Ticker

6/recent/ticker-posts

Masakan Ibu Syurga Duniawi





Assalamualaikum..

Hari nie masih lagi menaip, aah macam biase senyum dulu baru syok sikit .Hari nie tak mahu tulis tentang cinta ataupon tentang dunia lelaki or perempuan . Haha nanti orang kata blog acik blog jiwang , but is okey itu untuk panduan semua ,tak salahkan berkongsi ilmu. Hari nie acik nak becerita tentang "Masakan Ibu Syurga Duniawi" .

Hahaha memang gempak tajuknye but itulah yang sebenarnya,Pernahkah kita merasa bahwa masakan yang di buat oleh seorang ibu adalah makanan yang paling enak dalam dunia nie. Mesti setiap orang cakap ibu,mak,umi,mama mereka memasak makanan yang paling sedap sekali .Walaupon masakan ibu itu sederhana tetapi kunci segalanya adalah kasih sayang ibu yang di berikan serta keikhlasan dalam memasak.



kadang-kadang acik sendiri pelik even duduk jauh masih merindui masakan ibu. Yelah acik sendiri seorang pelajar dan jauh dari ibu, dah macam-macam masakan yang acik rasa dari kedai,warung mahupon restoren dan Hotel. Tapi tak ada satu pon yang dapat tandingi masakan ibu kita..Walau macam mane penatnya seorang ibu itu melakukan kerja seharian tetapi ibu tetap masakkan kita makanan yang paling sedap dan tidak pernah penat untuk kita.

Tak semestinya pada Hari Ibu kita meghargai mereka tetapi sepatutnya kita hargainya setiap masa. Macam mak acik bekerja,kadang-kadang kesian tengok mak buat sane -sini tapi dia tak pernah mengeluh bila masakan kita walaupon dye penat, Dye happy bila tengok kita makan masakan dye.



Kata orang, itulah penangan 'air tangan'. Memasak melalui pelbagai proses daripada menyiang, membasuh, menggaul, menguli dan lain-lain aktiviti yang kebanyakannya melibatkan sentuhan tangan secara langsung. Tangan tukang masaklah yang paling banyak menyentuh makanan. Jadi, dalam masakan ibu, air tangannyalah yang paling banyak 'terlarut'bersama bahan-bahan masakan. Mybe ini akan membuatkan masaka lebih sedap.

Pada acik perempuan sekarang kena belajar memasak kerana mereka akan menjadi seorang ibu dan sekarang kita tengok semua di siapkan oleh orang gaji so tak salah kasih sayang tu banyk pada orang gaji. ermmm kepada perempuan yang pandai masak tu tahniah kamu memang terbaik & kepada yang masih tak geti belajar-belajar la

Agaknya bila ibu tak de lagi macam mane yer ??? ermmm tak sanggup lagi ...macam mane pon satu hari nanti kita akan ada pasangan tetapi tak akan sama dengan masakan ibu...

Catat Ulasan

2 Ulasan

DaQ bEsUT, TrAnU berkata…
hehehehe...mak pnyer masakan..sodap..nyum2!!!