Ticker

6/recent/ticker-posts

Belajar Mempraktikkan Nasihat Yang Selalu Di Beri Pada Orang Lain


Assalamualaikum

Orang tua-tua kata , jangan terlalu bergembira nanti menangis kemudiannya.

Masih teriang-iang di minta dengan ungkapan itu, semalam hati sangat gembira menyambut hari lahir tetapi akhirnya di susuli dengan duka.

Balik-balik kerja terkejut cermin kereta belakang kena pecah. Allahurabbi , memang terkejut memang cepat-cepat buat laporan polis.

Saat di uji seperti inilah cara terbaik untuk didik hati kita agar sabar dan tabah menghadapi ujian sebagaimana ketika lain sedang menghadapinya.

Tahu bukan mudah tetapi itulah yang kita sendiri kena hadapi.  Kadang memang rasa sakit dah ada masalah bertimpa-timpa pula masalah lain.

Tetapi Allah tidak akan hadirkan masalah itu dengan bersendirian tetapi ia hadir dengan penyelesaian masalah. 

Bagaimana penyelesaian ?

Wahuallam , kita sebagai hamba berdoa ,berusaha dan biarkan ianya berjalan mengikut aliran ketentuan.

Allah tahu kita mampu hadapinya, inshaAllah ada kemanisannya nanti.Memang mudah berkata tetapi bila kita terima dengan berlapang dada maka kita akan lebih tenang. 

Ujian itu mendewasakan kita,
Ujian itu menjadikan kita cekal hatinya.

Kita beruntung di uji bermakna Allah sayang pada kita dan mungkin itu salah satu cara Allah tarbiyah kita mungkin untuk selalu bersedekah dan membantu orang yang memerlukan. Selalu husnudzon dengan Allah setiap apa yang berlaku lagi-lagi dalam soal hati.

Hari ini aku di uji apabila kamu pula di uji harap bersabar ye


Catat Ulasan

4 Ulasan

penaberkala berkata…
bersabar ye bro. Apapun, selamat hari ulangtahun
semoga lebih banyak rezeki sedang menanti
Betul³... Hidup memang kena banyak bersabar. Selamat Hari Lahir Acik. Moga Acik sukses dan sihat selalu hendaknya. Aamiin...
Betul³... Hidup memang kena banyak bersabar. Selamat Hari Lahir Acik. Moga Acik sukses dan sihat selalu hendaknya. Aamiin...
Unknown berkata…
Harap bersabar ye Achik. Jika nak lihat peribadi seseorang, lihat ketika dirinya didatangkan dugaan. Allah sayang kita sebenarnya.