Ticker

6/recent/ticker-posts

Jangan Mudah Menyatakan Cinta Sebelum Merenungkan 6 Hal Ini



Assalamualaikum

Janji manis saat bercinta adalah kata-kata pujangga bagi memikat si dia. Mudah berjanji dan mudah meluahkan tanpa memikirkan kedepannya.

 

(iklan) Nak cari jodoh jom daftar di sini --> cari jodoh
 

Kata-kata itu adalah janji dan kita harus bertanggungjawab dengan apa yang kita tuturkan. Pada acik sebelum berjanji apa-apa ada hal yang perlu difikirkan.

1.. Apakah Kamu Siap untuk Berkomitmen?

Bercinta itu bukan satu hal yang untuk main-main, bercinta adalah untuk proses ke alam pernikahan.  Setelah kamu mengutarakan perasaan, bukannya kamu bersikap seenaknya dan hanya memikirkan diri sendiri. Kerana pada dasarnya hubungan itu harus siap berkomitmen pada satu hati dan menjalani penuh dengan keseriusan.

 

2. Apakah Kamu dapat bertanggungjawab atas hatinya?

 Saat Seseorang berani menguratakan perasaan cintanya secara tidak langsung ia telah mengambil hatinya. Jangan sampai dia yang kmau cintai selalu tersakiti, kecewa dan menangis ketika sudah menerima cintamu dan hanya memberikan kebahagaian diawal pendekatan saja.Mengutarakan cinta dan diterima olehnya itu artinya kamu harus bertanggungjawab atas hatinya, harus selalu berusaha membuatnya bahagia.


3. Apa Alasan Kamu Ingin Menjadikannya Pasanganmu?
Setiap orang pasti memiliki alasan kenapa dia memilih seseorang untuk dijadikan pasangannya. Kerana alasan inilah yang menjadi penguat hubungan akan tetap bertahan. Sehingga ketika ada masalah tidak mudah "roboh" kerana kamu memiliki alasan yang kuat.

4. Dapatkan Kamu Mengatur Waktu Untuknya?
Sesibuk apapun kamu, kamu harus memberikan kasih sayang dan perhatian penuh kepada pasanganmu. Dia manusia biasa yang sangat membutuhkan semua itu, dia membutuhkan dukuanganmu dan sangat membutuhkan semangat darimu.

Tak peduli kamu sibuk dan penat, ketika kamu berani menyatakan perasaanmu itu artinya kamu siap menjadikanmu seseorang yang berarti didalam hidupmu.

5. Bolehkah Kamu Menerima Kekurangannya?

Semua orang akan terlihat sempurna ketika kamu belum memilikinya. Ketika sudah kamu memilikinya kamu akan mengetahui segala keburukan dan kekurangannya, jika kau tidak siap menerima kekurangannya lebih baik tak perlu mendekatinya. Bersiapkah menerima segala perangai buruknya dan mengetahui sifat-sifatnya yang kita tak pernah duga dan jangka.

6.  Bersediakah untuk berkongsi semuanya ?

Untuk menjalinkah perhubungan apa yang perlu dilalui adalah berkongsi semua hal dari segi barang, makanan, peralatan , masa dan wang. Adakah bersiap untuk berbahagi ?

Kebiasanya kita lakukan sendiri tetapi bakal ada orang yang memberi pendapat yang kadang kala bertentangan dengan kita. 

Adakah kamu bersedia ?

Catat Ulasan

0 Ulasan