Ticker

6/recent/ticker-posts

8 Alternatif Untuk Mendapatkan Jodoh Yang Baik


Assalamualaikum

Bertalu-talu mesej yang acik dapat meminta pendapat bagaimana untuk dapatkan jodoh yang baik ?

Zaman sekarang sukar mendapatkan yang baik dan banyak hati yang telah terluka. Walhal menentukan seseorang itu baik atau tidak bukan tugas kita menilai hanya mengikut apa yang kita nampak sahaja.

Bagaimana untuk dapatkan jodoh yang baik ?

1. Dekatkan diri dengan orang yang baik-baik.

Banyak yang terlupa melalui pergaulan dan perhubungan kita dapat menilai jodoh kita. Untuk dapatkan yang baik-baik selalulah dekatkan diri kepada orang yang suka ingat Allah. Selalu ke masjid bergaul dengan mereka. Mungkin ia jadi asbab untuk di gerakkan bertemu jodoh untuk kita.

Portal Cari Jodoh Semanis Kurma

2. Dekatkan diri dengan Al Quran dan Hadis

Al Quran adalah kalam Allah dah segala rahsia telah terbongkar. Bilamana kau rasa putus ada bacalah al quran, bacalah tafsirannya. Bila kau ingin kau ingin memiliki bacalah surah-surah berkaitan seperti surah al bakarah, surah anbiya dan sebagainya pasti kau menerima setiap jawapan yang bermain di fikiranmu.

3. Jaga hubungan dengan Allah dan manusia di sekitarmu

Satu yang hal yang selalu di ambil enteng hubungan dengan Allah, solat selalu tinggal. Puasa pun kadang-kadang , sedekah jauh sekali. Cubalah kita baiki diri, jangan sampai Allah lupa pada kita, baiki diri kita. Dalam masa sama jaga hubungan dengan adik beradik dan kenalanmu. Kerana doa mereka kita perlukan. Mana tahu doa mereka untuk kita di makbulkan Allah di samping doa kita.

4. Bermusyawarah dengan orang lebih berpengalaman dan berilmu.

Jika kita ada pasangan , mintalah pandangan tentang dia dari ibu bapa kita.Mereka pasti mahukan yang terbaik untuk kita. Minta juga pandangan dengab ustaz-ustaz mahupun orang tua yang lebih berpengalaman. Meminta pertolongan kepada mereka juga tidak salah dalam mencari jodoh.InshaAllah yang datang juga yang baik-baik.

5. Untuk dapatkan yang baik kita juga perlu jadi baik.

Dalam kita mengejar jodoh yang baik, malam masa sama kita muhasabah diri kita dan baiki diri kita. Memang kita ada turun naik tetapi senantiasa menjadi dia naik dan maintain.

6. Pilihlah agamanya

Di cerikan Musadad, diceritakan Yahya dari ‘abdulloh berkata bercerita kepadaku Sa’id Ibn Abi Sa’id dari Abi Hurairah ra bahwasanya Nabi saw bersabda wanita dinikahi karena empat perkara. Pertama hartanya, kedua kedudukan statusnya, ketiga karena kecantikannya dan keempat karena agamanya. Maka carilah wanita yang beragama (islam) engkau akan beruntung.”

7. Berdoa agar dapat jodoh yang baik

Kekuatan kita orang muslim adalah doa. Ringankan mulut untuk berdoa, angkat kesepuluh jarimu untuk berdoa. Mohonlah pada Allah, Dia Maha Mendengar

8. Dekatkan diri dengan majlis ilmu.

Sedangkan kamu sedang baiki diri , dia juga begitu. Bilamana tiba masa yang tepat dia gerakkan hati bertemu jua. Orang yang baik mencari ilmu dan mana tahu ianya menjadi asbab untuk kebaikan kita.

InshaAllah kita berusaha selebihnya kita serahkan pada Allah. InshaAllah kita dapatkannya, Allah tahu yang terbaik untuk kita. Dan kadang kita di uji dengan orang kurang baik sebagai ujian untuk pencarian kebaikan tersebut.

Catat Ulasan

2 Ulasan

Unknown berkata…
Hublot wrist watches tend to be acclaimed for his or her various replica watches sale which arranged all of them very far through abounding additional types of wrist watches. Every hublot replica sale is done having a turning deejay agreement that's dependable as well as creative. It offers the replica watches actual individual by having an recommend method to admeasurements period. The actual suitable cartier replica uk has got the hr fight it out which orbits concerning the strong history. The actual cartier replica obvious utilizes hard disks rather than this particular recognized method of creating wrist watches. The actual custom audemars piguet replica sale for sale tend to be the best options associated with reproduction wrist watches on the web. Regardless of whether you are searching for the actual rolex replica you will discover the best view in the correct cost the following!