Pengikut

Ahad, 14 Ogos 2011

Lelaki & Perempuan Siapa Matang ????


Assalamualaikum

Hari hari nie duduk bersantai sambil di temani mak yang tercinta,hehehe happy mak ada di sisi...tadi berbual dengan mak,lepas tu tanya mak antara Lelaki & Perempuan Mane lebih matang.Aah so tajuk hari nie adalah Lelaki & Perempuan Siapa Matang ????

Mesti kamu semua cepat-cepat mengatakan perempuan ,kalau ikutkan kajian yang dilakukan memang perempuan lebih matang 2 tahun dari usianya.Salah satu faktor kerana akil baligh lebih awal dari lelaki. Matang tu banyak klasifikasinya apabila diceraikan agar lebih sempurna istilah matang tu,matang yang bagaimana? dari segi mentalitikah? atau dari segi keintelektualan kah? atau dari segi fisiologi badan kah?


hahaha pening pulak di buatnya. Kalau ikutkan perempuan cepat mengalami proses matang dari segi fizikal ,mental berbanding lelaki .Perempuan akan mengalami perubahan emosi dan kelakuan apabila mereka sudah mencapai tahap akhil baligh..Tengok la lelaki yang berjanggut umur dalam 25 keatas masih lagi peragai kebudak-budakkan . Masih main game & peragai "nakal" tu hahahha.Tetapi lebih lebih matang dari segi emosi, even apa juga masalah lelaki akan fikirkan secara mendalam dan sebab itu ALLAH kurniakan ego kepada lelaki agar dapat mengatasi emosi tersebut.


Tahap kematangan perempuan ni cepat bebanding dengan lelaki. Umur 7 tahun dah tahu tanggung jawab berbanding dengan lelaki tapi kematangan perempuan ni,diselangi dengan kemanjaan, emosional biasa lah tu sampai satu tahap,kematangan perempuan ni agak slow..mybe


tapi lelaki pula, kematangan dia agak lambat, sebab budak lelaki, ingat nak main saja tapi bila sampai waktu nya,kematangan lelaki ni akan meningkat dan terus meningkat,sebab tu lah lelaki dipertanggungjawabkan untuk melindungi kaum wanita...

alangkah adil dan sempurnanya ciptaan ALLAH kan???

dan ada pandangan perempuan yang mengatakan tentang lelaki matang

Ala senang sahaja tu, tengok sahaja daripada gaya lagaknya. Laki yang matang adalah laki yang cool dan pendiam. Laki yang suka ketawa dan bersikap main-main dikatakan tidak matang.”

salah sama sekali, lelaki matang apabila tiba waktu usia kedewasaannye.Sebab tahap kematangan tu bergantung kepada 2 faktor pertama perkembangan hormon dan kedua pengalaman yang dilalui oleh seseorang. Apabila seorang lelaki mula memikirkan tentang masa depan, tentang kerjaya, dirinya itu salah satu proses untuk matang dan jika pengalaman hidupnya dalam kesusahan, kemiskinan, berdedikari mencepatkan mereka mematangkan dalam kehidupan sebenar.



ALLAH ciptakn org LELAKI dengan 9 AKAL,1 NAFSU....
dan ALLAH ciptakan org perempuan dengan 9 NAFSU,1 AKAL....

Jadi cuba kita sama-sama fikirkan..Kenapa ramai orang kata..
orang PEREMPUAN lebih cepat matang....

oklah sampai disini dulu...pakcik makcik, blogger,semuanyalah ada pendapat masing-masing dan ini pulak pendapat acik. so kita rasa membantu dari segi ilmu ambil la kalau tak pejam mata jer .Lelaki & Perempuan mempunyai pendapat so fikir-fikirkan la ..adios :)

Share This!


20 ulasan:

ika berkata...

perempuan lebih matang if nak selesaikan masalha even yg remeh temeh pown..tpi lelaki akan mempunyai tanggungjawab yg sgt besar pd 1 ari nt...sebab tulah lelaki di beri 1 akal tp 9 nafsu

Aku Penghibur berkata...

yup setuju sgt gn ika ")

alif haris berkata...

hehe lelaki 1 nafsu 9 akal la :)

Aku Penghibur berkata...

aah thnk u dh btlkn dah

NaNaKyu berkata...

same je..pengalaman yg mematangkan kte sbnanye..xde kaitan ngan umo,gender,hormon ke ape..ade je yg tua bangka..tp xmatang pemikirannye..

Azura Mendezz berkata...

Hurmmm~~ i dh jumpa ramai lelaki yg lebih tua dpd i..tp xmatang..
& yg lbh muda dr i..tp matang..
canner??canner?? =P

Aku Penghibur berkata...

tu la mengikut situasi mereka .... keadaan yang memantgn mereka adehhh ..usia matang x de sape menentukan bila ..bila sudah matang x kire umur hahaaha

spywriter berkata...

nice blog...
also come n visit
http://lyanamahat.blogspot.com/2011/08/bukti-lelaki-punya-9-akal-1-nafsu-dan.html....
ada entry LELAKI dengan 9 AKAL,1 NAFSU....
dan ALLAH ciptakan org perempuan dengan 9 NAFSU,1 AKAL..
^_^

ikan berkata...

lelaki . HUH!

Aku Penghibur berkata...

:)

nono_az berkata...

topik yg menark.. :)

Aku Penghibur berkata...

thnk u :)

Lilynn Sazlin berkata...

Memang ada banyak kajian mengatakan perempuan lebih matang. tak caya tanya encik google :)

Aku Penghibur berkata...

hiihihihihh gud2 .... hiiiiiihih

Aku Penghibur berkata...

:)

Rosalia berkata...

ske entry ni. buat sy terfikir :)
btw lelaki yg suka main2 tu x semstinya tak matang kan? semestinya perempuan lah yang dikategerikan matang dulu.

fadz lee berkata...

:)

El Tabaqy berkata...

Kita perlu saling melengkapi antara satu sama lain, sebab itulah kita dijadikan berpasangan, sedangkan haiwan pun berpasangan.
Allah bagi kita nafsu dan Dia mengizinkan perkahwinan, rezeki yang melimpah, kasih sayang yang dibina, kesempurnaan dan kekurangan yang saling menyokong. Tak perlu untuk kita rasa hebat sebagaimana paderi yang akhirnya berzina dengan peragawati gereja. Allah telah menetapkan fitrah dan sesiapa yang melanggarinya, maka akhirnya dia akan akur dengan Allah swt samaada ketaatan atau pengingkaran(kufur), selagi belum terlambat maka kembalilah kepada Allah secara semuanya dalam aspek kehidupan kita.

Hamizi Mizy berkata...

betul ape yg ditulis entry ni sangat bernas dan penuh hujah yg tepat.. lelaki hanya akan matang bila melalui pengalaman hidup yg berat latar belakang, wanita dari segi emosi blum matang secukupnya berbanding lelaki ,mahu tahu lelaki sudah matang atau belum bicarala hal kahwin anda nilai sendiri :)

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates
Related Posts with Thumbnails