Ticker

6/recent/ticker-posts

Sudah tahun 2021 masih bertemu Jodoh ?

Gambar hiasan

 Tahun 2020 telah melabuhkan tirai.

 Maka sejarah permulaan tahun 2021 bermula dengan kesederhanaan. Tetapi perbahasan tetap sama lagi. Kenapa tak kawin lagi ? 

Nak jadi bujang terlajak ke ? 

Nak jadi anak dara tua ke ? 

Itu biasa.

(iklan) Nak cari jodoh jom daftar di sini --> cari jodoh


 Adakah skripnya masih sama lagi jodoh masih sesat lagi. mencari jalan pulang yang tidak ketemu lagi. Penat berusaha tetapi satu kenyakinan yang pasti jangan pernah menyerah walaupun sedetik. Tetap teguhkan hati bahawa Allah ada perancangan yang terbaik untuk kita.

 Kata orang kita kena ketemu orang yang salah dulu baru ketemu orang yang lebih baik ? 

Ada betulkan ada tidaknya juga.

 Jika kita ketemu yang baik jangan di sia-siakan, dihargai dan dijadikan pendamping hidup,

Tetapi andainya kita ketemu orang yang salah itu adalah proses. 

Proses untuk kita jadi lebih baik. Kita disakiti, kita dkhianati, kita ditinggalkan dan pelbagai lagi.

 Itu adalah pengalaman yang mendewasakan.

Makanya jangan semudah itu untuk memberikan hati kepada sesiapa. 

Maka tidak usah mengeluh. Nikmati sahaja prosesnya sebelum bertemu dengan seseorang yang tepat menurutNya. Tidak akan ada kisah yang Allah ciptakan sia-sia, semua pasti akan membawa hikmah yang luar biasa untukmu.

Jika sebelum ini bertemu dengan orang yang salah, tidak usah menyesal. Tetaplah bersyukur kerana dari pengalaman itu kita belajar untuk bersabar. Bertemu dengan orang yang ‘salah’ mungkin membuatkan dirimu terluka tetapi percayalah suatu hari nanti akan kita pasti akan bertemu dengan seseorang yang tepat.

BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH



Tidak usah menyesal, tetaplah bersyukur dengan apa jua takdir yang Allah berikan. Daripada pengalaman-pengalaman itu, kita dapat belajar banyak tentang mengenali hati yang tulus.

Jadi bersangka  baiklah kepada Allah tiada henti, sungguh semakin kita bersangka baik maka pasti kita akan mengerti apa yang sedang Allah tulis sebenarnya untuk kita. Allah Maha Hebat dalam mengatur rencana. Kadang-kadang memang Allah datangkan dahulu orang yang salah sebelum datang orang yang baik.

Cuma sekarang ini..

Pertama : Muhasabah diri 

Kita tahu diri bagaimana diri kita, ada panas barannya kita, ada malasnya solat kita, dengan diri sendiri pun kadang kita suka bohong apalagi sama orang lain. Mana rasa diri kurang perbaikilah, muhasabah diri. Kerana apa ? 

Pernikahan itu bukan satu hal yang main-main dan boleh di cuba-cuba. Pernikahan adalah soal tanggungjawab dan kalau boleh kita nak nikah untuk jangka masa yang lama. Masa inilah juga kumpul duit dari sekarang. 

Kedua : Banyakkan doa dan solat taubat serta solat hajat

Jangan berhenti berdoa, jangan malu untuk sering meminta dengan ALLAH. Kerana ALLAH MAHA MENDENGAR. Rajinkan diri untuk melakukan solat taubat, untuk dekatkan diri pada ALLAH. Mungkin ada kesilapan kita yang harus diperbaiki dan rajinkan solat hajat untuk memohon kepada ALLAH. Minta orang sekeliling doakan kita,moga jodoh kita bertemu.

Ketiga : Bantu Mak Ayah

Kadang kala ada sebab Allah lambatkan jodoh kita. Kadang kala untuk bantu Mak Ayah kita. Mereka juga perlukan perhatian dan kasih sayang kita. Untuk menjaga mereka yang sudah tua. Bahagiakan mereka, doa mereka itu sangat mahal. Moga ada kebaikan apa yang kita lakukan. 

Pada acik, sekarang ini fokus dulu kerjaya. 

InshaAllah jodoh tak kemana. 

 

 

 

 



Catat Ulasan

0 Ulasan