Pengikut

Selasa, 17 Mei 2011

Musibah itu Ada Penyelesaian




Assalamualaikum .....

Alhamdulilah akhirnya result dah keluar ....so tamatlah sudah aku sebagai pelajar Politeknik Merlimau ... dan aku akui sebagai manusia kita nie akan di berikan pelbagai ujian yang tidak pernah kita duga & harapkan ...walupon seribu kali kita cuba mengelakkan..kalau itu takdirnya ...memang kena terima seadanya ....dan tidak dinafikan bahawa setiap manusia ada masalah yang berbeza dan di uji dengan kadar yang berbeza jugak

1.Kadang-kadang ada je masalah dengan "CINTA "


memang tak di nafikan cinta tu penting dalam hidup kita ... tapi cinta tu yang buatkan kita derita & bahagia ... semakin kita mencari cinta semakin itu kita akan sakit kerana cinta ..biarkan cinta itu datang bila tiba waktunya ..dan kepada yang bercinta hargai cinta yang ada jangan buat pasangan menderita .... semoga ketemui cinta sejati :)

2.Kadang-kadang kecewa dengan Result....



Aku pon pernah alami ...kecewa dengan result exam yang aku dapatkan ...kita kemain lagi belajar macam nak giller but ada aje yang sangkut dan dapat rendah la ... bila dapat tinggi seronok sangat-sangatkan ..but itulah adat dalam belajar .... semua kena usaha + berdoa :)

3. kadang-kadang kecewa dengan diri sendiri



Kadang-kadang tu kita nie cepat kecewakan diri sendiri dan buat down... bila tengok orang cantik & handsome ..mulalah ayat " aku nie x ensem cm dye " aku....bla..bla...bla....but pernah tak terfikir tentang kemampuan diri sendiri??? sebenarnya kita ada cuba kita takut untuk cari kemampuan kita tu

4. Kadang-kadang masalah dengan kawan-kawan

Masalah dengan kawan-kawan itu memang kekadang menyakitkan jiwa...yelah kalau dapat kawan yang baik ALHAMDULILAH..kalau dapat yang sebaliknye sabo jelah~~~~ semua tu memang la akan berlaku ..but hanya diri kita tahu jalan penyelesaiannya..... so make sure kamu cari kawan yang bersesuai dan kata mudah boleh layan gan otak kamu la :)

5.Kadang-kadang duit hilang la ..henfon rosak,tayar pancit ,kunci hilang .... dan macam-macam la ...(sabo jelah~~~~)

hahahahha nanti banyak pulak kadang-kadangnye .... but musibah dan benda yang buruk tu memang tak diduga datangnya bagi menguji kita dimana tahap kesabaran & keimanan kita... kerana setiap yang berlaku ada hikmahnye ...percaya pada takdir ALLAH :)

Dari Sa’ad, ia berkata: bahwa Rasulullah telah bersabda:
“Manusia yang paling berat ujiannya adalah para Nabi, kemudian orang-orang shalih yang meneladaninya. Seseorang akan diuji menurut kekuatan agamanya (imannya), apabila agamanya kuat maka makin berat ujiannya, apabila agamanya kurang kuat maka diadiuji menurut kadar kekuatannya, dia akan diuji terus , sehingga ia berjalan di muka bumi dalam keadaan bersih (tidak berdosa)”.

“Dari Aisyah ra., dia berkata: bahwa Rasulullah telah bersabda: “Sesungguhnya orang-orang shalih akan diperberat (musibah) atas mereka. Dan tidaklah seorang mukmin tertimpa suatu musibah, seperti tertusuk duri atau lebih ringan dari itu, kecuali akan dihapus dosa-dosanya dan akan ditingkatkan derajatnya”. (H.R. Ahmad, Ibnu Hibban, al-Hakim dan Baihaqi)

Share This!


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails