulus terus ke step 4.. kalau tidak maka cuba lagi atau bayar  downpayment 10 % .

Step 4: Pengesahan syarikat

Jika dah lulus pinjaman untuk kereta tersebut. Maka dapatkan pengesahan yang perlu Sumber Manusia untuk mengesahkan kamu bekerja di situ.

Jika HR tidak bekerjasama maka prosesnya sukar dan panjang macam acik hadapi.

5.Tunggu kelulusan HQ KL

Selepas semua proses di atas selesai maka kamu perlu tunggu pula proses kelulusan dari HQ. Untuk pastikan kamu nama tidak bermasalah.

6. Sign Aggrement

Lepas dah lulus maka kamu perlu tandatangan perjanjian yang di sediakan untuk 3 set. Pastikan kamu bawa duit untuk pembayaran bulan pertama dan duit stamp sebanyak RM 20.

Jangan lupa  bawa original dokument

1.Lesen memandu
2. Kad pengenalan
3. Surat Tawaran Pekerjaan 
4. Slip Gaji Sebulan Kerja
5. Transkrip 
6. Skroll diploma/ ijazah
7. Bank statement
8.Bill utiliti

Tetapi ianya bergantung juga pada jenis kereta , ada yang perlu bayar 3 bulan pertama dan sebagainya.

Jangan lupa untuk duit booking kereta, macam acik kena di perodua sebanyak RM 144 untuk axia.Ianya juga bergantung pada kereta.Ianya perlu di bayar pada tempat kereta yang kamu beli.

6. Tunggu kereta keluar , yeah maka selesailah .Ada yang dapat cwpat dan ads yang dapat lambat.Ianya bergantung pada query yang perlu kamu tunggu.

Maka tahniah kamu sudah memiliki kereta idaman kamu. Harap entri ini serba sedikit dapat membantu kamu semua. 

PERHATIAN : SKIM INI TIDAK LAYAK UNTUK PELAJAR YANG MASIH MENUNTUT DI PUSAT PENGAJIAN TINGGI.



Share This!


10 ulasan:

  1. oh acik amik axia gk yer..cm adik ipar kak ummul,dia pun baru keluar keta ni

    BalasPadam
  2. kalau dah setahun berlalu boleh ke guna skim ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau baru kerja boleh... kalau dah lama..mereka akan suggedtkan untuk bayar 10 peratus dari harga kereta

      Padam
    2. dah habis belajar, setahun lepas.
      dah bekerja, setahun. hehe
      so still kne bayar 10% tu?

      Padam
    3. aahh.. heheh cm beli kereta biasa.. untuk maklumat lanjut ke pusat kereta berdekatan

      Padam
  3. Akak dulu zaman akak x merasa de semua ni...dah kerja jer la mampu nak beli kereta...tahniah acik...

    BalasPadam
  4. bagusni utk yg berminat utk dptkan kereta pertama selepas grad.

    BalasPadam
  5. Elok la panduan ni bagi mereka yang tengah mencari kereta sekarang ni...

    BalasPadam
  6. Thanks acik atas infomasi.adik akak tahun depan dlm bulan 6 habis belajar.tp dah sibuk sibuk nak beli kereta axia gak.. Katanya bulan bulan murah.
    Sekarang akak tolong masukan gaji dlm bank dia.mcm dia kerja dgn akak....nak lepaskan dia beli keta... Huhu...cantikan akaun je.. Lepas dapat keta akak ambil balik le duai akak.hikhik..

    BalasPadam

Assalamualaikum
Sila Tinggalkan Sikit Kritikan Anda :)
Jom Ketahui Rahsia Rezeki Ramai Orang Tak Tahu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails