Pengikut

Isnin, 15 Ogos 2011

Atasi Bila Kecewa Cinta



Assalamualaikum

Hai semua acik kembali lagi ingin berkongsi bersama kamu semua .Sebelum tu, aah senyum dulu baru best sikit nak bercerita panjang. Bila bicara tentang cinta ada yang suka & ada yang tidak, ada jugak yang mengeling kepala. Cinta yang agung adalah cinta pada Maha Pencipta iaitu ALLAH dan cinta yang sesama manusia kadang-kadang mengembirakan dan kadang-kadang kecewa. hari nie acik lebih serius akan membincangkan "Atasi Bila Kecewa Cinta"


RASA KECEWA?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

Acik sediri akui pernah gagal dalam cinta, cinta itu adalah subjektif dan cinta mempunyai maksud yang tersendiri dari persepsi setiap orang.Cinta sebati dalam jiwa,.Cinta penghancur jiwa raga,Cinta mengindahkan semua apakah sebenar erti cinta,Cinta titiskan air mata,Cinta memutuskan saudara

Cinta senyum gelak ketawa.Tiada dinafi'an cinta,Dikala hangatnya cinta dunia itu indah.Kala impian hancur lebur harapan nyawa terkubur.Mengapa, apa,di mana,siapa dapat menduga datangnya dan pergi.Kurnia Ya Rabb itu indah Walaupun kadang mampu meluka.Perlengkap jasad yang bernyawa Tak dapat dinafi harinya..

Acik ada sedikit tips untuk atasi kecewa cinta untuk di kongsikan bersama


1. Jangan Meratapi Apa Yang Berlaku

Orang kata mungkin takde jodoh kamu dengan si dia, muka mula bermuram durja karena cinta ditolak oleh seseorang. Acik akui bila kita putus cinta memang rasa "down" sangat .Di fikiran mulalah bermain dengan bermacam-macam pekara yag negatif, kita memang akan sedih sebab kita gagal dalam permulaan percintaan tetapi jangan jadikan ia sebagai pekara yang serius.Jangan pernah Meratapinya kerana seumpama kita tidak percaya pada Takdir yang ALLAH berikan.Bagi masa kepada diri anda untuk bertenang.


2. Jangan Anggap Gagal Sekali Gagal Selamanya

Jangan pernah berputus asa, percayalah ALLAH telah sediakan seseorang yang terbaik dalam hidup kita. Bila kita tidak mendapatkan cinta yang kita dambakan tidak bermakna tiada lagi cinta untuk seterusnya. Kenapa boleh lihat orang boleh kawin berkali-kali ,tak malu kew , kalau dari sudut +ve untuk apa perlu malu kerana itu adalah cinta yang ALLAH berikan untuk cari cinta manusia yang di dambakan dan dari -ve memang orang kata manusia gatal n so on la ...so gagal pertama bukan alasan untuk cinta seterusnya.


3. Bicarakan dengan Rakan baik

Cuba cari seseorang yang anda percaya kepadanya utuk berkongsi cerita tentang apa yang kamu alami. luahkanlah kepadanya agar dapat meredakan kekecewaan tu sebaiknya berlawanan jantina sebab mereka lebih memahami. macam acik sendiri ..bila rasa kecewa acik suka luahankan pada roommate acik dan orang acik percaya.Sesungguhya dapat meredakan hati yang kecewa.


4.Cuba minta Pendapat Melalui Laman Sosial

Zaman sekarang semua secara on9, dengan itu kita boleh ambil kesempatan ini meminta pendapat kawan-kawan dan pandangan mereka, dan terima nasihat yang di berikan.Sekurangnya melegakan kita dengan lawak jenaka yang akan di berikan.




5. Bercuti

Bila kita baru putus cinta memang akan frust giller tak boleh buat semua benda.Rasa dunia dah hacur tetapi lebih baik kita beri masa pada diri sendiri untuk menenangkannya .Buangkan segala kenagan bersama agar dapat hilangkan sebak di dada . Pergi la sesuatu tempat yang dapat kamu cari ketenagan.


6. Meminta Kepada PeciptaMU

Dan sekuat mane ujian tentang cinta di berikan kepada kita kembalilah kepada ALLAH yang Maha Esa yang mengetahui segalanya, Dia yang mentakdirnya ini berlaku, berdoalah kepadaNya semoga di berikan kesempatan untuk seterusnya ,Jangan malu untuk meminta kepadanya ..cinta yang ada pada kita adalah darinya dan kembalilah meminta Sejati. Allah mengetahui yang terbaik untuk kamu.


Kalau kamu semua sedari, bahwa dari rasa kecewa ini, mungkin Allah hendak menyadarkan kita akan keterlenaan dari rasa bahagia…atau rasa sedih yang kita alami, menyadarkan kita dari terbuainya rasa senang. Karane mungkin saja keterlenaan itu membuat kita lupa sebagai makhluk-Nya. Sungguh…sedarkah kamu ALLAH merupakan Kasih sayangNya .Ok la sampai di sini dulu acik berhujah ..Adios :)

Share This!


14 ulasan:

fiqri berkata...

nice tips :)

Aku Penghibur berkata...

thank u

Atiqah Wadiah berkata...

cinta kpd Allah adlh cinta yg hakiki :)

Aku Penghibur berkata...

yup itu pasti :)

sally wanny berkata...

tq..nice entry

Aku Penghibur berkata...

welcome

Nur Farah Hani berkata...

menarik.. boleh praktik ni bab baru je frust.. haha.. :D

Aku Penghibur berkata...

ermmm cuba la ,....at least redakn

nelly berkata...

gagal bercinta otu lumrah kan ?
:')

Aku Penghibur berkata...

yup btl tu

teyhasahaje a.k.a NURUL berkata...

selalu lakukan tips tu...tapi stu jek pesan sy kpd semua,,,jgn lah time putus cnta jek bwu nk egt Allah...dh xmslh ..lpe lak kite pd pncpta kan...renung2 kan selamat beramal hehe

shazmir berkata...

HHAH.SYUM LAH.... THANKS..


xyz4mir.blogspot.com..!!

fiyya berkata...

good tips!~

strawberryOhani berkata...

tq.. blok y x boring..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails