Pengikut

Rabu, 23 Mac 2016

Ketika Hatimu Terlalu Berharap Kepada Seseorang Maka Allah Mengujimu


Assalamualaikum

Bunga yang kau puja,
Jangan terlebih letak baja,
Ianya bisa menjadi dahan berduri,
Buat kau terluka berkali-kali 
Dia tetap bahagia dengan haruman wangiannya.
Jangan di ikat hati meronta
Lepaskan dia andai terbaik bagimu

Pagi-pagi seorang sahabat telefon dengan dengan suara sayu.


Man : Acik kenapa aku di uji macam gini ? 

Acik : awat nie man ? Apa dah jadi.

Man : Kami dah putus tunang, tak tahu mana silapnya. Aku memang sangat mencintai dia.Aku berharap sangat dia jadi isteri aku. Aku yakin tapi kau tengoklah baru lepas kami putus dia nak kawin dengan lelaki lain.Apa salah aku acik ?

Acik : Man banyakkan berzikir, tenangkan hati kau. Soal jodoh itu bukan urusan kita , kita hanya watak dalam sebuah eposide menjalankan ketentuanNya. Allah lebih sayang kau man. Ini bukan soal salah siapa , mahupun bukan soal baik atau tidak tetapi adalah ketentuanNya. 

 Ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang maka Allah timpakan ke atas kamu pedihnya sebuah pengharapan, supaya kamu mengetahui bahwa Allah sangat mencemburui hati yang berharap selain Dia. Maka Allah menghalangimu dari perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepada-Nya. -Imam Syafi’i

Allah sayang kau, Allah nak kau lebih dekat denganNya, ceritakan masalahmu, dengar kau berzikir menyebut namaNya.

Man : Betul juga, lega bila dengar nasihat kau. Betul aku jauh dari Allah.Habis apa yang perlu aku lakukan ?

Acik : Pertama sekali ikhlaskan dan maafkan dia, ambillah masa untuk diri kau. Doakan dia semoga bertemu jodoh yang baik dan moga kau dapat juga jodoh yang baik. Mengadulah dengan Allah.

Kita tengah berjuang mengalahkan perasaan kita dengan keimanan, sebuah ketundukan dan ketaatan dalam ketetapan-Nya. Kita berjuang untuk melepaskan angan-angan dan harapan yang salah bersandar. Kita berjuang mengembalikan hati kita dalam genggam-Nya, semoga Allah menyelamatkan orang-orang yang lemah kerana jatuh cinta. Kita percaya, kita tidak akan dibiarkan tersesat oleh-Nya. Rasa cinta-Nya selalu mampu mengalahkan kekhawatiran dan ketakutan kita.

Share This!


12 ulasan:

Rozita berkata...

betul acik...bila Allah uji tanda Allah nak kita dekat dgn Dia..

paridah berkata...

Setuju sekali dgn paparan n3 acik...jika terlalu berharap kpd sessuautu selain Dia kita pasti di uji-Nya. berharap sambil bertawakal kpd-Nya insya-Allah.

Nooraini Ali. berkata...

DIUJI TANDA ALLAH SAYANG BETUL KAN ACIK

Kak Nieyl berkata...

Allah sentiasa berikan yang terbaik untuk hamba-Nya..
Setiap ujian dan dugaan itu pasti ada hikmahnya...
Kalau kita sentiasa berfikiran positif, sentiasa Ingat Allah..
dekatkan diri pada-Nya..Insya'Allah segala dugaan dan ujian itu dapat kita harungi...

Suriaamanda berkata...

Allah jadikan kita berpasang- pasangan..mungkin pasangannya belum di temui..atau pemilik rusuk kiri yang sebenar belum ditemui

NOR HAZILA berkata...

Saya juga mengalami situasi yg sama....mmg la pedih tapi bila kita berlapang dada apa yg berlaku...insyaallah ketenangan milik kita....sabar atas setiap ujian yg menimpa...

Bonda Zahra berkata...

allah uji sebab allah sayang kan

Bonda Zahra berkata...

allah uji sebab allah sayang kan

Mezquita Lifestyle berkata...

allah uji sebab sayang, sebab itu za pun tengah mengalami situasi ini, jalan terbaik adalah za melepaskan. tapi peritnya allah maha mengetahui, ketika ini memang za tengah down, tapi mampu senyum hadap depan kawan-kawan. sebab tak nak menampakkan. semoga allah beri kekuatan kepada za, entri acik ni memang sesuai sangat utk za hayati.

MyLife Ria berkata...

Betul, pasti ada seribu macam hikmah yang tersembunyi. Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita, hamba-Nya

Noriza Rahman Momma Vogue berkata...

Mungkin apa yang kita harapkan tidak baik untuk diri kita. Allah Maha Mengetahui lagi Bijaksana

Hasliynda Lynn berkata...

man
tu lah nama xx akak...hihi,
kebetulan pulak,walaupun tak ada jodoh dgn si dia,
akak still kawan sampai sekrg...
mungkin kami sesuai jadi sahabat...allah dah tetapkan
jodoh kita,redha&syukur...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails